Introduction. The aim of this thesis is to investigate, within a Neuropsychiatry service in South Tyrol Südtirol, the perceived stigma of the parents of children taken into care by this service. Thesis. The thesis to be argued is whether the fact that the family taken into care by the service belongs to a specific language group among those identified in the Autonomous Province of Bolzano influences the perceived s tigma in an event such as the diagnosis of a neurodevelopmental disorder. The child's family and more specifically the parents will be observed, homogeneously in both language groups. Design of the observation study. A quantitative research study was under taken, in which the data necessary for the analysis and argumentation of the thesis were collected by means of Ad Hoc questionnaires, with the possibility of response according to a Likert scale, also adapted to the needs of the study. Fourteen households were considered. The sample identified included seven families, users of the Child Neuropsychiatry service, of Italian mother tongue and the same number of German mother tongue. Objective. The ultimate aim of the thesis is to be able to provide more generi c information related to the perception of a particular family of the stigma attributed to them by the social circle they attend, so that the figure of the educator, who takes care of the child, rather than the parents, rather than the family nucleus, has a form of reference point in this area, which will have to be explored in depth from time to time, in order to then structure the intervention with the caregivers and parents or the children themselves in a particular territory such as that of the Autonomo us Province of Bolzano. Conclusions. Thanks to the data collected and its analysis, it was possible to observe how in each of the areas observed there are disparities between the perception of stigma on the part of families belonging to the Italian mother tongue group, in comparison with those belonging to the German mother tongue group. The general finding is that for those belonging to the Italian mother tongue group, the perception of stigma tends to be amplified, albeit slightly, compared to the German mother tongue group.

Introduzione. Con questa tesi si intende andare ad indagare, all’interno di un servizio di Neuropsichiatria in Alto Adige – Südtirol, la percezione dello stigma percepito dai genitori di bambini presi in carico dal suddetto servizio. Tesi. La tesi che si vuole argomentare è se l’appartenenza della famiglia presa in carico dal servizio ad un determinato gruppo linguistico tra quelli individuati sul territorio della Provincia Autonoma di Bolzano, influenza lo stigma percepito in un evento come la diagnosi di un disturbo del neurosviluppo. Verrà osservata la famiglia del bambino e più nello specifico i genitori, in maniera omogenea in entrambi i gruppi linguistici. Disegno dello studio di osservazione. È stata intrapresa una ricerca quantitativa, nella quale la raccolta dei dati necessari all’analisi e all’argomentazione della tesi sono stati raccolti tramite questionari Ad Hoc, con possibilità di risposta secondo scala Likert, anch’essa adattata alle esigenze dello studio. Sono state prese in considerazione 14 famiglie. Il campione individuato comprende sette famiglie, utenti del servizio di Neuropsichiatria Infantile, di madrelingua italiana e altrettante di madrelingua tedesca. Obiettivo. Il fine ultimo della tesi è poter fornire maggiori informazioni generiche legate alla percezione di una determinata famiglia dello stiga a loro attribuito dalla cerchia sociale che frequentano, in modo che la figura dell’educatore, che prende in carico il bambino, piuttosto che i genitori, piuttosto che l’interno nucleo familiare, abbia una forma di punto di riferimento in questo ambito, che dovrà essere di volta in volta approfondito, per poi strutturare l’intervento con i caregiver e genitori o gli stessi bambini i un territorio particolare come quello della Provincia Autonoma di Bolzano. Conclusioni. Grazie ai dati raccolti e alla loto analisi si è potuto osservare come in ognuno degli ambiti osservati vi siano disparità tra la percezione dello stigma da parte di famiglie appartenenti al gruppo di madrelingua italiana, a confronto con quelle di madrelingua tedesca. Il dato generale indica che per coloro che sono appartenenti al gruppo di madrelingua italiano la percezione dello stigma sia tendenzialmente amplificata, se pur di poco, rispetto al gruppo di appartenenza linguistica tedesca.

