What role is attributed to movement in today's society? What idea do children have of their own corporeity? This paper aims to investigate the development of bodily identity using the Feldenkrais method. The hypothesis envisages investigating how, through the exploration and application of a series of practices linked to motor education and movement awareness, a complete and integral identity can be achieved by building it from the privileged sphere of the body. The human person will reveal itself as a synergic unicum between body-mind-soul, becoming a significant place where personality finds manifestation. By overcoming the dualistic vision of body-object and body-subject, we are preparing to restore dignity to the substantial corporeity of each individual by paying attention to the methods of interaction and communication with the other, bringing the subject to an optimal level of awareness. An educational project of the Feldenkrais method for primary schools will be proposed, involving educational figures with the educational objective of developing bodily identity.

Qual è il ruolo che viene attribuito al movimento nell’odierna società? Quale idea hanno i bambini della propria corporeità? Il presente lavoro intende approfondire il tema dello sviluppo dell’identità corporea utilizzando il metodo Feldenkrais. L’ipotesi prevede di indagare come attraverso l’esplorazione e l’applicazione di una serie di pratiche legate all’educazione motoria e alla consapevolezza dei movimenti, si possa giungere alla maturazione di un’identità completa e integrale edificandola a partire dalla sfera privilegiata del corpo. La persona umana si rivelerà quale unicum sinergico tra corpo-mente-anima divenendo luogo significativo dove trova manifestazione la personalità. Superando la visione dualistica corpo oggetto e corpo soggetto ci si appresta a restituire dignità alla sostanziale corporeità di ogni individuo ponendo attenzione alle modalità di interazione e comunicazione con l’altro portando il soggetto ad un livello ottimale di consapevolezza. Verrà proposto un progetto educativo del metodo Feldenkrais per la scuola primaria che coinvolgerà le figure educative con l’obiettivo formativo dello sviluppo dell’identità corporea.

Il metodo Feldenkrais per lo sviluppo dell'identità corporea: un progetto educativo per la fascia 6-11 anni

PIZZOL, REIKA
2022/2023

Abstract

What role is attributed to movement in today's society? What idea do children have of their own corporeity? This paper aims to investigate the development of bodily identity using the Feldenkrais method. The hypothesis envisages investigating how, through the exploration and application of a series of practices linked to motor education and movement awareness, a complete and integral identity can be achieved by building it from the privileged sphere of the body. The human person will reveal itself as a synergic unicum between body-mind-soul, becoming a significant place where personality finds manifestation. By overcoming the dualistic vision of body-object and body-subject, we are preparing to restore dignity to the substantial corporeity of each individual by paying attention to the methods of interaction and communication with the other, bringing the subject to an optimal level of awareness. An educational project of the Feldenkrais method for primary schools will be proposed, involving educational figures with the educational objective of developing bodily identity.
2022
The Feldenkrais method for corporal identity development: an educational project for the 6-11 age group
Qual è il ruolo che viene attribuito al movimento nell’odierna società? Quale idea hanno i bambini della propria corporeità? Il presente lavoro intende approfondire il tema dello sviluppo dell’identità corporea utilizzando il metodo Feldenkrais. L’ipotesi prevede di indagare come attraverso l’esplorazione e l’applicazione di una serie di pratiche legate all’educazione motoria e alla consapevolezza dei movimenti, si possa giungere alla maturazione di un’identità completa e integrale edificandola a partire dalla sfera privilegiata del corpo. La persona umana si rivelerà quale unicum sinergico tra corpo-mente-anima divenendo luogo significativo dove trova manifestazione la personalità. Superando la visione dualistica corpo oggetto e corpo soggetto ci si appresta a restituire dignità alla sostanziale corporeità di ogni individuo ponendo attenzione alle modalità di interazione e comunicazione con l’altro portando il soggetto ad un livello ottimale di consapevolezza. Verrà proposto un progetto educativo del metodo Feldenkrais per la scuola primaria che coinvolgerà le figure educative con l’obiettivo formativo dello sviluppo dell’identità corporea.
Identità corporea
metodo Feldenkrais
sviluppo umano
bambini
progetto educativo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Elaborato finale Pizzol Reika - Il metodo Feldenkrais per lo sviluppo dell'identità corporea.pdf

accesso riservato

Dimensione 700.88 kB
Formato Adobe PDF
700.88 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/55773