Background: The COVID-19 pandemic imploded in our society with devastating health, economic and psychological consequences. Several scientific studies have shown how the impact of the pandemic has denoted a marked increase in mental illness among the population. Adolescents, in particular, deprived of their right to study and school participation, the right to participate in society and to build the self, are experiencing psychosocial difficulties and mental health problems. Objective: Due to the limited scientific literature on the psychological balance of adolescents following the COVID-19 pandemic, this research aims to evaluate its impact to define interventions aimed at promoting the psychosocial well-being of adolescents. This survey aims to investigate the habits and emotional experiences of adolescents during the COVID-19 pandemic emergency. Methods: A sample of students (N. 104) of two high schools, attended the fourth and fifth classes, filled in an online questionnaire using Google Forms. The survey includes variables relating to one's socio-cultural context, habits, emotions and lifestyles adopted during the lockdown period and current emotional experience in terms of mood, body image, binge eating/dietary restriction and anxiety. Results: As regards the routines during the lockdown, they report that they have been listened to, that they have been given adequate space and means for their activities, that they have had the right amount of privacy and that they have had little argument with siblings and parents. Despite this, for 33.7% of respondents, relationships with parents and siblings worsened during the lockdown, while for 21.2% they remained unchanged. The most emotional experiences experienced during the lockdown were: sadness (63.5%), boredom (76.9%), anxiety (40.4%) and tranquility (50%). In particular, 78.8% of respondents stated that they often (n.17), always (n.7), sometimes (n.16) felt feelings of anxiety from March 2020 to today. As for the reopening of the school, 49% of the students felt anxious about returning to school. As far as transgressive behavior is concerned, 34.4% of the sample states that they engage in such conduct, in particular: use of soft drugs (n. 7), alcohol abuse (n. 25) and cigarette smoking (n. 24) . Conclusions: It is of fundamental importance to develop interventions aimed at satisfying the psychosocial and mental health needs of adolescents through innovative mental health policies, creating collaborative networks of psychiatrists, psychologists, pediatricians and professional educators.

Background: La pandemia di COVID-19 implose nella nostra società con devastanti conseguenze sanitarie, economiche e psicologiche. Diversi studi scientifici hanno dimostrato come l'impatto della pandemia ha denotato un marcato aumento delle malattie mentali tra la popolazione. Gli adolescenti, in particolare, privati del loro diritto allo studio e alla partecipazione scolastica, al diritto di partecipazione sociale e di costruzione del Sè, stanno riscontrando difficoltà psicosociali e problematiche di salute mentale. Objective: A causa della ridotta letteratura scientifica sul bilancio psicologico degli adolescenti in seguito alla pandemia di COVID-19, questa ricerca mira a valutarne l'impatto per definire interventi volti a promuovere il benessere psicosociale degli adolescenti. Questa indagine si pone l’obiettivo di indagare le abitudini e i vissuti emotivi degli adolescenti nel corso dell’emergenza pandemica da COVID-19. Methods: Un campione di studenti (N. 104) di due licei, frequentati le classi quarte e quinte ha compilato un questionario online attraverso Google Moduli. Il sondaggio comprendere variabili relative al proprio contesto socioculturale, alle abitudini, emozioni e stili di vita adottati nel periodo del lockdown e il vissuto emotivo attuale in termini di umore, immagine corporea, abbuffate/restrizione dietetiche e ansia. Results: Per quanto riguarda le routines durante il lockdown i ragazzi riportano di essere stati ascoltati, di aver avuto gli spazi e i mezzi adeguati per le proprie attività, di aver avuto la giusta privacy e di aver litigato poco con fratelli e genitori. Nonostante ciò, per il 33,7% dei rispondenti, le relazioni con genitori e fratelli sono peggiorate durante il lockdown, mentre per 21,2% sono rimasti invariate. Le esperienze emotive maggiormente esperite durante il lockdown sono state: tristezza (63,5%), noia (76,9%), ansia (40,4%) e tranquillità (50%). In particolare il 78,8% dei rispondenti afferma di aver provato spesso (n. 17), sempre (n.7), a volte (n. 16) sensazioni di ansia da Marzo 2020 ad oggi. Per quanto riguarda la riapertura della scuola, il 49% degli studenti ha provato ansia nel ritornare tra i banchi. Per quanto riguarda i comportamenti trasgressivi, il 34,4% del campione afferma di assumere tali condotte, in particolare: uso di droghe leggere (n. 7), abuso di alcool (n. 25) e fumo di sigaretta (n. 24). Conclusions: Risulta di fondamentale importanza elaborare degli interventi volti a soddisfare i bisogni psicosociali e di salute mentale degli adolescenti attraverso politiche innovative di salute mentale, creando reti collaborative di psichiatri, psicologi, pediatri ed educatori professionali.

