This research is part of a broader longitudinal study aimed at investigating the linguistic development in typically developing bilingual children attending the last two years of kindergarten and the first two years of primary school. The data collection for this thesis project represents the first phase of the study and adopts a cross-sectional approach. The project aims to examine how linguistic skills change during the transition from kindergarten to primary school. Additionally, the research sought tests that consistently fell within -2 standard deviations compared to monolingual data and could therefore be interpreted as expected skills in preschool and school-age bilinguals with Italian as their second language (L2). The study was conducted at the Comprehensive Institute of Cadoneghe, in the province of Padua. The sample was selected according to specific inclusion and exclusion criteria and involved 54 bilingual children. The study required the development of a questionnaire for parents to gather linguistic history and the identification of a series of subtests aimed at evaluating the participants' different language levels. Statistical analysis revealed a significant improvement in linguistic abilities during the transition from kindergarten to primary school. For each administered test, subjects in the deficit range were identified, except for the Non-Word Repetition test. Therefore, no skills were identified for which the bilingual children in this study consistently performed close to those expected for monolinguals of the same age, except for the phonetic-phonological level, where at least a tendency in that direction was observed, as confirmed by the literature. Further investigation highlighted a consistent negative disparity in average scores obtained by the bilingual sample compared to monolingual normative data. The results of this thesis, in line with available studies on the subject, confirm that as exposure to the L2 increases, overall linguistic skills also increase. However, until the first two years of primary school, it cannot be expected that bilinguals will approach the performance of monolingual peers in any specific linguistic skill, except in the phonetic-phonological level.

La presente ricerca si inserisce in un più ampio studio con disegno longitudinale volto a indagare lo sviluppo linguistico nei bambini bilingui a sviluppo tipico frequentanti gli ultimi due anni della scuola d’infanzia e il primo biennio della scuola primaria. La raccolta dati finalizzata al presente progetto di tesi rappresenta la prima fase di tale studio e adotta un approccio trasversale. Il progetto intende indagare come cambiano le competenze linguistiche nel passaggio dalla scuola dell’infanzia alla scuola primaria. Inoltre, è stata svolta la ricerca di prove che risultassero sistematicamente adeguate (entro le -2 deviazioni standard rispetto al dato monolingue) e dunque interpretabili come competenze attese nei bilingui prescolari e scolari con L2 italiana. Lo studio è stato condotto nell'Istituto Comprensivo di Cadoneghe, in provincia di Padova. Il campione è stato selezionato secondo specifici criteri di inclusione ed esclusione e ha coinvolto 54 bambini bilingui. Lo studio ha richiesto la realizzazione di un questionario rivolto ai genitori per raccogliere la storia linguistica e l’identificazione di una serie di subtest volti a valutare i diversi livelli linguistici dei partecipanti. L'analisi statistica ha evidenziato un miglioramento significativo delle abilità linguistiche nel passaggio dalla scuola dell'infanzia alla scuola primaria. Per ogni prova somministrata sono stati rilevati soggetti in fascia deficitaria ad eccezione della prova di Ripetizione di Non Parole. Non sono state, dunque, identificate competenze per le quali i bambini bilingui coinvolti in questo studio mostrano prestazioni che si avvicinano sistematicamente a quelle attese per i monolingui di pari età, ad eccezione del livello fonetico fonologico per il quale si rileva almeno una tendenza in tal senso come confermato dalla letteratura. Un approfondimento aggiuntivo ha permesso di evidenziare una costante disparità negativa nei punteggi medi ottenuti dal campione bilingue rispetto al dato normativo monolingue. I risultati di questa tesi, in linea con gli studi disponibili sul tema, confermano che all’aumentare dell’esposizione alla L2 aumentano le competenze linguistiche generali. Tuttavia, fino al primo biennio della scuola primaria non è possibile attendersi che i bilingui si avvicinino alle prestazioni dei pari monolingui in nessuna competenza linguistica specifica, se non nel livello fonetico-fonologico.

