Physical activity in the preschool period and in the early school years plays a fundamental role in the complete development of children. Various studies show how, through movement, children establish connections with the environment and others, expressing emotions and forming their own identity. The purpose of this thesis is to examine gross motor development in 6-year-old children in primary school, focusing particularly on coordinative skills. This analysis is conducted by considering the potential variation in the quality of actions throughout the school year, taking into consideration the learning environment and educational perspectives of the primary school in which the students are. The analysed schools have respectively a more traditional form and a more contemporary one linked to the educational-didactic perspective of Outdoor Education.

L’attività fisica nel periodo prescolare e nei primi gradi scolastici assume un ruolo fondamentale per lo sviluppo integrale e completo del bambino. Diverse ricerche dimostrano come, attraverso il movimento, il bambino instauri rapporti con l’ambiente e con gli altri, esprimendo le proprie emozioni e formando la propria identità. Lo scopo di tale tesi è di esaminare lo sviluppo grosso motorio nei bambini di 6 anni della scuola primaria, osservando in particolare le capacità coordinative. Tale analisi viene fatta considerando la possibile variazione di qualità delle azioni lungo l’anno scolastico e tenendo in considerazione il setting di apprendimento e le prospettive educative della scuola primaria in cui gli alunni sono inseriti. Le scuole analizzate seguono rispettivamente una forma più tradizionale e una più contemporanea legata alla prospettiva educativo-didattica dell’Outdoor Education.

Lo sviluppo grosso motorio in alunni di classe prima: confronto tra scuole primarie tradizionali e scuole Outdoor.

VALENTE, CHIARA
2023/2024

Abstract

Physical activity in the preschool period and in the early school years plays a fundamental role in the complete development of children. Various studies show how, through movement, children establish connections with the environment and others, expressing emotions and forming their own identity. The purpose of this thesis is to examine gross motor development in 6-year-old children in primary school, focusing particularly on coordinative skills. This analysis is conducted by considering the potential variation in the quality of actions throughout the school year, taking into consideration the learning environment and educational perspectives of the primary school in which the students are. The analysed schools have respectively a more traditional form and a more contemporary one linked to the educational-didactic perspective of Outdoor Education.
2023
Gross motor development in first-grade children: a comparison between traditional and Outdoor schools.
L’attività fisica nel periodo prescolare e nei primi gradi scolastici assume un ruolo fondamentale per lo sviluppo integrale e completo del bambino. Diverse ricerche dimostrano come, attraverso il movimento, il bambino instauri rapporti con l’ambiente e con gli altri, esprimendo le proprie emozioni e formando la propria identità. Lo scopo di tale tesi è di esaminare lo sviluppo grosso motorio nei bambini di 6 anni della scuola primaria, osservando in particolare le capacità coordinative. Tale analisi viene fatta considerando la possibile variazione di qualità delle azioni lungo l’anno scolastico e tenendo in considerazione il setting di apprendimento e le prospettive educative della scuola primaria in cui gli alunni sono inseriti. Le scuole analizzate seguono rispettivamente una forma più tradizionale e una più contemporanea legata alla prospettiva educativo-didattica dell’Outdoor Education.
sviluppo motorio
classe prima
outdoor
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Valente_Chiara.pdf

accesso aperto

Dimensione 5.94 MB
Formato Adobe PDF
5.94 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/62843