This thesis aims to answer the research question: how is multilingualism declined in 0-3 kindergarten services? In the first chapter, an investigation is proposed with respect to the nature of intercultural pedagogy, its history, and the framework that has led to its emergence. The second chapter discusses multilingualism in the current European framework in preschool settings and how it is being declined in educational practices, with a focus on preschools. Finally, in the last chapter, a case study with an exploratory purpose is proposed. The "Trentino trilingual" project promoted by the Trento discrict, historically a borderland and a pioneering place in the language field, is described. A case study of a kindergarten in Val di Fiemme and the proposed multilingual approach practices is proposed, ultimately linking the research results to the European lines and the expected objectives at the European community level.

La tesi vuole rispondere alla domanda di ricerca: come viene declinato il plurilinguismo nei servizi nido 0-3? Nel primo capitolo viene proposta un'indagine rispetto alla natura della pedagogia interculturale, la sua storia e il quadro che la ha fatta emergere. Il secondo capitolo tratta il plurilinguismo nel quadro attuale europeo in ambito prescolare e come esso venga declinato nelle prassi educative, con particolare attenzione ai nidi d'infanzia. Infine nell'ultimo capitolo viene proposto uno studio di caso con fine esplorativo. Viene descritto il progetto "Trentino trilingue" promosso dalla Provincia Autonoma di Trento, storicamente terra di confine e luogo d'avanguardia in ambito linguistico. Si propone uno studio di caso di un nido della Val di Fiemme e delle prassi di accostamento plurilinguistico proposte collegando in ultimo i risultati della ricerca alle linee europee e gli obiettivi attesi a livello comunitario europeo.

Pedagogia Interculturale e Plurilinguismo al Nido d'Infanzia nella Provincia Autonoma di Trento: il caso della Val di Fiemme

MANUZZI, ELISABETTA
2023/2024

Abstract

This thesis aims to answer the research question: how is multilingualism declined in 0-3 kindergarten services? In the first chapter, an investigation is proposed with respect to the nature of intercultural pedagogy, its history, and the framework that has led to its emergence. The second chapter discusses multilingualism in the current European framework in preschool settings and how it is being declined in educational practices, with a focus on preschools. Finally, in the last chapter, a case study with an exploratory purpose is proposed. The "Trentino trilingual" project promoted by the Trento discrict, historically a borderland and a pioneering place in the language field, is described. A case study of a kindergarten in Val di Fiemme and the proposed multilingual approach practices is proposed, ultimately linking the research results to the European lines and the expected objectives at the European community level.
2023
Intercultural Pedagogy and Plurilingualism at the Kindergarten in Trento District: the Case of Val di Fiemme
La tesi vuole rispondere alla domanda di ricerca: come viene declinato il plurilinguismo nei servizi nido 0-3? Nel primo capitolo viene proposta un'indagine rispetto alla natura della pedagogia interculturale, la sua storia e il quadro che la ha fatta emergere. Il secondo capitolo tratta il plurilinguismo nel quadro attuale europeo in ambito prescolare e come esso venga declinato nelle prassi educative, con particolare attenzione ai nidi d'infanzia. Infine nell'ultimo capitolo viene proposto uno studio di caso con fine esplorativo. Viene descritto il progetto "Trentino trilingue" promosso dalla Provincia Autonoma di Trento, storicamente terra di confine e luogo d'avanguardia in ambito linguistico. Si propone uno studio di caso di un nido della Val di Fiemme e delle prassi di accostamento plurilinguistico proposte collegando in ultimo i risultati della ricerca alle linee europee e gli obiettivi attesi a livello comunitario europeo.
Intercultura
Plurilinguismo
Nido
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Manuzzi_Elisabetta.pdf

accesso riservato

Dimensione 1.82 MB
Formato Adobe PDF
1.82 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/62591