The study of education in the sociological field is a highly debated field, especially as regards the analysis of educational methods and their change over time, from the most primitive forms of education to the most advanced forms of today. But what happens if the educational factor is used to shape, even in a negative way, the minds of future generations? This is what I asked myself trying to analyze the moment in which, in the course of Italian history and, fortunately, only in that specific historical moment, education became a way of forming men with identical thinking. Through a field study of education during the historical period of the twenty years of fascism, on which the sociological debate has not focused much, I set myself the goal of analyzing the educational method, the means used and the consequent shaping of the children's minds to try to demonstrate how the educational factor is a key factor in the development of society, especially focusing on the fact that to create the “Fascist New Man” it was necessary to focus on young people through mass media and school education.

Lo studio dell'educazione in ambito sociologico è un campo molto dibattuto, soprattutto per quanto riguarda l'analisi dei metodi educativi e il loro mutamento nel tempo, dalle forme più primitive di educazione alle forme più avanzate di oggi. Ma cosa succede se il fattore educazione viene utilizzato per plasmare, anche in modo negativo, le menti delle generazioni future? È ciò che mi sono chiesta cercando di analizzare il momento in cui, nel corso della storia italiana e, fortunatamente, solo in quel preciso momento storico, l'educazione è diventata un modo per formare uomini con un identico pensiero. Attraverso uno studio sul campo dell'educazione nel periodo storico del ventennio fascista, su cui il dibattito sociologico si è concentrato poco, mi sono posta l'obiettivo di analizzare il metodo educativo, i mezzi utilizzati e la conseguente formazione della mente dei bambini per cercare di dimostrare come il fattore educativo sia un fattore chiave nello sviluppo della società, soffermandomi soprattutto sul fatto che per creare l' “Uomo Nuovo Fascista” era necessario puntare sui giovani attraverso i mass media e l'istruzione scolastica.

IL RUOLO CHIAVE DEI MASS MEDIA E DELL'EDUCAZIONE NELLA FORMAZIONE DEI GIOVANI Caso studio: L'educazione fascista e la formazione dell' "Uomo Nuovo"

NERVO, SOFIA
2022/2023

Abstract

The study of education in the sociological field is a highly debated field, especially as regards the analysis of educational methods and their change over time, from the most primitive forms of education to the most advanced forms of today. But what happens if the educational factor is used to shape, even in a negative way, the minds of future generations? This is what I asked myself trying to analyze the moment in which, in the course of Italian history and, fortunately, only in that specific historical moment, education became a way of forming men with identical thinking. Through a field study of education during the historical period of the twenty years of fascism, on which the sociological debate has not focused much, I set myself the goal of analyzing the educational method, the means used and the consequent shaping of the children's minds to try to demonstrate how the educational factor is a key factor in the development of society, especially focusing on the fact that to create the “Fascist New Man” it was necessary to focus on young people through mass media and school education.
2022
THE KEY ROLE OF MASS MEDIA AND EDUCATION IN THE FORMATION OF YOUNG PEOPLE Case study: The fascist education and the formation of the "New Man"
Lo studio dell'educazione in ambito sociologico è un campo molto dibattuto, soprattutto per quanto riguarda l'analisi dei metodi educativi e il loro mutamento nel tempo, dalle forme più primitive di educazione alle forme più avanzate di oggi. Ma cosa succede se il fattore educazione viene utilizzato per plasmare, anche in modo negativo, le menti delle generazioni future? È ciò che mi sono chiesta cercando di analizzare il momento in cui, nel corso della storia italiana e, fortunatamente, solo in quel preciso momento storico, l'educazione è diventata un modo per formare uomini con un identico pensiero. Attraverso uno studio sul campo dell'educazione nel periodo storico del ventennio fascista, su cui il dibattito sociologico si è concentrato poco, mi sono posta l'obiettivo di analizzare il metodo educativo, i mezzi utilizzati e la conseguente formazione della mente dei bambini per cercare di dimostrare come il fattore educativo sia un fattore chiave nello sviluppo della società, soffermandomi soprattutto sul fatto che per creare l' “Uomo Nuovo Fascista” era necessario puntare sui giovani attraverso i mass media e l'istruzione scolastica.
Fascismo
Uomo Nuovo
Propaganda
Mass media
Educazione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Nervo_Sofia.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.91 MB
Formato Adobe PDF
1.91 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/55770