Problem: Nowadays we hear more and more often about eating disorders, especially in adolescent and, in recent years, pre-adolescent patients. There is various evidence in the literature on the treatment methodologies of these pathologies, but with this study we want to investigate in more depth the reality close to us regarding this type of pathological picture. The final aim is to investigate the uniformity/differences of some healthcare practices and the experiences of nurses who work in rehabilitation facilities and who assist pediatric patients with eating disorders. Purpose: This thesis aims to investigate the experiences and care practices of nurses in contact with pediatric patients suffering from eating disorders, through a short interview with those who work at the facilities of the Veneto Region and who provide treatments Intensive rehabilitation. Materials and methods: a qualitative study was conducted with a phenomenological approach oriented towards the experiences of nurses who assist children in their rehabilitation process by carrying out interviews with open questions recorded and administered orally to the subjects examined. The study was authorized by the hospital management and conducted with methods suitable to guarantee the privacy of the participants. Results: I carried out ? interviews based on the three fundamental themes that give substance to the research: the main care practices carried out in the various centers by the respective nurses, the primary needs of the children and families in care and, finally, the major difficulties encountered by the nursing staff in treating and caring of pediatric patients suffering from eating disorders Conclusions: The thesis has made it possible to highlight the care practices most used in this specific setting and the experience and main difficulties of nurses who take care of a child suffering from eating disorders. The data collected may be useful for identifying the best strategies to also extend to less specialized healthcare personnel in the field, in order to still be able to promote the best treatment for patients and their families.

Problema: Al giorno d’oggi si sente sempre più spesso parlare dei disturbi del comportamento alimentare soprattutto in pazienti in età adolescenziale e, negli ultimi anni, anche pre-adolescenziale. Vi sono vari riscontri in letteratura sulle metodologie di trattamento di queste patologie, ma con questo studio si vuole indagare più a fondo la realtà vicina a noi per quanto riguarda questo tipo di quadro patologico. Lo ultimo scopo è di indagare le uniformità/difformità di alcune pratiche assistenziali e il vissuto degli infermieri che lavorano presso Strutture Riabilitative e che assistono pazienti in età pediatrica con disturbo del comportamento alimentare. Scopo: Questa tesi si pone l’obiettivo di indagare il vissuto e le pratiche assistenziali degli infermieri a contatto con pazienti pediatrici, affetti da disturbo del comportamento alimentare, attraverso una breve intervista a coloro che lavorano presso le Strutture della Regione Veneto e che erogano Trattamenti Riabilitativi Intensivi. Materiali e metodi: si è condotto uno studio qualitativo con approccio fenomenologico orientato sul vissuto degli infermieri che assistono i bambini nel loro percorso riabilitativo realizzando delle interviste con domande aperte registrate e somministrate a voce ai soggetti presi in esame. Lo studio è stato autorizzato dalla Direzione Ospedaliera e condotto con modalità idonee a garantire la privacy dei partecipanti. Risultati: Sono state svolte ? interviste basate sui tre temi fondamentali che danno corpo alla ricerca: le principali pratiche assistenziali svolte nei vari centri dai rispettivi infermieri, i bisogni primari dei bambini e delle famiglie in cura e, infine, le maggiori difficoltà riscontrate dal personale infermieristico nel trattare e prendersi cura di pazienti pediatrici affetti da disturbi del comportamento alimentare Conclusioni: La tesi ha permesso di evidenziare le pratiche assistenziali più utilizzate in questo specifico setting e il vissuto e le principali difficoltà degli infermieri che prendono in carico un bambino affetto da disturbi del comportamento alimentare. I dati raccolti potranno essere utili per individuare le migliori strategie da estendere anche ad un personale sanitario meno specializzato nell’ambito, per poter così comunque favorire il miglior trattamento ai pazienti e alle loro famiglie.

