This work is focused on the problem of human freedom in the most debated work of the philosopher F.H. Jacobi, Concerning the Doctrine of Spinoza in Letters to Herr Moses Mendelssohn, and seeks to highlight the Jacobian claim to human freedom: how freedom is essential since we feel free. In the reference work Jacobi deals with Spinoza’s system, in which he sees the deletion of human freedom and from which one must therefore go out through the "salto mortale". At first I show how freedom is configured in Spinoza’s system: free can only be the only substance that is God, while the human being, as a finite mode, is only an affection of God and is therefore determined by it, as much in its being as in its action. To follow I explain the accusation of fatalism made by Jacobi to Spinoza and how we need to get out from Spinoza’s deterministic system. Eventually, I explain Jacobi’s conception of human freedom, which must be understood in terms of free choice. For Jacobi the human being is free for Jacobi because he determines himself, while in Spinoza’s thought to self-determine is only God and the human being is instead determined by God.

Il presente lavoro si concentra sul problema della libertà umana nell’opera più dibattuta del filosofo F.H. Jacobi, Sulla Dottrina di Spinoza, Lettere al signor Moses Mendellsohn, e vuole mettere in risalto l’istanza jacobiana della libertà umana: come cioè la libertà sia irrinunciabile dal momento che noi ci sentiamo liberi. Nell’opera di riferimento Jacobi si confronta con il sistema di Spinoza, nel quale vede il venir meno della libertà umana e dal quale quindi si deve uscire tramite il “salto mortale”. In un primo momento mostro come si configura la libertà nel sistema di Spinoza: libera può essere solo l’unica sostanza che è Dio, mentre l’essere umano, in quanto modo finito, non è che un’affezione di Dio ed è perciò determinato da esso, tanto nel suo essere quanto nel suo agire. In secondo luogo illustro l’accusa di fatalismo mossa da Jacobi a Spinoza e come dal sistema deterministico di Spinoza sia indispensabile uscire. Infine espongo la concezione di Jacobi della libertà umana, la quale va intesa nei termini di libera scelta. Per Jacobi l’essere umano è libero perché determina se stesso, contrariamente a quanto accade nel pensiero spinoziano secondo il quale ad auto-determinarsi è solo Dio mentre l’essere umano risulta determinato da Dio.

La libertà umana in Sulla dottrina di Spinoza, Lettere al signor Moses Mendelssohn di F.H. Jacobi

BAIGUERA, ALESSIA
2022/2023

Abstract

This work is focused on the problem of human freedom in the most debated work of the philosopher F.H. Jacobi, Concerning the Doctrine of Spinoza in Letters to Herr Moses Mendelssohn, and seeks to highlight the Jacobian claim to human freedom: how freedom is essential since we feel free. In the reference work Jacobi deals with Spinoza’s system, in which he sees the deletion of human freedom and from which one must therefore go out through the "salto mortale". At first I show how freedom is configured in Spinoza’s system: free can only be the only substance that is God, while the human being, as a finite mode, is only an affection of God and is therefore determined by it, as much in its being as in its action. To follow I explain the accusation of fatalism made by Jacobi to Spinoza and how we need to get out from Spinoza’s deterministic system. Eventually, I explain Jacobi’s conception of human freedom, which must be understood in terms of free choice. For Jacobi the human being is free for Jacobi because he determines himself, while in Spinoza’s thought to self-determine is only God and the human being is instead determined by God.
2022
Human freedom in F.H. Jacobi's Concerning the Doctrine of Spinoza in Letters to Herr Moses Mendelssohn
Il presente lavoro si concentra sul problema della libertà umana nell’opera più dibattuta del filosofo F.H. Jacobi, Sulla Dottrina di Spinoza, Lettere al signor Moses Mendellsohn, e vuole mettere in risalto l’istanza jacobiana della libertà umana: come cioè la libertà sia irrinunciabile dal momento che noi ci sentiamo liberi. Nell’opera di riferimento Jacobi si confronta con il sistema di Spinoza, nel quale vede il venir meno della libertà umana e dal quale quindi si deve uscire tramite il “salto mortale”. In un primo momento mostro come si configura la libertà nel sistema di Spinoza: libera può essere solo l’unica sostanza che è Dio, mentre l’essere umano, in quanto modo finito, non è che un’affezione di Dio ed è perciò determinato da esso, tanto nel suo essere quanto nel suo agire. In secondo luogo illustro l’accusa di fatalismo mossa da Jacobi a Spinoza e come dal sistema deterministico di Spinoza sia indispensabile uscire. Infine espongo la concezione di Jacobi della libertà umana, la quale va intesa nei termini di libera scelta. Per Jacobi l’essere umano è libero perché determina se stesso, contrariamente a quanto accade nel pensiero spinoziano secondo il quale ad auto-determinarsi è solo Dio mentre l’essere umano risulta determinato da Dio.
libertà
fatalismo
Jacobi
Spinoza
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/60046