With this study I wanted to highlight the attractions as well as the critical issues of Poland with proposals aimed at developing a sustainable and quality offer, oriented towards a specific market. The first chapter focuses on the evolution and definition of the tourism phenomenon, with particular attention to international tourism scenarios, the repercussions of the Covid-19 pandemic and the Russian-Ukrainian war on Eastern countries. The second chapter analyzes the concept of tourist destination, firstly identifying the factors that determine tourist flows and then making a distinction between corporate and community destinations and the elements underlying the management of a destination, such as Destination Management and Destination Marketing. There will then be a focus on technological progress and how it has positively and negatively impacted the tourism sector. The third chapter will instead be dedicated entirely to Poland, its morphology and tourist resources, with particular attention to the bodies that deal with the management of the Polish territory and waters. Subsequently we will move on to an analysis of the epidemiological effects and the Russian-Ukrainian war on Polish tourism. The fourth chapter begins with an overview of international river tourism and its developments over time. Afterwards we will focus on Poland's aquatic resources, on some examples of important tourist attractions whose potential lies in the water itself, with an in-depth look at the cultural importance of the Vistula. This chapter concludes with a focus on two of the main ways in which the river can be exploited, namely as an accommodation facility and as a sporting resource, with a particular interest in the tradition of kayaking. Finally, the creation of a product club will be proposed for the creation of an offer aimed at a specific market target, i.e. kayakers, in order to offer quality services that reflect values ​​common to all companies, drawing up a series of requirements necessary for putting this idea into practice.

Con questo studio ho voluto risaltare le attrazioni così come le criticità della Polonia con delle proposte mirate a uno sviluppo di un’offerta sostenibile e di qualità, orientata a un mercato specifico. Il primo capitolo si focalizza sull’evoluzione e la definizione del fenomeno turistico, con una particolare attenzione agli scenari del turismo internazionale, le ripercussioni della pandemia da Covid-19 e della guerra russo-ucraina sui paesi dell’est. Il secondo capitolo analizza il concetto di destinazione turistica, identificando in primis i fattori che determinano i flussi turistici per poi fare una distinzione tra destinazione corporate e community e gli elementi alla base della gestione di una destinazione, quali il Destination Management e il Destination Marketing. Vi sarà poi un focus sul progresso tecnologico e su come esso ha impattato positivamente e negativamente sul settore turistico. Il terzo capitolo sarà invece dedicato interamente alla Polonia, alla sua morfologia e risorse turistiche, con una particolare attenzione agli enti che si occupano della gestione del territorio e delle acque polacche. Successivamente si passerà ad un’analisi sugli effetti epidemiologici e della guerra russo-ucraina sul turismo della Polonia. Il quarto capitolo esordisce con una panoramica sul turismo fluviale internazionale e sui suoi sviluppi nel tempo. Dopodiché ci si focalizzerà sulle risorse acquatiche della Polonia, su alcuni esempi di importanti attrazioni turistiche il cui potenziale risiede nell’acqua stessa, con un approfondimento sull’importanza culturale della Vistola. Questo capitolo si conclude con un focus su due dei principali modi in cui può venire sfruttato il fiume, ovvero come struttura ricettiva e come risorsa sportiva, con un particolare interesse per la tradizione del kayak. Infine, sarà proposta la creazione di un club di prodotto per la realizzazione di un’offerta mirata a un target specifico di mercato, ovvero i kayakisti, in modo da proporre dei servizi di qualità e che rispecchino dei valori comuni a tutte le imprese, stilando una serie di requisiti necessari alla messa in pratica di tale idea.  

Il turismo fluviale della Polonia

APRILE, ALESSANDRA
2022/2023

Abstract

With this study I wanted to highlight the attractions as well as the critical issues of Poland with proposals aimed at developing a sustainable and quality offer, oriented towards a specific market. The first chapter focuses on the evolution and definition of the tourism phenomenon, with particular attention to international tourism scenarios, the repercussions of the Covid-19 pandemic and the Russian-Ukrainian war on Eastern countries. The second chapter analyzes the concept of tourist destination, firstly identifying the factors that determine tourist flows and then making a distinction between corporate and community destinations and the elements underlying the management of a destination, such as Destination Management and Destination Marketing. There will then be a focus on technological progress and how it has positively and negatively impacted the tourism sector. The third chapter will instead be dedicated entirely to Poland, its morphology and tourist resources, with particular attention to the bodies that deal with the management of the Polish territory and waters. Subsequently we will move on to an analysis of the epidemiological effects and the Russian-Ukrainian war on Polish tourism. The fourth chapter begins with an overview of international river tourism and its developments over time. Afterwards we will focus on Poland's aquatic resources, on some examples of important tourist attractions whose potential lies in the water itself, with an in-depth look at the cultural importance of the Vistula. This chapter concludes with a focus on two of the main ways in which the river can be exploited, namely as an accommodation facility and as a sporting resource, with a particular interest in the tradition of kayaking. Finally, the creation of a product club will be proposed for the creation of an offer aimed at a specific market target, i.e. kayakers, in order to offer quality services that reflect values ​​common to all companies, drawing up a series of requirements necessary for putting this idea into practice.
2022
The river tourism of Poland
Con questo studio ho voluto risaltare le attrazioni così come le criticità della Polonia con delle proposte mirate a uno sviluppo di un’offerta sostenibile e di qualità, orientata a un mercato specifico. Il primo capitolo si focalizza sull’evoluzione e la definizione del fenomeno turistico, con una particolare attenzione agli scenari del turismo internazionale, le ripercussioni della pandemia da Covid-19 e della guerra russo-ucraina sui paesi dell’est. Il secondo capitolo analizza il concetto di destinazione turistica, identificando in primis i fattori che determinano i flussi turistici per poi fare una distinzione tra destinazione corporate e community e gli elementi alla base della gestione di una destinazione, quali il Destination Management e il Destination Marketing. Vi sarà poi un focus sul progresso tecnologico e su come esso ha impattato positivamente e negativamente sul settore turistico. Il terzo capitolo sarà invece dedicato interamente alla Polonia, alla sua morfologia e risorse turistiche, con una particolare attenzione agli enti che si occupano della gestione del territorio e delle acque polacche. Successivamente si passerà ad un’analisi sugli effetti epidemiologici e della guerra russo-ucraina sul turismo della Polonia. Il quarto capitolo esordisce con una panoramica sul turismo fluviale internazionale e sui suoi sviluppi nel tempo. Dopodiché ci si focalizzerà sulle risorse acquatiche della Polonia, su alcuni esempi di importanti attrazioni turistiche il cui potenziale risiede nell’acqua stessa, con un approfondimento sull’importanza culturale della Vistola. Questo capitolo si conclude con un focus su due dei principali modi in cui può venire sfruttato il fiume, ovvero come struttura ricettiva e come risorsa sportiva, con un particolare interesse per la tradizione del kayak. Infine, sarà proposta la creazione di un club di prodotto per la realizzazione di un’offerta mirata a un target specifico di mercato, ovvero i kayakisti, in modo da proporre dei servizi di qualità e che rispecchino dei valori comuni a tutte le imprese, stilando una serie di requisiti necessari alla messa in pratica di tale idea.  
Turismo
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/59706