Schema Therapy is an innovative interdisciplinary psychotherapeutic approach systematically developed for the treatment of a wide range of psychological disorders. This paper, with reference to the current state of the literature, aims to contribute to the international validation of the Young Schema Questionnaire Revised Plus (YSQ-R Plus) instrument, designed for the assessment of Early Maladaptive Schemas, defined as "a comprehensive concept or pattern consisting of memories, emotions, thoughts, and somatic sensations used to understand oneself and one's relationship with others" (Young et al. 2003, translated into Italian 2018, p.7). Specifically, the study focused on the adaptation and validation of the items within the Italian context, in order to explore their comprehensibility, assess their cultural relevance, and identify potential limitations in the questionnaire's use. To achieve this goal, participants of various ages and backgrounds were involved to identify any differences in the perception of the constructs of interest. The expected results contribute to optimizing the items for the future application of the instrument within the Italian sociocultural framework, as well as promoting new research and clinical intervention perspectives to achieve an accurate understanding of schemas through the use of Schema Therapy.

La Schema Therapy è un innovativo approccio psicoterapeutico interdisciplinare metodicamente sviluppato per il trattamento di una vasta gamma di disturbi psicologici. Il presente elaborato, con riferimento allo stato della letteratura, si propone di contribuire alla validazione internazionale dello strumento Young Schema Questionnaire Revised Plus (YSQ-R Plus), implementato per la valutazione degli Schemi Maladattivi Precoci, definiti come “un concetto o modello omnicomprensivo formato da ricordi, emozioni, pensieri e sensazioni somatiche utilizzato per comprendere se stessi e il rapporto con gli altri” (Young et al. 2003, trad. it. 2018, p.7). Nello specifico, lo studio si è concentrato nella fase di adattamento e validazione degli item all’interno del contesto italiano, al fine di esplorarne la comprensibilità, verificarne la rilevanza culturale e identificare le possibili limitazioni circa l’utilizzo del questionario. Per tale intento, sono stati coinvolti partecipanti di diversa età e provenienza, al fine di identificare eventuali differenze nella percezione dei costrutti di interesse. I risultati attesi concorrono a delineare l’ottimizzazione degli item per la futura applicazione dello strumento all’interno dell’assetto socioculturale italiano, oltre che a promuovere nuove prospettive di ricerca e di intervento clinico per giungere a un’accurata comprensione degli schemi attraverso l’utilizzo della Schema Therapy.

Validazione internazionale dello Young Schema Questionnaire revised plus (YSQ-R Plus): proposta di un protocollo di ricerca con un contributo italiano

VALENTE, ANGELO
2022/2023

Abstract

Schema Therapy is an innovative interdisciplinary psychotherapeutic approach systematically developed for the treatment of a wide range of psychological disorders. This paper, with reference to the current state of the literature, aims to contribute to the international validation of the Young Schema Questionnaire Revised Plus (YSQ-R Plus) instrument, designed for the assessment of Early Maladaptive Schemas, defined as "a comprehensive concept or pattern consisting of memories, emotions, thoughts, and somatic sensations used to understand oneself and one's relationship with others" (Young et al. 2003, translated into Italian 2018, p.7). Specifically, the study focused on the adaptation and validation of the items within the Italian context, in order to explore their comprehensibility, assess their cultural relevance, and identify potential limitations in the questionnaire's use. To achieve this goal, participants of various ages and backgrounds were involved to identify any differences in the perception of the constructs of interest. The expected results contribute to optimizing the items for the future application of the instrument within the Italian sociocultural framework, as well as promoting new research and clinical intervention perspectives to achieve an accurate understanding of schemas through the use of Schema Therapy.
2022
International Validation of the Young Schema Questionnaire Revised Plus (YSQ-R Plus): Proposal of a Research Protocol with an Italian Contribution
La Schema Therapy è un innovativo approccio psicoterapeutico interdisciplinare metodicamente sviluppato per il trattamento di una vasta gamma di disturbi psicologici. Il presente elaborato, con riferimento allo stato della letteratura, si propone di contribuire alla validazione internazionale dello strumento Young Schema Questionnaire Revised Plus (YSQ-R Plus), implementato per la valutazione degli Schemi Maladattivi Precoci, definiti come “un concetto o modello omnicomprensivo formato da ricordi, emozioni, pensieri e sensazioni somatiche utilizzato per comprendere se stessi e il rapporto con gli altri” (Young et al. 2003, trad. it. 2018, p.7). Nello specifico, lo studio si è concentrato nella fase di adattamento e validazione degli item all’interno del contesto italiano, al fine di esplorarne la comprensibilità, verificarne la rilevanza culturale e identificare le possibili limitazioni circa l’utilizzo del questionario. Per tale intento, sono stati coinvolti partecipanti di diversa età e provenienza, al fine di identificare eventuali differenze nella percezione dei costrutti di interesse. I risultati attesi concorrono a delineare l’ottimizzazione degli item per la futura applicazione dello strumento all’interno dell’assetto socioculturale italiano, oltre che a promuovere nuove prospettive di ricerca e di intervento clinico per giungere a un’accurata comprensione degli schemi attraverso l’utilizzo della Schema Therapy.
Schema Therapy
YSQ
clinical psychology
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Valente Angelo_ Elaborato finale_2023_2048598.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.05 MB
Formato Adobe PDF
1.05 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/59767