The essay focuses on the vision that emerges of the world of cinema within four Italian narrative works composed and published in these first twenty-three years of our millennium. In the introduction there is an excursus on the cinematographic novels of the last century, citing the most important ones and explaining their perspective, in order to then compare it with the novels and short stories that are the protagonists of our work. The four narrative texts considered by us are: "Fare scene. Una storia di cinema" by Domenico Starnone (2010), "Anatra all'arancia meccanica. Racconti 2000-2010" by Wu Ming (2011), "Domani si gira" by Ilaria Borrelli (2003) and "La bella confusione" by Francesco Piccolo (2023).

L'elaborato verte sulla visione che emerge del mondo del cinema all'interno di quattro opere narrative italiane composte e pubblicate in questi primi ventitre anni del nostro millennio. Nell'introduzione si esegue un'excursus sui romanzi cinematografici del secolo scorso, citandone i più importanti e spiegandone la prospettiva, in modo poi da confrontarla con i romanzi e racconti protagonisti del nostro lavoro. I quattro testi narrativi presi da noi in considerazione sono: "Fare scene. Una storia di cinema" di Domenico Starnone (2010), "Anatra all'arancia meccanica. Racconti 2000-2010" di Wu Ming (2011), "Domani si gira" di Ilaria Borrelli (2003) e "La bella confusione" di Francesco Piccolo (2023).

Il mondo del cinema nella narrativa italiana dell'ultimo ventennio

CELADIN, MARIA
2022/2023

Abstract

The essay focuses on the vision that emerges of the world of cinema within four Italian narrative works composed and published in these first twenty-three years of our millennium. In the introduction there is an excursus on the cinematographic novels of the last century, citing the most important ones and explaining their perspective, in order to then compare it with the novels and short stories that are the protagonists of our work. The four narrative texts considered by us are: "Fare scene. Una storia di cinema" by Domenico Starnone (2010), "Anatra all'arancia meccanica. Racconti 2000-2010" by Wu Ming (2011), "Domani si gira" by Ilaria Borrelli (2003) and "La bella confusione" by Francesco Piccolo (2023).
2022
The world of cinema within Italian fiction of the last two decades
L'elaborato verte sulla visione che emerge del mondo del cinema all'interno di quattro opere narrative italiane composte e pubblicate in questi primi ventitre anni del nostro millennio. Nell'introduzione si esegue un'excursus sui romanzi cinematografici del secolo scorso, citandone i più importanti e spiegandone la prospettiva, in modo poi da confrontarla con i romanzi e racconti protagonisti del nostro lavoro. I quattro testi narrativi presi da noi in considerazione sono: "Fare scene. Una storia di cinema" di Domenico Starnone (2010), "Anatra all'arancia meccanica. Racconti 2000-2010" di Wu Ming (2011), "Domani si gira" di Ilaria Borrelli (2003) e "La bella confusione" di Francesco Piccolo (2023).
Wu Ming
Domenico Starnone
Francesco Piccolo
Ilaria Borrelli
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Celadin_Maria.pdf

accesso riservato

Dimensione 527.12 kB
Formato Adobe PDF
527.12 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/60715