This thesis expands upon the master’s thesis by Dr. Anna Zuccante, proposing a version of her Hi-Fi headphone simulation software that is compatible with use in Digital Audio Workstations (DAWs). The underlying idea of the software is to replicate the sound of a pair of headphones, referred to as the “Target,” through a different pair of headphones, referred to as the “Monitor.” The ability to reproduce the listening experience provided by a specific headphone model using other headphones is interesting for several reasons, both in the field of research and for commercial applications aimed at assisting consumers in purchasing headphones. What the software presented here adds to the previously developed application is compatibility with the typical audio production environment of DAWs. It provides a version of the application developed by Dr. Zuccante that is compatible with most commercially available audio processing software. The main goal of the plugin version is to give music producers and mix/mastering engineers the ability to simulate the response of various Hi-Fi headphone models. This allows them to evaluate their work on different playback systems without necessarily having to purchase multiple pairs of headphones. The primary advantage of translating this software into a VST audio plugin interface is the ability to perform nearly instantaneous comparisons between different headphones, bypassing the limitations posed by echoic memory duration. Three possible versions of this software, implemented using different approaches, are analyzed and discussed.

Questa tesi espande la tesi magistrale della Dott.ssa Anna Zuccante, proponendo una versione del suo software di simulazione di cuffie Hi-fi compatibile con l’utilizzo su Digital Audio Workstations (DAW).L'idea alla base del software è di poter replicare il suono di un paio di cuffie, definite Target, attraverso un diverso paio di cuffie, definite Monitor. La possibilità di riprodurre l'esperienza di ascolto data da un certo modello di cuffie attraverso delle altre cuffie è interessante per diversi motivi, tanto nel campo della ricerca quanto per applicazioni commerciali pensate per aiutare il consumatore nell'acquisto di una cuffia. Ciò che il software qui proposto aggiunge all'applicazione sviluppata in precedenza è la compatibilità con l'ambiente di produzione audio tipico delle DAW, fornendo una versione dell'applicazione sviluppata dalla dottoressa Zuccante che sia compatibile con la maggior parte dei software di elaborazione audio disponibili in commercio. L’obbiettivo principale della versione plugin è infatti di fornire a produttori musicali e ingegneri di mix e master la possibilità di simulare la risposta di diversi modelli di cuffie Hi-Fi, per poter valutare il proprio lavoro su diversi sistemi di riproduzione senza dover necessariamente acquistarne molteplici. Il principale vantaggio della traduzione di questo software su interfaccia audio plugin VST è la possibilità di eseguire una comparazione pressoché instantanea di cuffie diverse, eludendo così i problemi dati dalla brevità della memoria ecogena. Sono analizzate e discusse tre possibili versioni di questo software, realizzate con diversi approcci implementativi.

Simulazione di Cuffie Hi-Fi utilizzando Virtual Studio Technology

BENVEGNÙ, DARIO
2023/2024

Abstract

This thesis expands upon the master’s thesis by Dr. Anna Zuccante, proposing a version of her Hi-Fi headphone simulation software that is compatible with use in Digital Audio Workstations (DAWs). The underlying idea of the software is to replicate the sound of a pair of headphones, referred to as the “Target,” through a different pair of headphones, referred to as the “Monitor.” The ability to reproduce the listening experience provided by a specific headphone model using other headphones is interesting for several reasons, both in the field of research and for commercial applications aimed at assisting consumers in purchasing headphones. What the software presented here adds to the previously developed application is compatibility with the typical audio production environment of DAWs. It provides a version of the application developed by Dr. Zuccante that is compatible with most commercially available audio processing software. The main goal of the plugin version is to give music producers and mix/mastering engineers the ability to simulate the response of various Hi-Fi headphone models. This allows them to evaluate their work on different playback systems without necessarily having to purchase multiple pairs of headphones. The primary advantage of translating this software into a VST audio plugin interface is the ability to perform nearly instantaneous comparisons between different headphones, bypassing the limitations posed by echoic memory duration. Three possible versions of this software, implemented using different approaches, are analyzed and discussed.
2023
Hi-Fi HeadPhone Simulation by using Virtual Studio Technology
Questa tesi espande la tesi magistrale della Dott.ssa Anna Zuccante, proponendo una versione del suo software di simulazione di cuffie Hi-fi compatibile con l’utilizzo su Digital Audio Workstations (DAW).L'idea alla base del software è di poter replicare il suono di un paio di cuffie, definite Target, attraverso un diverso paio di cuffie, definite Monitor. La possibilità di riprodurre l'esperienza di ascolto data da un certo modello di cuffie attraverso delle altre cuffie è interessante per diversi motivi, tanto nel campo della ricerca quanto per applicazioni commerciali pensate per aiutare il consumatore nell'acquisto di una cuffia. Ciò che il software qui proposto aggiunge all'applicazione sviluppata in precedenza è la compatibilità con l'ambiente di produzione audio tipico delle DAW, fornendo una versione dell'applicazione sviluppata dalla dottoressa Zuccante che sia compatibile con la maggior parte dei software di elaborazione audio disponibili in commercio. L’obbiettivo principale della versione plugin è infatti di fornire a produttori musicali e ingegneri di mix e master la possibilità di simulare la risposta di diversi modelli di cuffie Hi-Fi, per poter valutare il proprio lavoro su diversi sistemi di riproduzione senza dover necessariamente acquistarne molteplici. Il principale vantaggio della traduzione di questo software su interfaccia audio plugin VST è la possibilità di eseguire una comparazione pressoché instantanea di cuffie diverse, eludendo così i problemi dati dalla brevità della memoria ecogena. Sono analizzate e discusse tre possibili versioni di questo software, realizzate con diversi approcci implementativi.
Audio Processing
VST
Simulazione
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/62662