Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. The document drafted by the United Nations defines 17 interconnected goals as a strategy "to achieve a better and more sustainable future for all." The goals address a wide range of economic and social development issues, emphasizing the close link between human well-being, the health of natural systems and the presence of common challenges for all countries. From the interest in the goal concerning educational sustainability, the following research study was born. Through the writing of the paper, it is proposed to explore the perspective of some faculty members of the University of Padua regarding the relationship between sustainability and academia. The survey conducted through semi-structured interviews and qualitative data analysis, investigates faculty perceptions and practices regarding sustainability in teaching and research. Our goal is to understand how higher education can significantly contribute to a sustainable future by examining the perspectives of those directly involved in the education of future generations, going on to identify and analyze existing practices, perceptions and possible barriers to fully integrating the principles of the 2030 Agenda into university teaching and research. The research findings aim to deepen the key role that higher education can play in achieving the Sustainable Development Goals, in a greater understanding of strategies, methods and tools that could be introduced for active participation and greater sharing of sustainability-related values, promoting a culture of sustainability-oriented teaching and research at the University of Padua and beyond.

Trasformare il nostro mondo: l’Agenda 2030 per lo sviluppo sostenibile. Il documento redatto dall'Organizzazione delle Nazioni Unite definisce 17 obiettivi interconnessi quale strategia "per ottenere un futuro migliore e più sostenibile per tutti". Gli obiettivi affrontano una vasta gamma di questioni relative allo sviluppo economico e sociale, sottolineando lo stretto legame tra il benessere umano, la salute dei sistemi naturali e la presenza di sfide comuni per tutti i paesi. Dall’interesse per l’obiettivo riguardante la sostenibilità educativa, nasce la seguente ricerca di studio. Attraverso la redazione dell’elaborato si propone di esplorare la prospettiva di alcuni docenti dell'Università degli Studi di Padova riguardo alla relazione tra sostenibilità e ambito accademico. L’indagine svolta attraverso interviste semi strutturate e analisi dei dati qualitativi, indaga le percezioni e le pratiche dei docenti per quanto concerne la sostenibilità nell'insegnamento e nella ricerca. Il nostro obiettivo è comprendere come l'istruzione superiore possa contribuire in modo significativo a un futuro sostenibile, esaminando le prospettive di coloro che sono direttamente coinvolti nella formazione delle future generazioni, andando ad identificare e analizzare le pratiche esistenti, le percezioni e le eventuali barriere alla piena integrazione dei principi dell'Agenda 2030 nell'insegnamento e nella ricerca universitaria. I risultati della ricerca mirano ad approfondire il ruolo chiave che l'istruzione superiore può svolgere nel raggiungimento degli obiettivi di sviluppo sostenibile, in una maggior comprensione di strategie, metodi e strumenti che potrebbero essere introdotti per una partecipazione attiva e per una maggiore condivisione dei valori legati alla sostenibilità, promuovendo una cultura dell'insegnamento e della ricerca orientata alla sostenibilità presso l'Università degli Studi di Padova e oltre.

Sostenibilità e Higher Education: La prospettiva di alcuni docenti dell'Università degli studi di Padova per un futuro sostenibile

DI STEFANO, STEFANIA
2023/2024

Abstract

Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. The document drafted by the United Nations defines 17 interconnected goals as a strategy "to achieve a better and more sustainable future for all." The goals address a wide range of economic and social development issues, emphasizing the close link between human well-being, the health of natural systems and the presence of common challenges for all countries. From the interest in the goal concerning educational sustainability, the following research study was born. Through the writing of the paper, it is proposed to explore the perspective of some faculty members of the University of Padua regarding the relationship between sustainability and academia. The survey conducted through semi-structured interviews and qualitative data analysis, investigates faculty perceptions and practices regarding sustainability in teaching and research. Our goal is to understand how higher education can significantly contribute to a sustainable future by examining the perspectives of those directly involved in the education of future generations, going on to identify and analyze existing practices, perceptions and possible barriers to fully integrating the principles of the 2030 Agenda into university teaching and research. The research findings aim to deepen the key role that higher education can play in achieving the Sustainable Development Goals, in a greater understanding of strategies, methods and tools that could be introduced for active participation and greater sharing of sustainability-related values, promoting a culture of sustainability-oriented teaching and research at the University of Padua and beyond.
2023
Sustainability and Higher Education: A University of Padua lecturer's perspective on a sustainable future
Trasformare il nostro mondo: l’Agenda 2030 per lo sviluppo sostenibile. Il documento redatto dall'Organizzazione delle Nazioni Unite definisce 17 obiettivi interconnessi quale strategia "per ottenere un futuro migliore e più sostenibile per tutti". Gli obiettivi affrontano una vasta gamma di questioni relative allo sviluppo economico e sociale, sottolineando lo stretto legame tra il benessere umano, la salute dei sistemi naturali e la presenza di sfide comuni per tutti i paesi. Dall’interesse per l’obiettivo riguardante la sostenibilità educativa, nasce la seguente ricerca di studio. Attraverso la redazione dell’elaborato si propone di esplorare la prospettiva di alcuni docenti dell'Università degli Studi di Padova riguardo alla relazione tra sostenibilità e ambito accademico. L’indagine svolta attraverso interviste semi strutturate e analisi dei dati qualitativi, indaga le percezioni e le pratiche dei docenti per quanto concerne la sostenibilità nell'insegnamento e nella ricerca. Il nostro obiettivo è comprendere come l'istruzione superiore possa contribuire in modo significativo a un futuro sostenibile, esaminando le prospettive di coloro che sono direttamente coinvolti nella formazione delle future generazioni, andando ad identificare e analizzare le pratiche esistenti, le percezioni e le eventuali barriere alla piena integrazione dei principi dell'Agenda 2030 nell'insegnamento e nella ricerca universitaria. I risultati della ricerca mirano ad approfondire il ruolo chiave che l'istruzione superiore può svolgere nel raggiungimento degli obiettivi di sviluppo sostenibile, in una maggior comprensione di strategie, metodi e strumenti che potrebbero essere introdotti per una partecipazione attiva e per una maggiore condivisione dei valori legati alla sostenibilità, promuovendo una cultura dell'insegnamento e della ricerca orientata alla sostenibilità presso l'Università degli Studi di Padova e oltre.
sostenibilità
higher education
futuro sostenibile
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
DiStefano_Stefania.pdf

accesso riservato

Dimensione 2.13 MB
Formato Adobe PDF
2.13 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/62578