Title: Hospital readmission prevention in people with Hearth Failure: nursing educational intervention using Gordon's Functional Health Patterns Background. Heart failure (HF) is a complex clinical syndrome that combines common characteristics that manifest differently in each patient. A personalized educational intervention is essential at the time of discharge to the home to identify the educational needs and resources of the person. It is, therefore, necessary to start from an organized and precise collection of data to adapt the intervention to the needs of the patients, guarantee a good quality of life, and prevent the relapses of chronic pathology. Objective. The research aims to describe the best educational nursing strategies relating to Gordon's Functional Health Patterns for patients with HF upon discharge to prevent readmission. Methods. A narrative review of the literature was conducted by consulting the MEDLINE (via Pubmed) and Cumulative Index of Nursing and Allied Health Literature (CINHAL) databases, inserting free and MeSH terms. Twenty-eight articles were included in the literature. Results. The results obtained from the analysis of the materials were divided into two macro areas: the first concerns aspects relating to nursing education according to Gordon's Functional Health Patterns; the second concerns the effects of education on hospital readmissions. Compared to Functional Health Patterns, the literature pays little attention to the educational aspects of Sexuality and Reproduction and Values and Beliefs. Although other health problems can be considered a priority, these two elements can be regarded as relevant for the patient to live with the pathology and maintain psychological and relational well-being during treatment and rehabilitation. Furthermore, the literature has underlined how a personalized educational process at discharge helps prevent hospital readmissions due to disease exacerbation within 30 days. Conclusions. According to Gordon's Functional Health Patterns, the organization of nursing data can help the professional plan an effective educational intervention. Furthermore, this last moment of care is crucial in preventing hospital readmissions and guaranteeing the person's well-being at home.

Titolo: La prevenzione delle riammissioni nella persona con Scompenso Cardiaco: l’educazione alla dimissione secondo i Modelli Funzionali di Gordon Background. Lo scompenso cardiaco (HF) è una sindrome clinica complessa che raggruppa una serie di caratteristiche comuni che si manifestano in modo diverso in ogni assistito. Un intervento educativo personalizzato, dunque, risulta essenziale al momento della dimissione a domicilio, per individuare i bisogni educativi e le risorse della persona: si rivela dunque necessario partire da una raccolta organizzata e precisa dei dati per adattare l’intervento alle esigenze degli assistiti e per garantire una buona qualità della vita e prevenire le ricadute della patologia cronica. Obiettivo. L’obiettivo della ricerca è descrivere le migliori strategie infermieristiche di natura educativa relative ai Modelli Funzionali di Gordon per l’assistito con HF alla dimissione, al fine di prevenirne la riammissione. Materiali e metodi. È stata condotta una revisione narrativa della letteratura consultando le banche dati MEDLINE (via Pubmed) e Cumulative Index of Nursing and Allied Health Literature (CINHAL), inserendo termini liberi e MeSH. Sono stati inclusi nella letteratura 28 articoli. Risultati. Dall’analisi dei materiali, i risultati ottenuti sono stati suddivisi in due macroaree: la prima riguarda gli aspetti relativi all’educazione infermieristica secondo i Modelli Funzionali di Gordon; la seconda è relativa agli effetti dell’educazione sulle riammissioni ospedaliere. Rispetto ai Modelli Funzionali, la letteratura reperita pone poca attenzione agli aspetti educativi inerenti la Sessualità e Riproduzione e i Valori e Convinzioni. Sebbene si possano ritenere prioritari altri problemi di salute, questi due elementi possono essere ritenuti rilevanti per l'assistito, anche al fine di convivere con la patologia e mantenere il benessere psicologico e relazionale nel percorso di cura e riabilitativo. Inoltre, la letteratura ha sottolineato come un processo educativo personalizzato alla dimissione sia utile nel prevenire le riammissioni ospedaliere per riacutizzazione della patologia entro i 30 giorni. Conclusioni. L’organizzazione dei dati infermieristici secondo i Modelli Funzionali di Gordon può aiutare il professionista nella pianificazione di un intervento educativo efficace. Inoltre, quest’ultimo momento di cura è stato dimostrato essere cruciale nella prevenzione delle riammissioni ospedaliere e, quindi, a garanzia del benessere a domicilio della persona.

L’educazione alla dimissione dell’assistito con scompenso cardiaco. Revisione narrativa della letteratura.

