This thesis work is based on the internship experience at STIGA S.p.A., a leading company in the production of gardening machinery located in Castelfranco Veneto. The main objective of the internship was to monitor and improve the inbound logistics processes within the company, with particular attention to the efficiency of goods entry. The work begins with a literature review concerning the goods receiving process, the selection, and monitoring of logistical Key Performance Indicators (KPIs), and the representation of these indicators through a dashboard. Subsequently, these indicators were identified, measured, and prioritized to evaluate the internal logistics performance within the company. In collaboration with managers, a plan for improving logistical performance was developed, culminating in the creation of a mathematical optimization model for goods entries and a time slot calendar using VBA to improve the target KPIs. This case study demonstrates how the implementation of KPIs and the use of customized software tools significantly improved the efficiency and accuracy of inbound logistics processes at STIGA S.p.A. The obtained results provide important insights for optimizing logistics in similar companies.

Questo lavoro di tesi si basa sull’esperienza di tirocinio vissuta in STIGA S.p.A., un'azienda leader nella produzione di macchinari per il giardinaggio con sede a Castelfranco Veneto. L’obiettivo principale del tirocinio è stato il monitoraggio ed il miglioramento dei processi di logistica inbound interni all’azienda, riservando particolare attenzione all’efficientamento dell’entrata merci. Il lavoro è introdotto da una revisione della letteratura riguardante il processo di ricevimento merci, la scelta e il monitoraggio dei KPI (Indicatori chiave di performance) logistici e la rappresentazione di tali indicatori attraverso una dashboard. Successivamente, questi indicatori sono stati poi identificati, misurati e prioritizzati per valutare le prestazioni della logistica interna in azienda. In collaborazione con i manager è stato sviluppato un piano di miglioramento delle performance logistiche, che si è concluso con la creazione di un modello matematico di ottimizzazione delle entrate di merce e di un calendario slot utilizzando VBA per migliorare i KPI obiettivo. Questo caso studio dimostra come l'implementazione di KPI e l'uso di strumenti software personalizzati abbiano migliorato in modo significativo l'efficienza e la precisione dei processi di logistica inbound presso STIGA S.p.A. I risultati ottenuti forniscono importanti indicazioni per l'ottimizzazione della logistica in aziende simili.

Gestione della Logistica Inbound: Sviluppo di KPI e Soluzioni Software per l'Azienda STIGA S.p.A.

CARLESSO, GIACOMO
2023/2024

Abstract

This thesis work is based on the internship experience at STIGA S.p.A., a leading company in the production of gardening machinery located in Castelfranco Veneto. The main objective of the internship was to monitor and improve the inbound logistics processes within the company, with particular attention to the efficiency of goods entry. The work begins with a literature review concerning the goods receiving process, the selection, and monitoring of logistical Key Performance Indicators (KPIs), and the representation of these indicators through a dashboard. Subsequently, these indicators were identified, measured, and prioritized to evaluate the internal logistics performance within the company. In collaboration with managers, a plan for improving logistical performance was developed, culminating in the creation of a mathematical optimization model for goods entries and a time slot calendar using VBA to improve the target KPIs. This case study demonstrates how the implementation of KPIs and the use of customized software tools significantly improved the efficiency and accuracy of inbound logistics processes at STIGA S.p.A. The obtained results provide important insights for optimizing logistics in similar companies.
2023
Inbound Logistics Management: Development of KPIs and Software Solutions for the Company STIGA S.p.A.
Questo lavoro di tesi si basa sull’esperienza di tirocinio vissuta in STIGA S.p.A., un'azienda leader nella produzione di macchinari per il giardinaggio con sede a Castelfranco Veneto. L’obiettivo principale del tirocinio è stato il monitoraggio ed il miglioramento dei processi di logistica inbound interni all’azienda, riservando particolare attenzione all’efficientamento dell’entrata merci. Il lavoro è introdotto da una revisione della letteratura riguardante il processo di ricevimento merci, la scelta e il monitoraggio dei KPI (Indicatori chiave di performance) logistici e la rappresentazione di tali indicatori attraverso una dashboard. Successivamente, questi indicatori sono stati poi identificati, misurati e prioritizzati per valutare le prestazioni della logistica interna in azienda. In collaborazione con i manager è stato sviluppato un piano di miglioramento delle performance logistiche, che si è concluso con la creazione di un modello matematico di ottimizzazione delle entrate di merce e di un calendario slot utilizzando VBA per migliorare i KPI obiettivo. Questo caso studio dimostra come l'implementazione di KPI e l'uso di strumenti software personalizzati abbiano migliorato in modo significativo l'efficienza e la precisione dei processi di logistica inbound presso STIGA S.p.A. I risultati ottenuti forniscono importanti indicazioni per l'ottimizzazione della logistica in aziende simili.
Inbound Logistics
Receiving process
KPIs
Dashboard
Truck scheduling
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Carlesso_Giacomo.pdf

accesso riservato

Dimensione 5.49 MB
Formato Adobe PDF
5.49 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/62321