Indagine sulle competenze linguistiche nei bambini bilingui dalla scuola dell'infanzia al primo biennio della scuola primaria

ANDRONACHE, ANGEL
2022/2023

Abstract

This research is part of a broader longitudinal study aimed at investigating the linguistic development in typically developing bilingual children attending the last two years of kindergarten and the first two years of primary school. The data collection for this thesis project represents the first phase of the study and adopts a cross-sectional approach. The project aims to examine how linguistic skills change during the transition from kindergarten to primary school. Additionally, the research sought tests that consistently fell within -2 standard deviations compared to monolingual data and could therefore be interpreted as expected skills in preschool and school-age bilinguals with Italian as their second language (L2). The study was conducted at the Comprehensive Institute of Cadoneghe, in the province of Padua. The sample was selected according to specific inclusion and exclusion criteria and involved 54 bilingual children. The study required the development of a questionnaire for parents to gather linguistic history and the identification of a series of subtests aimed at evaluating the participants' different language levels. Statistical analysis revealed a significant improvement in linguistic abilities during the transition from kindergarten to primary school. For each administered test, subjects in the deficit range were identified, except for the Non-Word Repetition test. Therefore, no skills were identified for which the bilingual children in this study consistently performed close to those expected for monolinguals of the same age, except for the phonetic-phonological level, where at least a tendency in that direction was observed, as confirmed by the literature. Further investigation highlighted a consistent negative disparity in average scores obtained by the bilingual sample compared to monolingual normative data. The results of this thesis, in line with available studies on the subject, confirm that as exposure to the L2 increases, overall linguistic skills also increase. However, until the first two years of primary school, it cannot be expected that bilinguals will approach the performance of monolingual peers in any specific linguistic skill, except in the phonetic-phonological level.
2022
Research on linguistic skills in bilingual children from kindergarten to the first two years of primary school
La presente ricerca si inserisce in un più ampio studio con disegno longitudinale volto a indagare lo sviluppo linguistico nei bambini bilingui a sviluppo tipico frequentanti gli ultimi due anni della scuola d’infanzia e il primo biennio della scuola primaria. La raccolta dati finalizzata al presente progetto di tesi rappresenta la prima fase di tale studio e adotta un approccio trasversale. Il progetto intende indagare come cambiano le competenze linguistiche nel passaggio dalla scuola dell’infanzia alla scuola primaria. Inoltre, è stata svolta la ricerca di prove che risultassero sistematicamente adeguate (entro le -2 deviazioni standard rispetto al dato monolingue) e dunque interpretabili come competenze attese nei bilingui prescolari e scolari con L2 italiana. Lo studio è stato condotto nell'Istituto Comprensivo di Cadoneghe, in provincia di Padova. Il campione è stato selezionato secondo specifici criteri di inclusione ed esclusione e ha coinvolto 54 bambini bilingui. Lo studio ha richiesto la realizzazione di un questionario rivolto ai genitori per raccogliere la storia linguistica e l’identificazione di una serie di subtest volti a valutare i diversi livelli linguistici dei partecipanti. L'analisi statistica ha evidenziato un miglioramento significativo delle abilità linguistiche nel passaggio dalla scuola dell'infanzia alla scuola primaria. Per ogni prova somministrata sono stati rilevati soggetti in fascia deficitaria ad eccezione della prova di Ripetizione di Non Parole. Non sono state, dunque, identificate competenze per le quali i bambini bilingui coinvolti in questo studio mostrano prestazioni che si avvicinano sistematicamente a quelle attese per i monolingui di pari età, ad eccezione del livello fonetico fonologico per il quale si rileva almeno una tendenza in tal senso come confermato dalla letteratura. Un approfondimento aggiuntivo ha permesso di evidenziare una costante disparità negativa nei punteggi medi ottenuti dal campione bilingue rispetto al dato normativo monolingue. I risultati di questa tesi, in linea con gli studi disponibili sul tema, confermano che all’aumentare dell’esposizione alla L2 aumentano le competenze linguistiche generali. Tuttavia, fino al primo biennio della scuola primaria non è possibile attendersi che i bilingui si avvicinino alle prestazioni dei pari monolingui in nessuna competenza linguistica specifica, se non nel livello fonetico-fonologico.
Bilinguismo
Sviluppo Linguistico
Scuola dell'Infanzia
Scuola Primaria
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/58627