Effetti del gruppo linguistico sulla percezione dello stigma dei familiari di pazienti seguiti in neuropsichiatria infantile: uno studio trasversale in Alto Adige

ROSSI, ELENA
2022/2023

Abstract

Introduction. The aim of this thesis is to investigate, within a Neuropsychiatry service in South Tyrol Südtirol, the perceived stigma of the parents of children taken into care by this service. Thesis. The thesis to be argued is whether the fact that the family taken into care by the service belongs to a specific language group among those identified in the Autonomous Province of Bolzano influences the perceived s tigma in an event such as the diagnosis of a neurodevelopmental disorder. The child's family and more specifically the parents will be observed, homogeneously in both language groups. Design of the observation study. A quantitative research study was under taken, in which the data necessary for the analysis and argumentation of the thesis were collected by means of Ad Hoc questionnaires, with the possibility of response according to a Likert scale, also adapted to the needs of the study. Fourteen households were considered. The sample identified included seven families, users of the Child Neuropsychiatry service, of Italian mother tongue and the same number of German mother tongue. Objective. The ultimate aim of the thesis is to be able to provide more generi c information related to the perception of a particular family of the stigma attributed to them by the social circle they attend, so that the figure of the educator, who takes care of the child, rather than the parents, rather than the family nucleus, has a form of reference point in this area, which will have to be explored in depth from time to time, in order to then structure the intervention with the caregivers and parents or the children themselves in a particular territory such as that of the Autonomo us Province of Bolzano. Conclusions. Thanks to the data collected and its analysis, it was possible to observe how in each of the areas observed there are disparities between the perception of stigma on the part of families belonging to the Italian mother tongue group, in comparison with those belonging to the German mother tongue group. The general finding is that for those belonging to the Italian mother tongue group, the perception of stigma tends to be amplified, albeit slightly, compared to the German mother tongue group.
2022
Effects of language group on the perception of stigma by families of patients followed by the child neuropsychiatry services: a cross-sectional study in South Tyrol
Introduzione. Con questa tesi si intende andare ad indagare, all’interno di un servizio di Neuropsichiatria in Alto Adige – Südtirol, la percezione dello stigma percepito dai genitori di bambini presi in carico dal suddetto servizio. Tesi. La tesi che si vuole argomentare è se l’appartenenza della famiglia presa in carico dal servizio ad un determinato gruppo linguistico tra quelli individuati sul territorio della Provincia Autonoma di Bolzano, influenza lo stigma percepito in un evento come la diagnosi di un disturbo del neurosviluppo. Verrà osservata la famiglia del bambino e più nello specifico i genitori, in maniera omogenea in entrambi i gruppi linguistici. Disegno dello studio di osservazione. È stata intrapresa una ricerca quantitativa, nella quale la raccolta dei dati necessari all’analisi e all’argomentazione della tesi sono stati raccolti tramite questionari Ad Hoc, con possibilità di risposta secondo scala Likert, anch’essa adattata alle esigenze dello studio. Sono state prese in considerazione 14 famiglie. Il campione individuato comprende sette famiglie, utenti del servizio di Neuropsichiatria Infantile, di madrelingua italiana e altrettante di madrelingua tedesca. Obiettivo. Il fine ultimo della tesi è poter fornire maggiori informazioni generiche legate alla percezione di una determinata famiglia dello stiga a loro attribuito dalla cerchia sociale che frequentano, in modo che la figura dell’educatore, che prende in carico il bambino, piuttosto che i genitori, piuttosto che l’interno nucleo familiare, abbia una forma di punto di riferimento in questo ambito, che dovrà essere di volta in volta approfondito, per poi strutturare l’intervento con i caregiver e genitori o gli stessi bambini i un territorio particolare come quello della Provincia Autonoma di Bolzano. Conclusioni. Grazie ai dati raccolti e alla loto analisi si è potuto osservare come in ognuno degli ambiti osservati vi siano disparità tra la percezione dello stigma da parte di famiglie appartenenti al gruppo di madrelingua italiana, a confronto con quelle di madrelingua tedesca. Il dato generale indica che per coloro che sono appartenenti al gruppo di madrelingua italiano la percezione dello stigma sia tendenzialmente amplificata, se pur di poco, rispetto al gruppo di appartenenza linguistica tedesca.
Neuropsichiatria
Stigma
Bilinguismo
Cultura
Famiglia
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/56993