This thesis delves into the intricate interplay between the concept of the “Russian soul”, nationalism and their contemporary manifestations in the Russian musical field. In particular, the study will focus on two elements: the analysis and the translation into Italian of the songs “Ja Russkij” and “Moja Rossija” by the singer Šaman (Novomoskovsk, 1991) and also on the examination of the main historical, philosophical, cultural and literary roots of the concept of the “Russian soul”, demonstrating how they are strongly connected with patriotic-nationalist theories. Crossing a time spectrum from the 1800s to the present day, the research aims to investigate how such elements bridged the gap between past and present, acting as powerful ‘symbolic vehicles’ for today’s ambiguous manifestations of Russian national identity. Through the analysis of the lyrics, the audiovisual language of the video clips of Šaman’s songs and the historical-cultural context, this work aims to shed light on the resonances of the “Russian soul” and nationalism in contemporary Russian musical expression.

La presente tesina triennale è dedicata al complesso connubio fra il concetto di “anima russa”, il nazionalismo e le loro manifestazioni contemporanee nell’ambito musicale russo. Concentrandosi in particolare sulle canzoni “Ja Russkij” e “Moja Rossija” del cantante Šaman (Novomoskovsk, 1991), delle quali verrà proposta la traduzione in italiano, verranno esaminate le principali radici storiche, filosofiche, culturali e letterarie da cui si è formata la concezione di “anima russa” e le connessioni di questa idea con le teorie patriottico-nazionaliste. Attraversando uno spettro temporale dal 1800 ai giorni nostri, la ricerca mira ad indagare come tali elementi abbiano colmato il divario tra passato e presente, fungendo da potenti ‘veicoli simbolici’ per le ambigue manifestazioni odierne dell'identità nazionale russa. Attraverso l’analisi dei testi, del linguaggio audiovisivo dei videoclip delle canzoni di Šaman e del contesto storico-culturale, il lavoro si pone l’obiettivo di gettare luce sulle risonanze dell'“anima russa” e del nazionalismo nell’espressione musicale contemporanea russa.

Tra passato e presente: nazionalismo e “anima russa” nelle canzoni Ja Russkij e Moja Rossija di Šaman

SANTI, LUDOVICA
2022/2023

Abstract

This thesis delves into the intricate interplay between the concept of the “Russian soul”, nationalism and their contemporary manifestations in the Russian musical field. In particular, the study will focus on two elements: the analysis and the translation into Italian of the songs “Ja Russkij” and “Moja Rossija” by the singer Šaman (Novomoskovsk, 1991) and also on the examination of the main historical, philosophical, cultural and literary roots of the concept of the “Russian soul”, demonstrating how they are strongly connected with patriotic-nationalist theories. Crossing a time spectrum from the 1800s to the present day, the research aims to investigate how such elements bridged the gap between past and present, acting as powerful ‘symbolic vehicles’ for today’s ambiguous manifestations of Russian national identity. Through the analysis of the lyrics, the audiovisual language of the video clips of Šaman’s songs and the historical-cultural context, this work aims to shed light on the resonances of the “Russian soul” and nationalism in contemporary Russian musical expression.
2022
Between Past and Present: Nationalism and the 'Russian Soul' in Šaman's Songs Ja Russkij and Moja Rossija
La presente tesina triennale è dedicata al complesso connubio fra il concetto di “anima russa”, il nazionalismo e le loro manifestazioni contemporanee nell’ambito musicale russo. Concentrandosi in particolare sulle canzoni “Ja Russkij” e “Moja Rossija” del cantante Šaman (Novomoskovsk, 1991), delle quali verrà proposta la traduzione in italiano, verranno esaminate le principali radici storiche, filosofiche, culturali e letterarie da cui si è formata la concezione di “anima russa” e le connessioni di questa idea con le teorie patriottico-nazionaliste. Attraversando uno spettro temporale dal 1800 ai giorni nostri, la ricerca mira ad indagare come tali elementi abbiano colmato il divario tra passato e presente, fungendo da potenti ‘veicoli simbolici’ per le ambigue manifestazioni odierne dell'identità nazionale russa. Attraverso l’analisi dei testi, del linguaggio audiovisivo dei videoclip delle canzoni di Šaman e del contesto storico-culturale, il lavoro si pone l’obiettivo di gettare luce sulle risonanze dell'“anima russa” e del nazionalismo nell’espressione musicale contemporanea russa.
anima russa
nazionalismo
Šaman
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Santi_Ludovica.pdf

accesso riservato

Dimensione 1.39 MB
Formato Adobe PDF
1.39 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/60151