DCA in età pediatrica: pratica assistenziale e vissuto degli infermieri

BULLA, GIORGIA AGATA
2022/2023

Abstract

Problem: Nowadays we hear more and more often about eating disorders, especially in adolescent and, in recent years, pre-adolescent patients. There is various evidence in the literature on the treatment methodologies of these pathologies, but with this study we want to investigate in more depth the reality close to us regarding this type of pathological picture. The final aim is to investigate the uniformity/differences of some healthcare practices and the experiences of nurses who work in rehabilitation facilities and who assist pediatric patients with eating disorders. Purpose: This thesis aims to investigate the experiences and care practices of nurses in contact with pediatric patients suffering from eating disorders, through a short interview with those who work at the facilities of the Veneto Region and who provide treatments Intensive rehabilitation. Materials and methods: a qualitative study was conducted with a phenomenological approach oriented towards the experiences of nurses who assist children in their rehabilitation process by carrying out interviews with open questions recorded and administered orally to the subjects examined. The study was authorized by the hospital management and conducted with methods suitable to guarantee the privacy of the participants. Results: I carried out ? interviews based on the three fundamental themes that give substance to the research: the main care practices carried out in the various centers by the respective nurses, the primary needs of the children and families in care and, finally, the major difficulties encountered by the nursing staff in treating and caring of pediatric patients suffering from eating disorders Conclusions: The thesis has made it possible to highlight the care practices most used in this specific setting and the experience and main difficulties of nurses who take care of a child suffering from eating disorders. The data collected may be useful for identifying the best strategies to also extend to less specialized healthcare personnel in the field, in order to still be able to promote the best treatment for patients and their families.
2022
Eating disorders in pediatric age: nursing practice and experiences of nurses
Problema: Al giorno d’oggi si sente sempre più spesso parlare dei disturbi del comportamento alimentare soprattutto in pazienti in età adolescenziale e, negli ultimi anni, anche pre-adolescenziale. Vi sono vari riscontri in letteratura sulle metodologie di trattamento di queste patologie, ma con questo studio si vuole indagare più a fondo la realtà vicina a noi per quanto riguarda questo tipo di quadro patologico. Lo ultimo scopo è di indagare le uniformità/difformità di alcune pratiche assistenziali e il vissuto degli infermieri che lavorano presso Strutture Riabilitative e che assistono pazienti in età pediatrica con disturbo del comportamento alimentare. Scopo: Questa tesi si pone l’obiettivo di indagare il vissuto e le pratiche assistenziali degli infermieri a contatto con pazienti pediatrici, affetti da disturbo del comportamento alimentare, attraverso una breve intervista a coloro che lavorano presso le Strutture della Regione Veneto e che erogano Trattamenti Riabilitativi Intensivi. Materiali e metodi: si è condotto uno studio qualitativo con approccio fenomenologico orientato sul vissuto degli infermieri che assistono i bambini nel loro percorso riabilitativo realizzando delle interviste con domande aperte registrate e somministrate a voce ai soggetti presi in esame. Lo studio è stato autorizzato dalla Direzione Ospedaliera e condotto con modalità idonee a garantire la privacy dei partecipanti. Risultati: Sono state svolte ? interviste basate sui tre temi fondamentali che danno corpo alla ricerca: le principali pratiche assistenziali svolte nei vari centri dai rispettivi infermieri, i bisogni primari dei bambini e delle famiglie in cura e, infine, le maggiori difficoltà riscontrate dal personale infermieristico nel trattare e prendersi cura di pazienti pediatrici affetti da disturbi del comportamento alimentare Conclusioni: La tesi ha permesso di evidenziare le pratiche assistenziali più utilizzate in questo specifico setting e il vissuto e le principali difficoltà degli infermieri che prendono in carico un bambino affetto da disturbi del comportamento alimentare. I dati raccolti potranno essere utili per individuare le migliori strategie da estendere anche ad un personale sanitario meno specializzato nell’ambito, per poter così comunque favorire il miglior trattamento ai pazienti e alle loro famiglie.
DCA
Anoressia
Bambini
Adolescenti
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/59006