Greenwashing is a phenomenon we’ve heard of more often in recent years. The term is a fusion of the English words “green” and “washing” and it is, in a nutshell, a mystical communication by a company aimed at "rigging" or hiding the most controversial aspects from a sustainability perspective. This phenomenon is widespread because it has been noticed that linking one’s brand to environmental topics represents a competitive advantage. However, it is important to highlight that any action considered greenwashing does not automatically imply the company’s disloyalty. It may be due, also, to mistakes caused by superficiality or by the communication management. The objective of this paper is to raise awareness about this phenomenon, describing its history, its characteristics, and the legislation related to it but, also, going to analyse the sustainability of a company, to understand and comprehend how difficult it is to try to avoid this environmentalism facade.

Il greenwashing è un fenomeno di cui se n’è sentito parlare spesso negli ultimi anni. Il termine è una fusione delle parole inglesi “green” e “washing” e si tratta, in poche parole, di una comunicazione mistica da parte di un’azienda, volta a “truccare” o nascondere gli aspetti più controversi dal punto di vista della sostenibilità. Questo fenomeno è diffuso perché si è notato come il legare il proprio marchio a tematiche ambientali costituisca un vantaggio competitivo. È importante sottolineare, però, che qualsiasi azione considerata greenwashing non implica automaticamente la slealtà dell’azienda. Può essere dovuto, anche, a errori causati da superficialità o dal management della comunicazione. L’obiettivo di questo elaborato è di aumentare la consapevolezza a riguardo di questo fenomeno, descrivendo la sua storia, le sue caratteristiche, la normativa relativa a esso ma, anche, andando ad analizzare la sostenibilità di un’azienda, per capire e comprendere quanto sia difficile cercare di evitare questo ambientalismo di facciata.

Tonalità di verde: Il greenwashing nelle pratiche aziendali. Analisi critica di un caso studio.

NARDO, ILARIA
2023/2024

Abstract

Greenwashing is a phenomenon we’ve heard of more often in recent years. The term is a fusion of the English words “green” and “washing” and it is, in a nutshell, a mystical communication by a company aimed at "rigging" or hiding the most controversial aspects from a sustainability perspective. This phenomenon is widespread because it has been noticed that linking one’s brand to environmental topics represents a competitive advantage. However, it is important to highlight that any action considered greenwashing does not automatically imply the company’s disloyalty. It may be due, also, to mistakes caused by superficiality or by the communication management. The objective of this paper is to raise awareness about this phenomenon, describing its history, its characteristics, and the legislation related to it but, also, going to analyse the sustainability of a company, to understand and comprehend how difficult it is to try to avoid this environmentalism facade.
2023
Shades of green: Greenwashing in corporate practices. Critical analysis of a case study.
Il greenwashing è un fenomeno di cui se n’è sentito parlare spesso negli ultimi anni. Il termine è una fusione delle parole inglesi “green” e “washing” e si tratta, in poche parole, di una comunicazione mistica da parte di un’azienda, volta a “truccare” o nascondere gli aspetti più controversi dal punto di vista della sostenibilità. Questo fenomeno è diffuso perché si è notato come il legare il proprio marchio a tematiche ambientali costituisca un vantaggio competitivo. È importante sottolineare, però, che qualsiasi azione considerata greenwashing non implica automaticamente la slealtà dell’azienda. Può essere dovuto, anche, a errori causati da superficialità o dal management della comunicazione. L’obiettivo di questo elaborato è di aumentare la consapevolezza a riguardo di questo fenomeno, descrivendo la sua storia, le sue caratteristiche, la normativa relativa a esso ma, anche, andando ad analizzare la sostenibilità di un’azienda, per capire e comprendere quanto sia difficile cercare di evitare questo ambientalismo di facciata.
greenwashing
sostenibilità
greenmarketing
Nonno Andrea
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/61758