The thesis "GeoCapabilities. The potential of geographical education" proposes the analysis of the capability approach, a particular type of didactic approach to be applied to geographical education courses, also in the Italian schools. It is an educational approach that places the student at the centre, with his needs and requirements, in which he himself is the protagonist of the construction of his own knowledge, within a challenging and engaging context. This approach is one of the key elements on which the GeoCapabilities project is based, a transatlantic collaboration project that was born as a response to the need to strengthen the skills of geography teachers, starting from the analysis of what type of teaching and what curricular contents are truly functional to the development of knowledge capable of making individuals capable of making the best decisions and making informed choices to lead a free and happy life. The chapters of this thesis illustrate the definition of the objectives of the GeoCapabilities project, its development phases, the figure of the teacher as "Curriculum Maker" and the importance of powerful geographical knowledge for the development of human skills. The realization of this project is also possible in the Italian school scene: some initiatives already underway demonstrate how geography teaching is evolving, but, at the same time, how it is necessary to invest in the continuous training of teachers, providing them with the tools and knowledge necessary to create meaningful and challenging learning contexts. They will thus be able to work on the development of geo-capabilities, increasing students' in-depth understanding of the geographical processes and complexities of the world we live in, but above all preparing them to face future global challenges.

La tesi “GeoCapabilities. Il potenziale dell’educazione geografica” propone l’analisi del capability approach, un particolare tipo di approccio didattico da applicare ai percorsi di educazione geografica, anche nel panorama scolastico italiano. Si tratta di un approccio didattico che pone l’alunno al centro, con le sue esigenze e i suoi bisogni, in cui è egli stesso protagonista della costruzione della propria conoscenza all’interno di un contesto stimolante e coinvolgente. Tale approccio è uno degli elementi chiave su cui si basa il progetto GeoCapabilities, un progetto di collaborazione transatlantica che nasce come risposta alla necessità di rafforzare le competenze degli insegnanti di geografia, a partire dall’analisi di quale tipo di insegnamento e quali contenuti curriculari siano realmente funzionali allo sviluppo di conoscenze tali da rendere gli individui capaci di prendere le migliori decisioni e di compiere scelte informate per condurre una vita libera e felice. I capitoli di questa tesi illustrano la definizione degli obiettivi del progetto GeoCapabilities, le sue fasi di sviluppo, la figura dell’insegnante in qualità di “Curriculum Maker” e l’importanza della potente conoscenza geografica per lo sviluppo delle competenze umane. La concretizzazione di questo progetto è possibile anche nel panorama scolastico italiano: alcune iniziative già in atto dimostrano come l’insegnamento della geografia stia evolvendo, ma, allo stesso tempo, come sia necessario investire sulla continua formazione degli insegnanti, fornendo loro gli strumenti e le conoscenze necessarie per creare contesti di apprendimento significativi e sfidanti. Essi potranno così lavorare sullo sviluppo delle geo-capacità, incrementando negli studenti una comprensione approfondita dei processi geografici e delle complessità del mondo in cui viviamo, ma soprattutto preparandoli ad affrontare le future sfide globali.

GEOCAPABILITIES Il potenziale dell'educazione geografica

SALMASO, MARTINA
2023/2024

Abstract

The thesis "GeoCapabilities. The potential of geographical education" proposes the analysis of the capability approach, a particular type of didactic approach to be applied to geographical education courses, also in the Italian schools. It is an educational approach that places the student at the centre, with his needs and requirements, in which he himself is the protagonist of the construction of his own knowledge, within a challenging and engaging context. This approach is one of the key elements on which the GeoCapabilities project is based, a transatlantic collaboration project that was born as a response to the need to strengthen the skills of geography teachers, starting from the analysis of what type of teaching and what curricular contents are truly functional to the development of knowledge capable of making individuals capable of making the best decisions and making informed choices to lead a free and happy life. The chapters of this thesis illustrate the definition of the objectives of the GeoCapabilities project, its development phases, the figure of the teacher as "Curriculum Maker" and the importance of powerful geographical knowledge for the development of human skills. The realization of this project is also possible in the Italian school scene: some initiatives already underway demonstrate how geography teaching is evolving, but, at the same time, how it is necessary to invest in the continuous training of teachers, providing them with the tools and knowledge necessary to create meaningful and challenging learning contexts. They will thus be able to work on the development of geo-capabilities, increasing students' in-depth understanding of the geographical processes and complexities of the world we live in, but above all preparing them to face future global challenges.
2023
GEOCAPABILITIES The potential of geographical education
La tesi “GeoCapabilities. Il potenziale dell’educazione geografica” propone l’analisi del capability approach, un particolare tipo di approccio didattico da applicare ai percorsi di educazione geografica, anche nel panorama scolastico italiano. Si tratta di un approccio didattico che pone l’alunno al centro, con le sue esigenze e i suoi bisogni, in cui è egli stesso protagonista della costruzione della propria conoscenza all’interno di un contesto stimolante e coinvolgente. Tale approccio è uno degli elementi chiave su cui si basa il progetto GeoCapabilities, un progetto di collaborazione transatlantica che nasce come risposta alla necessità di rafforzare le competenze degli insegnanti di geografia, a partire dall’analisi di quale tipo di insegnamento e quali contenuti curriculari siano realmente funzionali allo sviluppo di conoscenze tali da rendere gli individui capaci di prendere le migliori decisioni e di compiere scelte informate per condurre una vita libera e felice. I capitoli di questa tesi illustrano la definizione degli obiettivi del progetto GeoCapabilities, le sue fasi di sviluppo, la figura dell’insegnante in qualità di “Curriculum Maker” e l’importanza della potente conoscenza geografica per lo sviluppo delle competenze umane. La concretizzazione di questo progetto è possibile anche nel panorama scolastico italiano: alcune iniziative già in atto dimostrano come l’insegnamento della geografia stia evolvendo, ma, allo stesso tempo, come sia necessario investire sulla continua formazione degli insegnanti, fornendo loro gli strumenti e le conoscenze necessarie per creare contesti di apprendimento significativi e sfidanti. Essi potranno così lavorare sullo sviluppo delle geo-capacità, incrementando negli studenti una comprensione approfondita dei processi geografici e delle complessità del mondo in cui viviamo, ma soprattutto preparandoli ad affrontare le future sfide globali.
GeoCapability
Capacità
Curriculum
Conoscenza potente
Felicità
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Salmaso_Martina.pdf

accesso riservato

Dimensione 4.47 MB
Formato Adobe PDF
4.47 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/62834