Background. Adapting communication to the needs of patients undergoing clinical-instrumental investigations is fundamental in radiology practice. Radiology technicians are the first interface with the patient and must acquire communication skills that are patient oriented and in line with the technology used. It is evident from the literature that there is a communication barrier between deaf and health care providers, which can affect the quality of diagnostic investigation. Purpose. To determine low value points in the pathway of the deaf patient accessing MRI investigations and identify tools for improvement. To propose appropriate communication strategies to increase the deaf patient's MRI compliance and the quality of imaging obtained. Materials and Methods. Literature was analyzed through 20 articles from PubMed. A drill down analysis of the radiological workflow of the deaf patient performing MRI investigations was performed. Situations that may generate difficulties and discomfort were identified, as well as available company resources. Results and conclusion. Tools were defined to support radiology technical staff to optimize the management of the deaf patient in MRI and diagnostic imaging. An infographic for the deaf patient was designed according to the principles of value-based healthcare. A sign language video was produced to provide deaf people with directions for performing an MRI examination.

Background. Adattare la comunicazione ai bisogni dei pazienti che vengono sottoposti ad indagini clinico-strumentali è fondamentale nella pratica radiologica. I tecnici di radiologia costituiscono la prima interfaccia con il paziente e devono acquisire competenze comunicative patient oriented e in linea con la tecnologia usata. Dalla letteratura risulta evidente che esiste una barriera comunicativa tra sordi e operatori sanitari, la quale può inficiare la qualità dell’indagine diagnostica. Scopo. Determinare i low value point nel percorso del paziente sordo che accede ad indagini di RM e individuare strumenti di miglioramento. Proporre strategie di comunicazione adeguate per aumentare la compliance del paziente sordo in RM e la qualità dell’imaging ottenuto. Materiali e metodi. È stata analizzata la letteratura mediante 20 articoli provenienti da PubMed. È stata eseguita un’analisi drill down del workflow radiologico del paziente sordo che esegue indagini di RM. Sono stati individuate le situazioni che possono generare difficoltà e discomfort e le risorse aziendali a disposizione. Risultati e conclusione. Sono stati definiti strumenti a supporto del personale tecnico di radiologia per ottimizzare la gestione del paziente sordo in RM e l’imaging diagnostico. È stata progettata un’infografica per il paziente sordo secondo i principi della value based healthcare. È stato realizzato un video in lingua dei segni per fornire alle persone sorde le indicazioni per lo svolgimento di un esame di RM.

Il paziente sordo in radiologia: sviluppo di strategie di comunicazione patient-oriented

CAPPELLINA, GIULIA
2022/2023

Abstract

Background. Adapting communication to the needs of patients undergoing clinical-instrumental investigations is fundamental in radiology practice. Radiology technicians are the first interface with the patient and must acquire communication skills that are patient oriented and in line with the technology used. It is evident from the literature that there is a communication barrier between deaf and health care providers, which can affect the quality of diagnostic investigation. Purpose. To determine low value points in the pathway of the deaf patient accessing MRI investigations and identify tools for improvement. To propose appropriate communication strategies to increase the deaf patient's MRI compliance and the quality of imaging obtained. Materials and Methods. Literature was analyzed through 20 articles from PubMed. A drill down analysis of the radiological workflow of the deaf patient performing MRI investigations was performed. Situations that may generate difficulties and discomfort were identified, as well as available company resources. Results and conclusion. Tools were defined to support radiology technical staff to optimize the management of the deaf patient in MRI and diagnostic imaging. An infographic for the deaf patient was designed according to the principles of value-based healthcare. A sign language video was produced to provide deaf people with directions for performing an MRI examination.
2022
The deaf patients in radiology: development of patient-oriented communication strategies
Background. Adattare la comunicazione ai bisogni dei pazienti che vengono sottoposti ad indagini clinico-strumentali è fondamentale nella pratica radiologica. I tecnici di radiologia costituiscono la prima interfaccia con il paziente e devono acquisire competenze comunicative patient oriented e in linea con la tecnologia usata. Dalla letteratura risulta evidente che esiste una barriera comunicativa tra sordi e operatori sanitari, la quale può inficiare la qualità dell’indagine diagnostica. Scopo. Determinare i low value point nel percorso del paziente sordo che accede ad indagini di RM e individuare strumenti di miglioramento. Proporre strategie di comunicazione adeguate per aumentare la compliance del paziente sordo in RM e la qualità dell’imaging ottenuto. Materiali e metodi. È stata analizzata la letteratura mediante 20 articoli provenienti da PubMed. È stata eseguita un’analisi drill down del workflow radiologico del paziente sordo che esegue indagini di RM. Sono stati individuate le situazioni che possono generare difficoltà e discomfort e le risorse aziendali a disposizione. Risultati e conclusione. Sono stati definiti strumenti a supporto del personale tecnico di radiologia per ottimizzare la gestione del paziente sordo in RM e l’imaging diagnostico. È stata progettata un’infografica per il paziente sordo secondo i principi della value based healthcare. È stato realizzato un video in lingua dei segni per fornire alle persone sorde le indicazioni per lo svolgimento di un esame di RM.
comunicazione
inclusione
value based
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Cappellina_Giulia.pdf

accesso riservato

Dimensione 1.22 MB
Formato Adobe PDF
1.22 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/56932