Background. Emotional regulation is an important issue in clinical and rehabilitation settings. The literature shows that for healthcare professionals this aspect is becoming increasingly important in preventing job dissatisfaction and burnout. The present thesis project therefore stems from the need to analyse the phenomenon of emotional regulation in health care professionals and to reflect on possible training strategies to promote it. Purpose. The present work focuses on the possibility of providing students of three-year degrees in the health professions, future health professionals, with a space for emotional reflection and the acquisition of techniques to foster emotional regulation. Materials and methods. In order to achieve the proposed objective, the Lab On Life (LoL) laboratory was experimented with students on the Professional Education degree course. The LoL laboratory was devised and implemented by the Addiction Department of the Azienda ULSS 6 Euganea del Veneto and is an experiential space where the use of innovative digital tools allows adults and young people to use technology in a health context. With the students who participated in the experiment, the aim was to provide tools to rediscover one's own body as a resource to be used against stress, excessive activation or states of difficulty through body and emotional awareness practices and to encourage positive change through the use of immersive virtual reality. Results. The data collected by means of a questionnaire administered before the experience and one immediately after emerges the need for students to be able to make use of spaces for reflection, such as the LOL laboratory, with a view to professional growth and emotional preparation for professional training placements. Conclusions. The importance of a space to foster emotional regulation arises from the emotional difficulties faced by health professionals every day, leading to a general crisis of resources. It is therefore essential to address this issue and provide students with protective tools as early as university education.

Introduzione. La regolazione emotiva costituisce un tema importante in ambito clinico e riabilitativo. Dalla letteratura emerge che per i professionisti sanitari tale aspetto sta assumendo valore sempre più determinante per la prevenzione dell’insoddisfazione lavorativa e del burnout. Il presente progetto di tesi nasce quindi dall’esigenza di analizzare il fenomeno della regolazione emotiva nei professionisti sanitari e di fare delle riflessioni in merito a possibili strategie formative in grado di favorirla. Scopo. Con il presente lavoro ci si focalizza sulla possibilità di fornire agli studenti dei Corsi di Laurea triennali nelle professioni sanitarie, futuri professionisti sanitari, uno spazio di riflessione emotiva e acquisizione di tecniche atte a favorire la regolazione emotiva. Materiali e metodi. Per raggiungere l’obiettivo proposto si è pensato di sperimentare con degli studenti del Corso di Laurea in Educazione Professionale il laboratorio Lab On Life (LoL). Il laboratorio LoL è stato ideato e realizzato dal Dipartimento per le Dipendenze dell’Azienda ULSS 6 Euganea del Veneto ed è uno spazio esperienziale dove l’utilizzo di strumenti digitali innovativi permette ad adulti e ragazzi di utilizzare la tecnologia in un ambito di salute. Con gli studenti che hanno partecipato alla sperimentazione ci si è proposti di fornire degli strumenti per riscoprire il proprio corpo come risorsa da utilizzare contro stress, eccessiva attivazione o stati di difficoltà attraverso pratiche di consapevolezza corporea ed emotiva e di favorire il cambiamento positivo tramite l’utilizzo della realtà virtuale immersiva. Risultati. Dai dati raccolti mediante un questionario somministrato prima dell’esperienza e uno immediatamente dopo emerge la necessità degli studenti di poter usufruire di spazi di riflessione, come il laboratorio LOL, in un’ottica di crescita professionale e di preparazione emotiva ai tirocini professionalizzanti. Conclusioni. L’importanza di uno spazio atto a favorire la regolazione emotiva sorge dalla difficoltà emotiva affrontata ogni giorno dai professionisti sanitari che porta ad una crisi generale di risorse. Risulta quindi fondamentale affrontare la tematica e fornire degli strumenti protettivi agli studenti fin dalla formazione universitaria.

