In Italy, estimates indicate that, every day, about 5 children within 15 years get cancer (about 1700 new children in a year). This ominous event reflects negatively on several spheres of the person, affecting: the Social Sphere, with the isolation of the person and an increasing difficulty in maintaining relations with peers; the Personal Sphere, affecting the quality and quantity of the various activities of daily life due to the effects of therapies, pain and physical weakness caused by the disease; the Cognitive Sphere, who influences in a negative way the executive functions, memory, attention, processing speed; the Emotional Sphere, who create a state of excessive fear and anxiety with also depressive aspects. But what are actually the difficulties that a child with cancer can encounter in carrying out everyday activities? Does he have any occupational needs? If so, which? The purpose of this study is to investigate what are the occupational needs of the oncological child, exploring in more detail the activities of the areas of Self-care, Productivity and Leisure. At the moment the scientific literature has few data regarding the difficulties that the child with cancer encounters in specific activities, offering only results on semi-structured interviews performed with a tool: the COPM. In this study are investigated, through the elaboration of a questionnaire (Questionnaire on the Activities of Daily Life), the precise activities, analyzing for each-one 4 characteristics: autonomy, effort, satisfaction, time. The questionnaire was administered both to a group of 14 oncological children in the day-hospital of Ca' Foncello Hospital in Treviso, and to a group of 14 children who are not oncological. The result that the study want to achieve is to have data on the deficit activities of the oncological child and compare them with those of healthy children and with the literature, in order to notice if there are obvious differences.
In Italia, le stime indicano che, ogni giorno, si ammalano di tumore circa 5 bambini entro i 15 anni di età, ovvero circa 1700 nuovi bambini in un anno. Questo infausto evento va a riflettersi negativamente su più sfere della persona, andando a colpire: la Sfera Sociale, con un maggior isolamento della persona e una crescente difficoltà a mantenere dei rapporti con i coetanei; la Sfera Personale, andando ad intaccare la qualità e la quantità delle varie attività della vita quotidiana a causa degli effetti delle terapie, del dolore e della debolezza fisica procurati dalla malattia; la Sfera Cognitiva, influendo in maniera negativa sulla funzioni esecutive, la memoria, l’attenzione, la velocità di elaborazione; la Sfera Emotiva, andando a creare uno stato di eccessiva paura e ansia rispetto a un bambino non oncologico, con aspetti anche depressivi. Ma quali sono effettivamente le difficoltà che un bambino malato di tumore può incontrare nello svolgimento delle attività di tutti i giorni? Ha dei bisogni di tipo occupazionale? Se sì, quali? Questo studio ha lo scopo di indagare quali effettivamente siano i bisogni occupazionali del bambino oncologico, andando ad esplorare nel dettaglio più attività delle aree della cura di sé, produttività e tempo libero. Al momento la letteratura scientifica ha a disposizione pochi dati per quanto riguarda le difficoltà che incontra il bambino malato di tumore in attività specifiche, offrendo solo dei risultati su interviste semi strutturate eseguite con uno strumento: il COPM. In questo studio sono state indagate, attraverso l’elaborazione di un questionario (Questionario sulle Attività della Vita Quotidiana), delle precise attività, analizzando per ognuna 4 caratteristiche: l’autonomia, lo sforzo, la soddisfazione, il tempo. Il questionario è stato somministrato sia a un gruppo di 14 bambini oncologici nel day-hospital dell’Ospedale Ca’ Foncello di Treviso, sia ad un gruppo di 14 bambini non oncologici. Il risultato che si vuole ottenere è quello di avere dei dati sulle attività deficitarie del bambino oncologico e compararli con quelli di bambini sani e con la letteratura, al fine di notare se ci sono evidenti differenze.
I bisogni occupazionali che rimangono insoddisfatti nei bambini oncologici: indagine tramite questionario.
TOLLARDO, FRANCESCA
2022/2023
Abstract
In Italy, estimates indicate that, every day, about 5 children within 15 years get cancer (about 1700 new children in a year). This ominous event reflects negatively on several spheres of the person, affecting: the Social Sphere, with the isolation of the person and an increasing difficulty in maintaining relations with peers; the Personal Sphere, affecting the quality and quantity of the various activities of daily life due to the effects of therapies, pain and physical weakness caused by the disease; the Cognitive Sphere, who influences in a negative way the executive functions, memory, attention, processing speed; the Emotional Sphere, who create a state of excessive fear and anxiety with also depressive aspects. But what are actually the difficulties that a child with cancer can encounter in carrying out everyday activities? Does he have any occupational needs? If so, which? The purpose of this study is to investigate what are the occupational needs of the oncological child, exploring in more detail the activities of the areas of Self-care, Productivity and Leisure. At the moment the scientific literature has few data regarding the difficulties that the child with cancer encounters in specific activities, offering only results on semi-structured interviews performed with a tool: the COPM. In this study are investigated, through the elaboration of a questionnaire (Questionnaire on the Activities of Daily Life), the precise activities, analyzing for each-one 4 characteristics: autonomy, effort, satisfaction, time. The questionnaire was administered both to a group of 14 oncological children in the day-hospital of Ca' Foncello Hospital in Treviso, and to a group of 14 children who are not oncological. The result that the study want to achieve is to have data on the deficit activities of the oncological child and compare them with those of healthy children and with the literature, in order to notice if there are obvious differences.The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/63009