Safety at work is an essential aspect of ensuring a healthy and protected working environment. Risk assessment emerges as a crucial element, involving the identification and management of potential hazards in the workplace. The Department of Chemical Sciences at the University of Padua was analysed; the floor plans and deformities of the University's spaces were analysed, which led to the need to prototype a safety control and management tool. The work focused on analysing and exploring the potential of BIM modelling and management platforms to provide support to departmental and University technical managers. In particular, the work focused on the acquisition of geospatial data, the comparison with the University databases and the checks to be carried out on the building. In addition, a census of the premises according to their intended use was carried out. In the nomenclature of the premises, aspects related to the risks and maintenance procedures of the premises and devices were taken into account. For the latter, a generic model family was identified in Revit that serves as a placeholder within the project. The hypertrophic BIM model consists of shared parameters linked to external databases linked to management systems. The aim of this thesis is to provide the possibility of extending front-end information to laboratory technicians by setting up shared platforms. In detail, Simplebim a maintenance software for facility management capable of managing real estate assets was used. The CAFM software deals with the maintenance of spaces both from the point of view of modelling and compliance monitoring. It has been found that for geometric/performance modelling, for minimum levels of safety control, timeframes are low. The scheduling of activities to be performed and the notification of fulfilments are managed through scheduling management in the Simplebim software. In this way, a responsive system is made available to the safety contact person, which via a web application allows any data acquired directly in the shared model to be updated. The "FMCheck" application was developed via the AppSheet application. Using this application, every person involved in security is able to view the model and, if necessary, edit the data at any time and directly from their mobile device. The ultimate aim of this thesis is to create a digital security management system that is supportive and easy to access not only for technical operators but also for the entire University organisation, from managers to specialists. The digital safety management system helps to promote a workplace safety culture within an organisation, improves risk awareness and reduces the number of accidents and injuries in the workplace.
La sicurezza sul lavoro rappresenta un aspetto essenziale per garantire un ambiente professionale sano e protetto. La valutazione del rischio emerge come elemento cruciale, coinvolgendo l'identificazione e la gestione dei potenziali pericoli sul luogo di lavoro. È stato preso in analisi il Dipartimento di Scienze Chimiche dell’Università di Padova; sono state analizzate le planimetrie e le deformità degli spazi di Ateneo che hanno portato alla necessità di prototipare uno strumento di controllo e di gestione della sicurezza. Il lavoro si è focalizzato sull’analizzare ed esplorare le potenzialità della modellazione BIM e delle piattaforme di gestione in modo da garantire un supporto ai responsabili tecnici di dipartimento e di Ateneo. In particolare, il lavoro si è concentrato nell’acquisizione del dato geospaziale, nel confronto con i database di Ateneo e nelle verifiche da effettuare sull’edificato. Inoltre, è stato eseguito un censimento dei locali in base alle destinazioni d'uso. Nella nomenclatura dei locali sono stati presi in considerazione gli aspetti legati ai rischi e alle procedure di manutenzione degli stessi e dei dispositivi. Per quest’ultimi è stata indentificata una famiglia di modello generico in Revit che funge da placeholder all’interno del progetto. Il modello BIM ipertrofico si compone di parametri condivisi legati a database esterni collegati a sistemi di gestione. L’obiettivo della tesi è dare la possibilità di estendere le informazioni in front-end a tecnici di laboratorio attraverso l’allestimento di piattaforme condivise. In dettaglio, è stato impiegato Simplebim un software di manutenzione per il facility management in grado di gestire gli asset immobiliari. Il software CAFM si occupano della manutenzione degli spazi sia dal punto di vista della modulistica che del monitoraggio degli adempimenti. Si è riscontrato che per la modellazione geometrica/prestazionale, per livelli minimi di controllo della sicurezza, le tempistiche sono contenute. La pianificazione delle attività da effettuare e la notifica degli adempimenti vengono gestite attraverso lo scheduling management nel software Simplebim. In questo modo, viene messo a disposizione del referente della sicurezza un sistema responsivo che attraverso un applicazione web permette di aggiornare qualsiasi dato acquisito direttamente nel modello condiviso. L’applicazione “FMCheck” è stata sviluppata attraverso l’applicativo AppSheet. Utilizzando questo applicativo ogni soggetto coinvolto nell’ambito della sicurezza è in grado di visionare il modello ed eventualmente editare il dato in ogni momento e direttamente dal proprio dispositivo portatile. Il fine ultimo della tesi è creare un sistema digitale di gestione della sicurezza che sia di supporto e di facile accesso non solo per gli operatori tecnici ma anche all’intera organizzazione di Ateneo, dai dirigenti agli specialisti del settore. Il sistema digitale per la gestione della sicurezza contribuisce a promuovere la cultura della sicurezza sul lavoro all'interno di un'organizzazione, migliora la consapevolezza dei rischi e riduce il numero di incidenti e infortuni sul posto di lavoro.
Protocolli digitali BIM e CAFM per l’attivazione di Sistemi di Gestione della Sicurezza sul Lavoro in ambito edilizio
SESSO, DAVIDE
2023/2024
Abstract
Safety at work is an essential aspect of ensuring a healthy and protected working environment. Risk assessment emerges as a crucial element, involving the identification and management of potential hazards in the workplace. The Department of Chemical Sciences at the University of Padua was analysed; the floor plans and deformities of the University's spaces were analysed, which led to the need to prototype a safety control and management tool. The work focused on analysing and exploring the potential of BIM modelling and management platforms to provide support to departmental and University technical managers. In particular, the work focused on the acquisition of geospatial data, the comparison with the University databases and the checks to be carried out on the building. In addition, a census of the premises according to their intended use was carried out. In the nomenclature of the premises, aspects related to the risks and maintenance procedures of the premises and devices were taken into account. For the latter, a generic model family was identified in Revit that serves as a placeholder within the project. The hypertrophic BIM model consists of shared parameters linked to external databases linked to management systems. The aim of this thesis is to provide the possibility of extending front-end information to laboratory technicians by setting up shared platforms. In detail, Simplebim a maintenance software for facility management capable of managing real estate assets was used. The CAFM software deals with the maintenance of spaces both from the point of view of modelling and compliance monitoring. It has been found that for geometric/performance modelling, for minimum levels of safety control, timeframes are low. The scheduling of activities to be performed and the notification of fulfilments are managed through scheduling management in the Simplebim software. In this way, a responsive system is made available to the safety contact person, which via a web application allows any data acquired directly in the shared model to be updated. The "FMCheck" application was developed via the AppSheet application. Using this application, every person involved in security is able to view the model and, if necessary, edit the data at any time and directly from their mobile device. The ultimate aim of this thesis is to create a digital security management system that is supportive and easy to access not only for technical operators but also for the entire University organisation, from managers to specialists. The digital safety management system helps to promote a workplace safety culture within an organisation, improves risk awareness and reduces the number of accidents and injuries in the workplace.File | Dimensione | Formato | |
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