In my thesis I wanted to delve deeper into the Ovidian myths of the rape of Proserpine and Apollo and Daphne observed, analyzed and recreated by the most important baroque artist: Gian Lorenzo Bernini. The author wanted to faithfully reproduce the stories of the divinities on marble by reading Ovid's Metamorphoses very carefully and capturing every single detail as to make the sculptural groups alive, as if they were breathing. Bernini was able to create these works of art thanks to his knowledge of both Greek and Roman mythology and classical statuary. Initially, I present Bernini's biography, focusing on his training and the importance this had for the development of the style that will be defined as "Baroque", on the commission, in particular, on Scipione Borghese and on the way in which the author drew inspiration from the myth. After that, I analyze the period of the augustan Age, studying the life and education of the Latin author Ovid and the passion for poetry that led him to write: Metamorphoses. Finally, I expose the Ovidian legends of the rape of Proserpine and of Apollo and Daphne, reconstructing the narrative thread of the myths and observing the passion that Bernini felt towards these tales. Not an indifferent passion as he took every single detail described by Ovid to the letter and transposed it onto marble.

Nel mio elaborato ho voluto approfondire i miti ovidiani del ratto di Proserpina e di Apollo e Dafne osservati, analizzati e ricreati dal più importante artista barocco: Gian Lorenzo Bernini. L’ autore ha voluto riprodurre fedelmente su marmo le storie delle divinità leggendo con molta attenzione le Metamorfosi di Ovidio e cogliendo ogni singolo particolare così da rendere i gruppi scultorei vivi, come se respirassero. Bernini ha potuto realizzare questi capolavori grazie alla sua conoscenza sia della mitologia greco e romana che della statuaria classica. Inizialmente presento la biografia di Bernini, concentrandomi sulla sua formazione e sull’importanza che questa ha avuto per lo sviluppo dello stile che sarà definito “Barocco”, sulla committenza, in particolare, su Scipione Borghese e sul modo in cui l’autore trasse ispirazione dal mito. Successivamente analizzo il periodo dell’Età augustea, studiando la vita e l’istruzione dell’autore latino Ovidio e la passione per la poesia che lo condusse a scrivere: le Metamorfosi. Infine espongo le leggende ovidiane del ratto di Proserpina e di Apollo e Dafne, ricostruendo il filo narrativo dei miti e osservando la passione che Bernini provava nei confronti di queste narrazioni. Passione non indifferente in quanto riprese alla lettera ogni singolo dettaglio descritto da Ovidio per trasporlo su marmo.

Ovidio visto da Bernini: Il ratto di Proserpina e Apollo e Dafne

ZILIO, ELEONORA RITA
2022/2023

Abstract

In my thesis I wanted to delve deeper into the Ovidian myths of the rape of Proserpine and Apollo and Daphne observed, analyzed and recreated by the most important baroque artist: Gian Lorenzo Bernini. The author wanted to faithfully reproduce the stories of the divinities on marble by reading Ovid's Metamorphoses very carefully and capturing every single detail as to make the sculptural groups alive, as if they were breathing. Bernini was able to create these works of art thanks to his knowledge of both Greek and Roman mythology and classical statuary. Initially, I present Bernini's biography, focusing on his training and the importance this had for the development of the style that will be defined as "Baroque", on the commission, in particular, on Scipione Borghese and on the way in which the author drew inspiration from the myth. After that, I analyze the period of the augustan Age, studying the life and education of the Latin author Ovid and the passion for poetry that led him to write: Metamorphoses. Finally, I expose the Ovidian legends of the rape of Proserpine and of Apollo and Daphne, reconstructing the narrative thread of the myths and observing the passion that Bernini felt towards these tales. Not an indifferent passion as he took every single detail described by Ovid to the letter and transposed it onto marble.
2022
Ovid seen by Bernini: The rape of Proserpine and Apollo and Daphne
Nel mio elaborato ho voluto approfondire i miti ovidiani del ratto di Proserpina e di Apollo e Dafne osservati, analizzati e ricreati dal più importante artista barocco: Gian Lorenzo Bernini. L’ autore ha voluto riprodurre fedelmente su marmo le storie delle divinità leggendo con molta attenzione le Metamorfosi di Ovidio e cogliendo ogni singolo particolare così da rendere i gruppi scultorei vivi, come se respirassero. Bernini ha potuto realizzare questi capolavori grazie alla sua conoscenza sia della mitologia greco e romana che della statuaria classica. Inizialmente presento la biografia di Bernini, concentrandomi sulla sua formazione e sull’importanza che questa ha avuto per lo sviluppo dello stile che sarà definito “Barocco”, sulla committenza, in particolare, su Scipione Borghese e sul modo in cui l’autore trasse ispirazione dal mito. Successivamente analizzo il periodo dell’Età augustea, studiando la vita e l’istruzione dell’autore latino Ovidio e la passione per la poesia che lo condusse a scrivere: le Metamorfosi. Infine espongo le leggende ovidiane del ratto di Proserpina e di Apollo e Dafne, ricostruendo il filo narrativo dei miti e osservando la passione che Bernini provava nei confronti di queste narrazioni. Passione non indifferente in quanto riprese alla lettera ogni singolo dettaglio descritto da Ovidio per trasporlo su marmo.
Bernini
Ovidio
Ratto di Proserpina
Apollo e Dafne
Barocco
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Zilio_Eleonora_Rita.pdf

accesso riservato

Dimensione 30.53 MB
Formato Adobe PDF
30.53 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/59805