The fashion industry, especially in the footwear sector, has always been driven by entrepreneurship and the know-how of individuals. The increasingly frequent changes in consumer needs, the latest technological innovations 4.0, and the growing attention to environmental and ethical aspects are leading companies to review their internal processes in order to achieve greater flexibility for efficient and effective market response. Failure to revisit processes, procedures, and systems undermines the survival of companies in a competitive market like the current one. This thesis focuses on the study of Rossimoda, a historic organization located in the Riviera del Brenta District and part of the LVMH group since the early 2000s. Specifically, it examines the product development process, from the creation of designer sketches to the industrialization of models that will be part of the collection. The challenges encountered within the process will be described, including issues related to layout, information management that is not yet centralized, often communicated and handled verbally or through Excel files, and underutilized management software. As the literature also suggests, the fashion industry is closely tied to the craftsmanship of "Made in Italy" and lags behind other sectors in terms of the application of 4.0 technologies and a focus on the process rather than just the product. The goal of this work is to implement improvements to enhance process efficiency and effectiveness while reducing waste.

Il settore del fashion, e nello specifico della calzatura, è da sempre guidato dall’imprenditorialità e dal savoir fare delle persone. I cambiamenti sempre più frequenti delle esigenze dei consumatori, le ultime innovazioni tecnologiche 4.0 e la maggior attenzione verso l’ambiente e l’aspetto etico, sta portando le aziende a rivedere i loro processi interni al fine di poter ottenere più flessibilità per rispondere in maniera efficiente ed efficace al mercato. La mancata rivisitazione dei processi, delle procedure e dei sistemi, mina la sopravvivenza delle aziende in un mercato competitivo come quello attuale. In questa tesi è stata studiata l’azienda Rossimoda, storica organizzazione presente all’interno del Distretto della Riviera del Brenta e facente parte del gruppo LVMH dagli inizi degli anni 2000. Nello specifico si prende in considerazione il processo di sviluppo prodotto che parte dalla creazione degli schizzi degli stilisti fino all’industrializzazione dei modelli che andranno poi nella collezione. Si descriveranno le criticità riscontate all’interno del processo riguardanti layout, gestione delle informazioni ancora poco centralizzate, comunicate e trattate a voce o tramite file Excel principalmente e software gestionale poco utilizzato. Come riportato in letteratura, il settore del fashion è molto legato all’artigianalità del Made in Italy e ancora molto indietro rispetto ad altri settori per quel che riguarda l’applicazione di tecnologie 4.0 e l’attenzione al processo più che al prodotto. Il fine di questo elaborato sarà implementare delle migliorie al fine di migliorare l’efficienza e l’efficacia del processo, riducendo gli sprechi.

Analisi e miglioramento del processo di sviluppo prodotto di un'azienda calzaturiera

FUREGON, VERONICA
2022/2023

Abstract

The fashion industry, especially in the footwear sector, has always been driven by entrepreneurship and the know-how of individuals. The increasingly frequent changes in consumer needs, the latest technological innovations 4.0, and the growing attention to environmental and ethical aspects are leading companies to review their internal processes in order to achieve greater flexibility for efficient and effective market response. Failure to revisit processes, procedures, and systems undermines the survival of companies in a competitive market like the current one. This thesis focuses on the study of Rossimoda, a historic organization located in the Riviera del Brenta District and part of the LVMH group since the early 2000s. Specifically, it examines the product development process, from the creation of designer sketches to the industrialization of models that will be part of the collection. The challenges encountered within the process will be described, including issues related to layout, information management that is not yet centralized, often communicated and handled verbally or through Excel files, and underutilized management software. As the literature also suggests, the fashion industry is closely tied to the craftsmanship of "Made in Italy" and lags behind other sectors in terms of the application of 4.0 technologies and a focus on the process rather than just the product. The goal of this work is to implement improvements to enhance process efficiency and effectiveness while reducing waste.
2022
Analysis and improvement of a footwear company's product development process
Il settore del fashion, e nello specifico della calzatura, è da sempre guidato dall’imprenditorialità e dal savoir fare delle persone. I cambiamenti sempre più frequenti delle esigenze dei consumatori, le ultime innovazioni tecnologiche 4.0 e la maggior attenzione verso l’ambiente e l’aspetto etico, sta portando le aziende a rivedere i loro processi interni al fine di poter ottenere più flessibilità per rispondere in maniera efficiente ed efficace al mercato. La mancata rivisitazione dei processi, delle procedure e dei sistemi, mina la sopravvivenza delle aziende in un mercato competitivo come quello attuale. In questa tesi è stata studiata l’azienda Rossimoda, storica organizzazione presente all’interno del Distretto della Riviera del Brenta e facente parte del gruppo LVMH dagli inizi degli anni 2000. Nello specifico si prende in considerazione il processo di sviluppo prodotto che parte dalla creazione degli schizzi degli stilisti fino all’industrializzazione dei modelli che andranno poi nella collezione. Si descriveranno le criticità riscontate all’interno del processo riguardanti layout, gestione delle informazioni ancora poco centralizzate, comunicate e trattate a voce o tramite file Excel principalmente e software gestionale poco utilizzato. Come riportato in letteratura, il settore del fashion è molto legato all’artigianalità del Made in Italy e ancora molto indietro rispetto ad altri settori per quel che riguarda l’applicazione di tecnologie 4.0 e l’attenzione al processo più che al prodotto. Il fine di questo elaborato sarà implementare delle migliorie al fine di migliorare l’efficienza e l’efficacia del processo, riducendo gli sprechi.
miglioramento
sviluppo prodotto
settore calzaturiero
analisi di processo
distretto
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/60599