Born in 1974, tabletop role-playing games quickly gained international popularity as a form of recreational entertainment suitable for all ages. This thesis proposes pioneering research in the field of clinical psychology, focusing on the use of this type of games as a therapeutic tool. The research is divided into two parts: a comprehensive narrative review and a pilot experiment aimed at evaluating the impact of a gaming session on social anxiety symptoms. The narrative review extensively examines the existing literature, scrutinizing the psychological and therapeutic aspects of tabletop role-playing games. Through critical analysis, promising trends emerge regarding their use as an intervention modality in clinical settings. The pilot experiment involved eight university students with social anxiety disorder participating in a role-playing session. The results of the questionnaires and the limitations of the experiment are discussed in the final section of the paper.

Nati nel 1974, i Giochi di Ruolo da tavolo si sono presto affermati come forma di intrattenimento ludico internazionale e per tutte le età. Questa tesi propone una ricerca pionieristica nel campo della psicologia clinica, focalizzandosi sull'impiego di questo tipo di giochi come strumento terapeutico. La ricerca è articolata in due parti: una review narrativa e un esperimento pilota mirato a valutare l'impatto di una sessione di gioco sui sintomi di ansia sociale. La review narrativa analizza ampiamente la letteratura esistente, esaminando gli aspetti psicologici e terapeutici dei giochi di ruolo da tavolo. Attraverso un'analisi critica, emergono tendenze promettenti riguardo al loro utilizzo come modalità di intervento in contesti clinici. L'esperimento pilota ha visto coinvolti otto studenti universitari, con disturbo d'ansia sociale, prendere parte a una sessione di role-playing. I risultati ai questionari e i limiti dell'esperimento vengono trattati nella parte finale dell'elaborato.

Review narrativa sull'utilizzo dei Giochi di Ruolo da tavolo nell'ambito della psicologia clinica e dati preliminari sull'impatto di una sessione di gioco su sintomi di ansia sociale in una popolazione studentesca a rischio.

TONINELLI, LORENZO
2022/2023

Abstract

Born in 1974, tabletop role-playing games quickly gained international popularity as a form of recreational entertainment suitable for all ages. This thesis proposes pioneering research in the field of clinical psychology, focusing on the use of this type of games as a therapeutic tool. The research is divided into two parts: a comprehensive narrative review and a pilot experiment aimed at evaluating the impact of a gaming session on social anxiety symptoms. The narrative review extensively examines the existing literature, scrutinizing the psychological and therapeutic aspects of tabletop role-playing games. Through critical analysis, promising trends emerge regarding their use as an intervention modality in clinical settings. The pilot experiment involved eight university students with social anxiety disorder participating in a role-playing session. The results of the questionnaires and the limitations of the experiment are discussed in the final section of the paper.
2022
Narrative review of the use of tabletop role-playing games in clinical psychology and preliminary data on the impact of a one-session game on social anxiety in at risk students.
Nati nel 1974, i Giochi di Ruolo da tavolo si sono presto affermati come forma di intrattenimento ludico internazionale e per tutte le età. Questa tesi propone una ricerca pionieristica nel campo della psicologia clinica, focalizzandosi sull'impiego di questo tipo di giochi come strumento terapeutico. La ricerca è articolata in due parti: una review narrativa e un esperimento pilota mirato a valutare l'impatto di una sessione di gioco sui sintomi di ansia sociale. La review narrativa analizza ampiamente la letteratura esistente, esaminando gli aspetti psicologici e terapeutici dei giochi di ruolo da tavolo. Attraverso un'analisi critica, emergono tendenze promettenti riguardo al loro utilizzo come modalità di intervento in contesti clinici. L'esperimento pilota ha visto coinvolti otto studenti universitari, con disturbo d'ansia sociale, prendere parte a una sessione di role-playing. I risultati ai questionari e i limiti dell'esperimento vengono trattati nella parte finale dell'elaborato.
role-playing games
social anxiety
giochi di ruolo
Dungeons and Dragons
Tabletop Games
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Toninelli_Lorenzo.pdf

accesso aperto

Dimensione 2.12 MB
Formato Adobe PDF
2.12 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/58089