The focus of the thesis will be an analysis of the use of software to guarantee the rights of airline passengers. The study delves into European and national regulations, as well as practical cases. Specifically, the case of flight delays will be treated and how this can be analysed, safeguarded and translated into purely technical terms within a specific domain language "Stipula", created by professors of the University of Padua and the University of Bologna. Two innovative tools will be introduced: the "Stipula" language which simplifies the drafting of legal contracts, and the Fizzy case by AXA, an insurance service based on blockchain technology. The research aims to raise awareness among passengers, proposing innovative solutions in the legal and insurance fields. Through this assessment, the growing need to develop software to simplify bureaucratic processes (such as refund request) in various sectors emerges, highlighting a future direction towards greater automation in the protection of travellers' rights, as well as in other sectors.

Il focus della tesi sarà un'analisi dell'uso di un software per garantire i diritti dei passeggeri dell’aereo. Lo studio approfondisce normative europee e nazionali, nonché casi pratici. Nello specifico verrà trattato il caso del ritardo del volo aereo e come questo possa essere analizzato, salvaguardato e tradotto in termini prettamente tecnici all’interno del linguaggio di dominio specifico "Stipula", creato dai docenti dell'Università di Padova e dell'Università di Bologna. Verranno introdotti due innovativi strumenti: il linguaggio "Stipula" che semplifica la redazione di contratti legali, e il caso Fizzy di AXA, un servizio assicurativo basato sulla tecnologia blockchain. La ricerca mira a sensibilizzare i passeggeri, proponendo soluzioni innovative nel campo legale e assicurativo. Attraverso questa valutazione, emerge la crescente necessità di sviluppare software per semplificare i procedimenti burocratici (come le richieste di rimborso), evidenziando una direzione futura verso una maggiore automazione nella tutela dei diritti dei viaggiatori, nonché in altri settori.

Analisi dell'uso di un software per la tutela dei diritti dei passeggeri aerei

ZOPPELLO, MARTA
2022/2023

Abstract

The focus of the thesis will be an analysis of the use of software to guarantee the rights of airline passengers. The study delves into European and national regulations, as well as practical cases. Specifically, the case of flight delays will be treated and how this can be analysed, safeguarded and translated into purely technical terms within a specific domain language "Stipula", created by professors of the University of Padua and the University of Bologna. Two innovative tools will be introduced: the "Stipula" language which simplifies the drafting of legal contracts, and the Fizzy case by AXA, an insurance service based on blockchain technology. The research aims to raise awareness among passengers, proposing innovative solutions in the legal and insurance fields. Through this assessment, the growing need to develop software to simplify bureaucratic processes (such as refund request) in various sectors emerges, highlighting a future direction towards greater automation in the protection of travellers' rights, as well as in other sectors.
2022
Analysis of the use of software for the protection of airline passengers rights
Il focus della tesi sarà un'analisi dell'uso di un software per garantire i diritti dei passeggeri dell’aereo. Lo studio approfondisce normative europee e nazionali, nonché casi pratici. Nello specifico verrà trattato il caso del ritardo del volo aereo e come questo possa essere analizzato, salvaguardato e tradotto in termini prettamente tecnici all’interno del linguaggio di dominio specifico "Stipula", creato dai docenti dell'Università di Padova e dell'Università di Bologna. Verranno introdotti due innovativi strumenti: il linguaggio "Stipula" che semplifica la redazione di contratti legali, e il caso Fizzy di AXA, un servizio assicurativo basato sulla tecnologia blockchain. La ricerca mira a sensibilizzare i passeggeri, proponendo soluzioni innovative nel campo legale e assicurativo. Attraverso questa valutazione, emerge la crescente necessità di sviluppare software per semplificare i procedimenti burocratici (come le richieste di rimborso), evidenziando una direzione futura verso una maggiore automazione nella tutela dei diritti dei viaggiatori, nonché in altri settori.
Blockchain
Smart contract
Diritti passeggeri
Digitalizzazione
Automazione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TESI triennale MARTA ZOPPELLO_ UNIPD.pdf

accesso riservato

Dimensione 2.68 MB
Formato Adobe PDF
2.68 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/59556