The patient with Multiple Sclerosis has difficulty of movement either by manual wheelchair due to fatigue, one of the main symptoms of the disease, or by electronic wheelchair, which its main problem is the transportability. Propulsion units could be useful aids for patients who inside the home want to move more easily by manual wheelchair and who need to move in the car and outside more easily. Electronic wheelchairs, on the other hand, could be exploited for travel within one's area of residence and thus be useful aids for those who do not need to travel by car. The objective of the present study is to investigate satisfaction with the use of Power Mobility and its effectiveness in improving quality of life by highlighting the differences between electronic wheelchairs and power units. Two groups of patients, attending the AISM offices in Rosà (VI) and Padua, suffering from Multiple Sclerosis and users of Power Mobility were selected. One group consisted of patients using propulsion units, and the other group consisted of patients using power wheelchairs. Both groups were administered the QUEST-2.0, WHOM, MSQOL-54 questionnaires, and a specially created qualitative questionnaire to supplement and deepen the data from the standardized questionnaires. Subsequently, the collected data were analyzed and the two groups of patients were compared. There are criteria and personal characteristics of the patient that guide health care professionals, such as the Occupational Therapist, toward an appropriate and individualized choice of electronic mobility aid (electronic wheelchair or manual wheelchair).

Il paziente affetto da Sclerosi Multipla ha difficoltà negli spostamenti sia con carrozzina manuale a causa della fatica, uno dei sintomi principali della patologia, sia con carrozzina elettronica, che ha tra i principali problemi quello della trasportabilità. Le unità di propulsione potrebbero essere degli ausili utili per pazienti che all'interno dell'abitazione vogliono spostarsi più agevolmente tramite carrozzina manuale e che hanno necessità di spostamenti in macchina e all'esterno più agevoli. Le carrozzine elettroniche possono invece essere sfruttate per spostamenti all'interno della propria zona di residenza e risultare quindi ausili utili per coloro che non necessitano di spostamenti in automobile. L'obiettivo del presente studio è indagare la soddisfazione nell'uso della Power Mobility e l'efficacia di questa nel miglioramento della qualità di vita, evidenziando le differenze tra carrozzine elettroniche e unità di propulsione. Sono stati selezionati due gruppi di pazienti, che frequentano le sedi AISM di Rosà (VI) e di Padova, affetti da Sclerosi Multipla e utilizzatori di Power Mobility. Un gruppo composto da pazienti che utilizzano unità di propulsione, l'altro gruppo composto da pazienti che utilizzano carrozzine elettroniche. Ad entrambi i gruppi sono stati somministrati i questionari QUEST-2.0, WHOM, MSQOL-54, e un questionario qualitativo appositamente creato per integrare e approfondire i dati emersi dai questionari standardizzati. Successivamente sono stati analizzati i dati raccolti e comparati i due gruppi di pazienti. Esistono criteri e caratteristiche personali del paziente che guidano i professionisti sanitari, come il Terapista Occupazionale, verso una scelta adeguata e personalizzata dell'ausilio elettronico per lo spostamento (carrozzina elettronica oppure carrozzina manuale).

INDAGINE SULLA SODDISFAZIONE RISPETTO AI DISPOSITIVI DI MOBILITÀ ELETTRONICA FORNITI A PAZIENTI AFFETTI DA SCLEROSI MULTIPLA: CONFRONTO TRA CARROZZINA ELETTRONICA E UNITÀ DI PROPULSIONE.

GUADALAXSARA, RACHELE
2022/2023

Abstract

The patient with Multiple Sclerosis has difficulty of movement either by manual wheelchair due to fatigue, one of the main symptoms of the disease, or by electronic wheelchair, which its main problem is the transportability. Propulsion units could be useful aids for patients who inside the home want to move more easily by manual wheelchair and who need to move in the car and outside more easily. Electronic wheelchairs, on the other hand, could be exploited for travel within one's area of residence and thus be useful aids for those who do not need to travel by car. The objective of the present study is to investigate satisfaction with the use of Power Mobility and its effectiveness in improving quality of life by highlighting the differences between electronic wheelchairs and power units. Two groups of patients, attending the AISM offices in Rosà (VI) and Padua, suffering from Multiple Sclerosis and users of Power Mobility were selected. One group consisted of patients using propulsion units, and the other group consisted of patients using power wheelchairs. Both groups were administered the QUEST-2.0, WHOM, MSQOL-54 questionnaires, and a specially created qualitative questionnaire to supplement and deepen the data from the standardized questionnaires. Subsequently, the collected data were analyzed and the two groups of patients were compared. There are criteria and personal characteristics of the patient that guide health care professionals, such as the Occupational Therapist, toward an appropriate and individualized choice of electronic mobility aid (electronic wheelchair or manual wheelchair).
2022
Satisfaction survey about Electronic Mobility devices provided to patients with Multiple Sclerosis: a comparison between Electronic Wheelchairs and Propulsion Units.
Il paziente affetto da Sclerosi Multipla ha difficoltà negli spostamenti sia con carrozzina manuale a causa della fatica, uno dei sintomi principali della patologia, sia con carrozzina elettronica, che ha tra i principali problemi quello della trasportabilità. Le unità di propulsione potrebbero essere degli ausili utili per pazienti che all'interno dell'abitazione vogliono spostarsi più agevolmente tramite carrozzina manuale e che hanno necessità di spostamenti in macchina e all'esterno più agevoli. Le carrozzine elettroniche possono invece essere sfruttate per spostamenti all'interno della propria zona di residenza e risultare quindi ausili utili per coloro che non necessitano di spostamenti in automobile. L'obiettivo del presente studio è indagare la soddisfazione nell'uso della Power Mobility e l'efficacia di questa nel miglioramento della qualità di vita, evidenziando le differenze tra carrozzine elettroniche e unità di propulsione. Sono stati selezionati due gruppi di pazienti, che frequentano le sedi AISM di Rosà (VI) e di Padova, affetti da Sclerosi Multipla e utilizzatori di Power Mobility. Un gruppo composto da pazienti che utilizzano unità di propulsione, l'altro gruppo composto da pazienti che utilizzano carrozzine elettroniche. Ad entrambi i gruppi sono stati somministrati i questionari QUEST-2.0, WHOM, MSQOL-54, e un questionario qualitativo appositamente creato per integrare e approfondire i dati emersi dai questionari standardizzati. Successivamente sono stati analizzati i dati raccolti e comparati i due gruppi di pazienti. Esistono criteri e caratteristiche personali del paziente che guidano i professionisti sanitari, come il Terapista Occupazionale, verso una scelta adeguata e personalizzata dell'ausilio elettronico per lo spostamento (carrozzina elettronica oppure carrozzina manuale).
Sclerosi Multipla
Mobilità Elettrica
Carrozzina elettrica
Unità propulsione
Ausili
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