Currently, electric cars are a highly debated topic, but the future of the automotive industry remains uncertain. Customer reluctance to switch from internal combustion engine vehicles to electric ones can be attributed to the fact that the information available on this subject is often confusing and incomplete. Regarding the market, major automakers such as Tesla, Mercedes, and the Stellantis Group have been driven by growing concerns about pollution in recent years, affecting various industries. They have invested in electric cars and have produced a range of vehicles with the goal of providing "zero-emission" mobility. Electric vehicles have shown significant improvements in the usage phase due to the elimination of exhaust pipes and the use of electric power, but they still face challenges in battery production. In fact, focusing solely on the usage phase of these vehicles could lead to underestimating the critical variables that influence the overall environmental impact. To have a more comprehensive understanding of electric cars, it is essential to consider other factors, such as battery production, the energy source used for vehicle charging, proper disposal of depleted batteries, and the development of sustainable charging infrastructure. To conduct a more in-depth analysis, we will use the Life Cycle Assessment (LCA) methodology, which allows us to assess the environmental impacts associated with each phase of the vehicle's life cycle. This method enables us to calculate the respective environmental impacts. The thesis will be structured into three chapters. The first chapter will focus on electric vehicles, starting from their inception to their current market share, categorizing them by various types of electric cars available in the market, and ending with the direction that automakers are taking for their future products. In the second chapter, we will examine the advantages and disadvantages of electric vehicles both qualitatively and quantitatively. To achieve this goal, we will use LCA studies that provide specific data on the environmental impact related to each phase of the vehicle's life cycle. This will allow us to compare electric propulsion with internal combustion engines. The third chapter will delve into the crucial role of batteries in the supply chain of electric vehicles and the environmental impact arising from their production and disposal. It will also address the development of new technologies and the use of new materials to reduce pollution produced in the process.
Attualmente, l'auto elettrica è un argomento molto discusso, ma il futuro dell'industria automobilistica rimane incerto. La reticenza dei clienti a passare dai veicoli a combustione interna a quelli elettrici può essere attribuita al fatto che l'informazione disponibile su questo argomento è spesso confusa e incompleta. Per quanto riguarda il mercato, le più grandi case automobilistiche come Tesla, Mercedes e il gruppo Stellantis sono state spinte dalla crescente preoccupazione per l'inquinamento che negli ultimi anni sta attanagliando diverse industrie, ad investire nell'auto elettrica e hanno prodotto una serie di veicoli con l'obiettivo di fornire una forma di mobilità "a zero emissioni". I veicoli elettrici hanno mostrato miglioramenti significativi nella fase di utilizzo grazie all'eliminazione dei tubi di scarico e all'utilizzo di energia elettrica ma presentano ancora problemi per quanto riguarda il processo produttivo delle batterie, infatti, concentrarsi esclusivamente sulla fase di utilizzo di questi veicoli potrebbe portare a sottovalutare le importanti variabili che influenzano l'impatto ambientale complessivo. Per avere un'idea più completa dell'auto elettrica, è importante prendere in considerazione anche altri fattori, come la produzione delle batterie, la fonte di energia utilizzata per ricaricare i veicoli, lo smaltimento appropriato delle batterie esauste e lo sviluppo di infrastrutture di ricarica sostenibili. Per svolgere un'analisi più approfondita, utilizzeremo la metodologia di studio LCA, o valutazione del ciclo di vita del veicolo. Questa metodologia ci consente di valutare gli impatti ambientali correlati a ciascuna fase del ciclo di vita del veicolo. Grazie a questo metodo si possono calcolare i relativi impatti ambientali. La tesi si svilupperà in tre capitoli. Il primo capitolo si concentrerà sul veicolo elettrico, partendo dalla sua ideazione alla sua quota di mercato attuale, suddividendolo per le varie tipologie di auto elettriche presenti sul mercato, e terminando sulla direzione che le case automobilistiche stanno percorrendo per i loro prodotti futuri. Nel secondo capitolo, esamineremo i vantaggi e gli svantaggi dei veicoli elettrici in modo qualitativo e quantitativo. Per raggiungere questo obiettivo, utilizzeremo studi di LCA che ci forniranno dati specifici sull'impatto ambientale legato a ciascuna fase del ciclo di vita del veicolo. Ciò ci consentirà di confrontare la trazione elettrica con i motori termici. Nel terzo capitolo si approfondirà il ruolo fondamentale delle batterie nella supply chain del veicolo elettrico e l’impatto ambientale che ne deriva dalla loro produzione e dal loro smaltimento. Si tratterà infine, lo sviluppo di nuove tecnologie e l’utilizzo di nuovi materiali per ridurre l’inquinamento prodotto.
Le auto elettriche inquinano meno? Valutazioni basate sull'analisi del ciclo di vita (LCA).
SOTTILE, MATTEO
2022/2023
Abstract
Currently, electric cars are a highly debated topic, but the future of the automotive industry remains uncertain. Customer reluctance to switch from internal combustion engine vehicles to electric ones can be attributed to the fact that the information available on this subject is often confusing and incomplete. Regarding the market, major automakers such as Tesla, Mercedes, and the Stellantis Group have been driven by growing concerns about pollution in recent years, affecting various industries. They have invested in electric cars and have produced a range of vehicles with the goal of providing "zero-emission" mobility. Electric vehicles have shown significant improvements in the usage phase due to the elimination of exhaust pipes and the use of electric power, but they still face challenges in battery production. In fact, focusing solely on the usage phase of these vehicles could lead to underestimating the critical variables that influence the overall environmental impact. To have a more comprehensive understanding of electric cars, it is essential to consider other factors, such as battery production, the energy source used for vehicle charging, proper disposal of depleted batteries, and the development of sustainable charging infrastructure. To conduct a more in-depth analysis, we will use the Life Cycle Assessment (LCA) methodology, which allows us to assess the environmental impacts associated with each phase of the vehicle's life cycle. This method enables us to calculate the respective environmental impacts. The thesis will be structured into three chapters. The first chapter will focus on electric vehicles, starting from their inception to their current market share, categorizing them by various types of electric cars available in the market, and ending with the direction that automakers are taking for their future products. In the second chapter, we will examine the advantages and disadvantages of electric vehicles both qualitatively and quantitatively. To achieve this goal, we will use LCA studies that provide specific data on the environmental impact related to each phase of the vehicle's life cycle. This will allow us to compare electric propulsion with internal combustion engines. The third chapter will delve into the crucial role of batteries in the supply chain of electric vehicles and the environmental impact arising from their production and disposal. It will also address the development of new technologies and the use of new materials to reduce pollution produced in the process.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/61132