FELETTO, EDDY
2022/2023

Abstract

Title: Hospital readmission prevention in people with Hearth Failure: nursing educational intervention using Gordon's Functional Health Patterns Background. Heart failure (HF) is a complex clinical syndrome that combines common characteristics that manifest differently in each patient. A personalized educational intervention is essential at the time of discharge to the home to identify the educational needs and resources of the person. It is, therefore, necessary to start from an organized and precise collection of data to adapt the intervention to the needs of the patients, guarantee a good quality of life, and prevent the relapses of chronic pathology. Objective. The research aims to describe the best educational nursing strategies relating to Gordon's Functional Health Patterns for patients with HF upon discharge to prevent readmission. Methods. A narrative review of the literature was conducted by consulting the MEDLINE (via Pubmed) and Cumulative Index of Nursing and Allied Health Literature (CINHAL) databases, inserting free and MeSH terms. Twenty-eight articles were included in the literature. Results. The results obtained from the analysis of the materials were divided into two macro areas: the first concerns aspects relating to nursing education according to Gordon's Functional Health Patterns; the second concerns the effects of education on hospital readmissions. Compared to Functional Health Patterns, the literature pays little attention to the educational aspects of Sexuality and Reproduction and Values and Beliefs. Although other health problems can be considered a priority, these two elements can be regarded as relevant for the patient to live with the pathology and maintain psychological and relational well-being during treatment and rehabilitation. Furthermore, the literature has underlined how a personalized educational process at discharge helps prevent hospital readmissions due to disease exacerbation within 30 days. Conclusions. According to Gordon's Functional Health Patterns, the organization of nursing data can help the professional plan an effective educational intervention. Furthermore, this last moment of care is crucial in preventing hospital readmissions and guaranteeing the person's well-being at home.
2022
Discharge education of the resident with heart failure. Narrative review of the literature.
Titolo: La prevenzione delle riammissioni nella persona con Scompenso Cardiaco: l’educazione alla dimissione secondo i Modelli Funzionali di Gordon Background. Lo scompenso cardiaco (HF) è una sindrome clinica complessa che raggruppa una serie di caratteristiche comuni che si manifestano in modo diverso in ogni assistito. Un intervento educativo personalizzato, dunque, risulta essenziale al momento della dimissione a domicilio, per individuare i bisogni educativi e le risorse della persona: si rivela dunque necessario partire da una raccolta organizzata e precisa dei dati per adattare l’intervento alle esigenze degli assistiti e per garantire una buona qualità della vita e prevenire le ricadute della patologia cronica. Obiettivo. L’obiettivo della ricerca è descrivere le migliori strategie infermieristiche di natura educativa relative ai Modelli Funzionali di Gordon per l’assistito con HF alla dimissione, al fine di prevenirne la riammissione. Materiali e metodi. È stata condotta una revisione narrativa della letteratura consultando le banche dati MEDLINE (via Pubmed) e Cumulative Index of Nursing and Allied Health Literature (CINHAL), inserendo termini liberi e MeSH. Sono stati inclusi nella letteratura 28 articoli. Risultati. Dall’analisi dei materiali, i risultati ottenuti sono stati suddivisi in due macroaree: la prima riguarda gli aspetti relativi all’educazione infermieristica secondo i Modelli Funzionali di Gordon; la seconda è relativa agli effetti dell’educazione sulle riammissioni ospedaliere. Rispetto ai Modelli Funzionali, la letteratura reperita pone poca attenzione agli aspetti educativi inerenti la Sessualità e Riproduzione e i Valori e Convinzioni. Sebbene si possano ritenere prioritari altri problemi di salute, questi due elementi possono essere ritenuti rilevanti per l'assistito, anche al fine di convivere con la patologia e mantenere il benessere psicologico e relazionale nel percorso di cura e riabilitativo. Inoltre, la letteratura ha sottolineato come un processo educativo personalizzato alla dimissione sia utile nel prevenire le riammissioni ospedaliere per riacutizzazione della patologia entro i 30 giorni. Conclusioni. L’organizzazione dei dati infermieristici secondo i Modelli Funzionali di Gordon può aiutare il professionista nella pianificazione di un intervento educativo efficace. Inoltre, quest’ultimo momento di cura è stato dimostrato essere cruciale nella prevenzione delle riammissioni ospedaliere e, quindi, a garanzia del benessere a domicilio della persona.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/57187