L'IMPORTANZA DELLA REGOLAZIONE EMOTIVA PER IL PROFESSIONISTA SANITARIO Il progetto Lab On Life dell'Azienda ULSS 6 del Veneto

GRIGOLIN, ALESSIA
2023/2024

Abstract

Background. Emotional regulation is an important issue in clinical and rehabilitation settings. The literature shows that for healthcare professionals this aspect is becoming increasingly important in preventing job dissatisfaction and burnout. The present thesis project therefore stems from the need to analyse the phenomenon of emotional regulation in health care professionals and to reflect on possible training strategies to promote it. Purpose. The present work focuses on the possibility of providing students of three-year degrees in the health professions, future health professionals, with a space for emotional reflection and the acquisition of techniques to foster emotional regulation. Materials and methods. In order to achieve the proposed objective, the Lab On Life (LoL) laboratory was experimented with students on the Professional Education degree course. The LoL laboratory was devised and implemented by the Addiction Department of the Azienda ULSS 6 Euganea del Veneto and is an experiential space where the use of innovative digital tools allows adults and young people to use technology in a health context. With the students who participated in the experiment, the aim was to provide tools to rediscover one's own body as a resource to be used against stress, excessive activation or states of difficulty through body and emotional awareness practices and to encourage positive change through the use of immersive virtual reality. Results. The data collected by means of a questionnaire administered before the experience and one immediately after emerges the need for students to be able to make use of spaces for reflection, such as the LOL laboratory, with a view to professional growth and emotional preparation for professional training placements. Conclusions. The importance of a space to foster emotional regulation arises from the emotional difficulties faced by health professionals every day, leading to a general crisis of resources. It is therefore essential to address this issue and provide students with protective tools as early as university education.
2023
THE IMPORTANCE OF EMOTIONAL REGULATION FOR THE HEALTH CARE PROFESSIONAL The Lab On Life project of the Veneto ULSS 6 Company
Introduzione. La regolazione emotiva costituisce un tema importante in ambito clinico e riabilitativo. Dalla letteratura emerge che per i professionisti sanitari tale aspetto sta assumendo valore sempre più determinante per la prevenzione dell’insoddisfazione lavorativa e del burnout. Il presente progetto di tesi nasce quindi dall’esigenza di analizzare il fenomeno della regolazione emotiva nei professionisti sanitari e di fare delle riflessioni in merito a possibili strategie formative in grado di favorirla. Scopo. Con il presente lavoro ci si focalizza sulla possibilità di fornire agli studenti dei Corsi di Laurea triennali nelle professioni sanitarie, futuri professionisti sanitari, uno spazio di riflessione emotiva e acquisizione di tecniche atte a favorire la regolazione emotiva. Materiali e metodi. Per raggiungere l’obiettivo proposto si è pensato di sperimentare con degli studenti del Corso di Laurea in Educazione Professionale il laboratorio Lab On Life (LoL). Il laboratorio LoL è stato ideato e realizzato dal Dipartimento per le Dipendenze dell’Azienda ULSS 6 Euganea del Veneto ed è uno spazio esperienziale dove l’utilizzo di strumenti digitali innovativi permette ad adulti e ragazzi di utilizzare la tecnologia in un ambito di salute. Con gli studenti che hanno partecipato alla sperimentazione ci si è proposti di fornire degli strumenti per riscoprire il proprio corpo come risorsa da utilizzare contro stress, eccessiva attivazione o stati di difficoltà attraverso pratiche di consapevolezza corporea ed emotiva e di favorire il cambiamento positivo tramite l’utilizzo della realtà virtuale immersiva. Risultati. Dai dati raccolti mediante un questionario somministrato prima dell’esperienza e uno immediatamente dopo emerge la necessità degli studenti di poter usufruire di spazi di riflessione, come il laboratorio LOL, in un’ottica di crescita professionale e di preparazione emotiva ai tirocini professionalizzanti. Conclusioni. L’importanza di uno spazio atto a favorire la regolazione emotiva sorge dalla difficoltà emotiva affrontata ogni giorno dai professionisti sanitari che porta ad una crisi generale di risorse. Risulta quindi fondamentale affrontare la tematica e fornire degli strumenti protettivi agli studenti fin dalla formazione universitaria.
Formazione
Consapevolezza
Emozioni
Laboratorio
Healthcare
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
grigolin alessia_tesi di laurea.pdf

accesso riservato

Dimensione 1.51 MB
Formato Adobe PDF
1.51 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/62976