The aim of this thesis is to investigate the perception of cultural otherness in children, through empirical research in which they are asked what they think when they see a person with a different skin color from theirs. This investigation, related to the research started in the nineties by the anthropologist Paola Tabet, helps us to understand the sincere point of view of children, understanding if and how they reason for stereotypes or have prejudices, a consideration that makes us reflect on what is the intercultural educational project in Italy.
Lo scopo di questa tesi è di indagare la percezione dell’alterità culturale nei bambini, mediante una ricerca empirica nella quale viene chiesto loro che cosa pensano quando vedono una persona con un colore della pelle diverso dal loro. Questa indagine, correlata alle ricerche partite negli anni Novanta dell’antropologa Paola Tabet, ci aiuta a comprendere il sincero punto di vista dei bambini, capendo se e come i ragionino per stereotipi o abbiano pregiudizi. Tale considerazione ci fa riflettere su quale sia il progetto educativo interculturale in Italia.
L'interpretazione del punto di vista dei bambini e le bambine della scuola primaria sull'alterità culturale e sulla pelle nera tra stereotipi e pregiudizi
ARTUSO, CECILIA
2022/2023
Abstract
The aim of this thesis is to investigate the perception of cultural otherness in children, through empirical research in which they are asked what they think when they see a person with a different skin color from theirs. This investigation, related to the research started in the nineties by the anthropologist Paola Tabet, helps us to understand the sincere point of view of children, understanding if and how they reason for stereotypes or have prejudices, a consideration that makes us reflect on what is the intercultural educational project in Italy.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Artuso__Cecilia (2).pdf
accesso aperto
Dimensione
4.51 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.51 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/58906