Listening is the crucial point to guarantee an effective helping relationship, listening means paying attention, effectively grasping messages and developing an adequate response. Listening represents the basis of language and communication. To communicate effectively you need to know how to listen. The nurse-patient relationship involves complex attitudes and behaviors, based on empathy, presence, contact, authenticity, trust, reciprocity. The nurse-patient relationship is a helping relationship established with the patient and his family, based on interaction, communication, respect for ethical values, acceptance and empathy. Key components include communication, active listening, respect and trust. Listening and knowing how to listen is a fundamental relational skill in nursing. The possibility of building a relationship of trust depends on the nurse's ability to listen and communicate. Listening means providing assistance and caring helps patients feel better, while the absence of care will affect patients psychologically, emotionally and physically.

L’ascolto è il nodo cruciale per garantire una relazione d’aiuto efficace, ascoltare vuol dire prestare attenzione, cogliere efficacemente i messaggi ed elaborare una risposta adeguata. L’ascolto rappresenta la base del linguaggio e della comunicazione. Per comunicare in maniera efficace è necessario saper ascoltare. La relazione infermiere – paziente comporta atteggiamenti e comportamenti complessi, basati sull’empatia, presenza, contatto, autenticità, fiducia, reciprocità. La relazione infermiere –paziente è una relazione d’aiuto instaurata con il paziente e sua famiglia, sulla base dell’interazione, comunicazione, rispetto per valori etici, accettazione ed empatia. Le componenti chiavi includono comunicazione, ascolto attivo rispetto e fiducia. Ascoltare e saper ascoltare è un’abilità relazionale fondamentale nell’assistenza infermieristica. La possibilità di costruire una relazione di fiducia dipende dalla capacità d’ascoltare e di comunicare dell’infermiere. Mettersi in ascolto vuol dire prestare assistenza e prendersi cura aiuta i pazienti a sentirsi meglio, mentre l’assenza di cura influenzerà i pazienti psicologicamente, emotivamente e fisicamente.

"Come migliorare la capacità di ascolto e di comunicazione nell'assistenza infermieristica."

HANGANU, SORINA DANIELA
2022/2023

Abstract

Listening is the crucial point to guarantee an effective helping relationship, listening means paying attention, effectively grasping messages and developing an adequate response. Listening represents the basis of language and communication. To communicate effectively you need to know how to listen. The nurse-patient relationship involves complex attitudes and behaviors, based on empathy, presence, contact, authenticity, trust, reciprocity. The nurse-patient relationship is a helping relationship established with the patient and his family, based on interaction, communication, respect for ethical values, acceptance and empathy. Key components include communication, active listening, respect and trust. Listening and knowing how to listen is a fundamental relational skill in nursing. The possibility of building a relationship of trust depends on the nurse's ability to listen and communicate. Listening means providing assistance and caring helps patients feel better, while the absence of care will affect patients psychologically, emotionally and physically.
2022
"How to improve the listening and communication abilities in nursing. "
L’ascolto è il nodo cruciale per garantire una relazione d’aiuto efficace, ascoltare vuol dire prestare attenzione, cogliere efficacemente i messaggi ed elaborare una risposta adeguata. L’ascolto rappresenta la base del linguaggio e della comunicazione. Per comunicare in maniera efficace è necessario saper ascoltare. La relazione infermiere – paziente comporta atteggiamenti e comportamenti complessi, basati sull’empatia, presenza, contatto, autenticità, fiducia, reciprocità. La relazione infermiere –paziente è una relazione d’aiuto instaurata con il paziente e sua famiglia, sulla base dell’interazione, comunicazione, rispetto per valori etici, accettazione ed empatia. Le componenti chiavi includono comunicazione, ascolto attivo rispetto e fiducia. Ascoltare e saper ascoltare è un’abilità relazionale fondamentale nell’assistenza infermieristica. La possibilità di costruire una relazione di fiducia dipende dalla capacità d’ascoltare e di comunicare dell’infermiere. Mettersi in ascolto vuol dire prestare assistenza e prendersi cura aiuta i pazienti a sentirsi meglio, mentre l’assenza di cura influenzerà i pazienti psicologicamente, emotivamente e fisicamente.
Relazione
Ascolto attivo
Comunicazione
Nursing
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/57205