The main objective of this thesis is to verify the importance of preschool in the development of metaphonological competence in children. According to the literature, it develops spontaneously in preschool, but can be further enhanced through specifically designed activities. In particular, this competence appears to play a predictive role in the skills of encoding and decoding written words, as well as in reading accuracy and fluency. It is therefore hypothesized that the development of metaphonological competence can be improved in children through targeted play activities, such as sound discrimination, identification, fusion, and syllable segmentation, to be carried out during the last year of kindergarten. The study focuses, therefore, on empirical research that aims to test the effectiveness of an instructional intervention specifically designed to consolidate metaphonological skills in an intervention group by comparing the same recordable competence in a control group exposed to traditional teaching.
L'obiettivo principale della tesi è verificare l'importanza della scuola dell'infanzia nello sviluppo della competenza metafonologica nei bambini. Secondo la letteratura, essa si sviluppa spontaneamente in età prescolare, ma può essere ulteriormente potenziata attraverso attività specificamente progettate. In particolare, tale competenza sembra giocare un ruolo predittivo nelle capacità di codifica e decodifica delle parole scritte, nonché nella correttezza e nella fluidità della lettura. Si ipotizza quindi che lo sviluppo della competenza metafonologica possa essere migliorato nei bambini mediante attività ludiche mirate, come la discriminazione dei suoni, l'identificazione, la fusione e la segmentazione sillabica, da svolgersi durante l'ultimo anno di scuola dell'infanzia. Lo studio si concentra, quindi, su una ricerca empirica che mira a verificare l'efficacia di un intervento didattico specificamente progettato per consolidare le competenze metafonologiche in un gruppo di intervento, confrontando la medesima competenza registrabile in un gruppo di controllo esposto ad una didattica tradizionale.
Rilevanza e sviluppo della competenza metafonologica in età prescolare. Ricerca empirica sull'efficacia di un intervento didattico nell'ultimo anno di scuola dell'infanzia
RIODA, ALICE
2022/2023
Abstract
The main objective of this thesis is to verify the importance of preschool in the development of metaphonological competence in children. According to the literature, it develops spontaneously in preschool, but can be further enhanced through specifically designed activities. In particular, this competence appears to play a predictive role in the skills of encoding and decoding written words, as well as in reading accuracy and fluency. It is therefore hypothesized that the development of metaphonological competence can be improved in children through targeted play activities, such as sound discrimination, identification, fusion, and syllable segmentation, to be carried out during the last year of kindergarten. The study focuses, therefore, on empirical research that aims to test the effectiveness of an instructional intervention specifically designed to consolidate metaphonological skills in an intervention group by comparing the same recordable competence in a control group exposed to traditional teaching.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/54828