Numerous studies recognize the importance of the first thousand days of a child's life, which prove to be the foundation for his or her healthy and balanced growth. Especially crucial is the role of education in children in vulnerable situations, as this science will become the means by which to break the cycle of social disadvantage to which he or she is destined. The aim of this study is to demonstrate how much professional education within the Nursery influences the overall well-being of the child in a vulnerable situation and which developmental aspects benefit most from improvement. The method used to answer the research question is the completion of an assessment grid consisting of several sections: biographical data and the investigated developmental areas, such as: sense-motor and attention, language and communication, autonomy and safety, cognitive and social-relational. The paper aims to investigate the extent to which the education offered by the "San Gaetano" Nursery Service in collaboration with the "Benvenido" Project influences a child's overall well-being and development.

Numerosi studi riconoscono l’importanza dei primi mille giorni di vita del bambino, i quali si dimostrano essere le fondamenta della sua crescita sana ed equilibrata. In particolar modo, è fondamentale il ruolo dell’educazione nei bambini in situazioni di vulnerabilità, poiché tale scienza diventerà il mezzo attraverso cui spezzare il ciclo dello svantaggio sociale a cui egli è destinato. L’obiettivo di questo studio è dimostrare quanto l’educazione professionale all’interno del Nido influenza il benessere globale del bambino in situazione di vulnerabilità e quali sono gli aspetti evolutivi che maggiormente beneficiano di un miglioramento. Il metodo utilizzato per rispondere alla domanda di ricerca è la compilazione di una griglia di valutazione composta da diverse sezioni: i dati anagrafici e le aree di sviluppo indagate, quali: senso-motoria e dell’attenzione, linguaggio e della comunicazione, l’autonomia e la sicurezza, cognitiva e socio-relazionale. L’elaborato ha lo scopo di indagare in che misura dell’educazione offerta dal servizio Nido “San Gaetano” in collaborazione con il Progetto “Benvenido” influenza il benessere globale del bambino e il suo sviluppo.

Il benessere globale del bambino in situazione di vulnerabilità: uno studio sul Nido Integrato "San Gaetano" di San Siro di Bagnoli di Sopra

POMETTO, VERONICA
2022/2023

Abstract

Numerous studies recognize the importance of the first thousand days of a child's life, which prove to be the foundation for his or her healthy and balanced growth. Especially crucial is the role of education in children in vulnerable situations, as this science will become the means by which to break the cycle of social disadvantage to which he or she is destined. The aim of this study is to demonstrate how much professional education within the Nursery influences the overall well-being of the child in a vulnerable situation and which developmental aspects benefit most from improvement. The method used to answer the research question is the completion of an assessment grid consisting of several sections: biographical data and the investigated developmental areas, such as: sense-motor and attention, language and communication, autonomy and safety, cognitive and social-relational. The paper aims to investigate the extent to which the education offered by the "San Gaetano" Nursery Service in collaboration with the "Benvenido" Project influences a child's overall well-being and development.
2022
The global well-being of the child in a vulnerable situation: a study of the "San Gaetano" Integrated Nursery School in San Siro di Bagnoli di Sopra
Numerosi studi riconoscono l’importanza dei primi mille giorni di vita del bambino, i quali si dimostrano essere le fondamenta della sua crescita sana ed equilibrata. In particolar modo, è fondamentale il ruolo dell’educazione nei bambini in situazioni di vulnerabilità, poiché tale scienza diventerà il mezzo attraverso cui spezzare il ciclo dello svantaggio sociale a cui egli è destinato. L’obiettivo di questo studio è dimostrare quanto l’educazione professionale all’interno del Nido influenza il benessere globale del bambino in situazione di vulnerabilità e quali sono gli aspetti evolutivi che maggiormente beneficiano di un miglioramento. Il metodo utilizzato per rispondere alla domanda di ricerca è la compilazione di una griglia di valutazione composta da diverse sezioni: i dati anagrafici e le aree di sviluppo indagate, quali: senso-motoria e dell’attenzione, linguaggio e della comunicazione, l’autonomia e la sicurezza, cognitiva e socio-relazionale. L’elaborato ha lo scopo di indagare in che misura dell’educazione offerta dal servizio Nido “San Gaetano” in collaborazione con il Progetto “Benvenido” influenza il benessere globale del bambino e il suo sviluppo.
Vulnerabilità
Prima infanzia
Educazione
Sviluppo globale
Benessere infantile
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
pometto_veronica.pdf

accesso aperto

Dimensione 2.78 MB
Formato Adobe PDF
2.78 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/58965