Covid-19 e nuove emergenze educative: un'indagine qualitativa sull'impatto del lockdown negli adolescenti

ANDRIOLO, CAROLA
2022/2023

Abstract

Background: The COVID-19 pandemic imploded in our society with devastating health, economic and psychological consequences. Several scientific studies have shown how the impact of the pandemic has denoted a marked increase in mental illness among the population. Adolescents, in particular, deprived of their right to study and school participation, the right to participate in society and to build the self, are experiencing psychosocial difficulties and mental health problems. Objective: Due to the limited scientific literature on the psychological balance of adolescents following the COVID-19 pandemic, this research aims to evaluate its impact to define interventions aimed at promoting the psychosocial well-being of adolescents. This survey aims to investigate the habits and emotional experiences of adolescents during the COVID-19 pandemic emergency. Methods: A sample of students (N. 104) of two high schools, attended the fourth and fifth classes, filled in an online questionnaire using Google Forms. The survey includes variables relating to one's socio-cultural context, habits, emotions and lifestyles adopted during the lockdown period and current emotional experience in terms of mood, body image, binge eating/dietary restriction and anxiety. Results: As regards the routines during the lockdown, they report that they have been listened to, that they have been given adequate space and means for their activities, that they have had the right amount of privacy and that they have had little argument with siblings and parents. Despite this, for 33.7% of respondents, relationships with parents and siblings worsened during the lockdown, while for 21.2% they remained unchanged. The most emotional experiences experienced during the lockdown were: sadness (63.5%), boredom (76.9%), anxiety (40.4%) and tranquility (50%). In particular, 78.8% of respondents stated that they often (n.17), always (n.7), sometimes (n.16) felt feelings of anxiety from March 2020 to today. As for the reopening of the school, 49% of the students felt anxious about returning to school. As far as transgressive behavior is concerned, 34.4% of the sample states that they engage in such conduct, in particular: use of soft drugs (n. 7), alcohol abuse (n. 25) and cigarette smoking (n. 24) . Conclusions: It is of fundamental importance to develop interventions aimed at satisfying the psychosocial and mental health needs of adolescents through innovative mental health policies, creating collaborative networks of psychiatrists, psychologists, pediatricians and professional educators.
2022
Covid-19 and new educational emergencies: a qualitative survey on the effects of lockdown on adolescents
Background: La pandemia di COVID-19 implose nella nostra società con devastanti conseguenze sanitarie, economiche e psicologiche. Diversi studi scientifici hanno dimostrato come l'impatto della pandemia ha denotato un marcato aumento delle malattie mentali tra la popolazione. Gli adolescenti, in particolare, privati del loro diritto allo studio e alla partecipazione scolastica, al diritto di partecipazione sociale e di costruzione del Sè, stanno riscontrando difficoltà psicosociali e problematiche di salute mentale. Objective: A causa della ridotta letteratura scientifica sul bilancio psicologico degli adolescenti in seguito alla pandemia di COVID-19, questa ricerca mira a valutarne l'impatto per definire interventi volti a promuovere il benessere psicosociale degli adolescenti. Questa indagine si pone l’obiettivo di indagare le abitudini e i vissuti emotivi degli adolescenti nel corso dell’emergenza pandemica da COVID-19. Methods: Un campione di studenti (N. 104) di due licei, frequentati le classi quarte e quinte ha compilato un questionario online attraverso Google Moduli. Il sondaggio comprendere variabili relative al proprio contesto socioculturale, alle abitudini, emozioni e stili di vita adottati nel periodo del lockdown e il vissuto emotivo attuale in termini di umore, immagine corporea, abbuffate/restrizione dietetiche e ansia. Results: Per quanto riguarda le routines durante il lockdown i ragazzi riportano di essere stati ascoltati, di aver avuto gli spazi e i mezzi adeguati per le proprie attività, di aver avuto la giusta privacy e di aver litigato poco con fratelli e genitori. Nonostante ciò, per il 33,7% dei rispondenti, le relazioni con genitori e fratelli sono peggiorate durante il lockdown, mentre per 21,2% sono rimasti invariate. Le esperienze emotive maggiormente esperite durante il lockdown sono state: tristezza (63,5%), noia (76,9%), ansia (40,4%) e tranquillità (50%). In particolare il 78,8% dei rispondenti afferma di aver provato spesso (n. 17), sempre (n.7), a volte (n. 16) sensazioni di ansia da Marzo 2020 ad oggi. Per quanto riguarda la riapertura della scuola, il 49% degli studenti ha provato ansia nel ritornare tra i banchi. Per quanto riguarda i comportamenti trasgressivi, il 34,4% del campione afferma di assumere tali condotte, in particolare: uso di droghe leggere (n. 7), abuso di alcool (n. 25) e fumo di sigaretta (n. 24). Conclusions: Risulta di fondamentale importanza elaborare degli interventi volti a soddisfare i bisogni psicosociali e di salute mentale degli adolescenti attraverso politiche innovative di salute mentale, creando reti collaborative di psichiatri, psicologi, pediatri ed educatori professionali.
Covid-19
Indagine
Adolescenza
Emergenza
Bisogni educativi
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
ANDRIOLO_CAROLA.pdf

accesso aperto

Dimensione 3.58 MB
Formato Adobe PDF
3.58 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/56982