In this thesis, we will discuss a phenomenon called Underpricing, which occurs during the first day of trading of an IPO. According to the models I propose, the phenomenon mainly occurs due to informational asymmetries and the underwriter's interests. The first chapter explains the dynamics of the listing, the process the company undergoing IPO will face, and introduces the main parties with whom the company interacts to present itself as a reliable IPO to investors. The second chapter presents the phenomenon and the method to quantify its level of intensity. Additionally, it discusses the most important theories that explain the phenomenon as a result of informational asymmetries. The chapter concludes with a model that analyzes the phenomenon as a result of underwriters' interests capable of appropriating resources "lost" by the company through the phenomenon. The third chapter studies the case of a leading company in the second-hand sector through a financial analysis highlighting the occurrence of the phenomenon discussed in the previous chapters. In the fourth and final chapter, some conclusions are drawn, unresolved issues are addressed, and the relevance of the phenomenon is highlighted despite ongoing legislative updates aimed at reducing its occurrence.

In questa tesi parleremo di un fenomeno chiamato Underpricing, il quale si verifica durante il primo giorno di quotazione di un IPO. Secondo i modelli che propongo il fenomeno si verifica principalmente a causa di asimmetrie informative e per causa di interessi del sottoscrittore. Nel primo capitolo viene spiegata la dinamica della quotazione, il processo che affronterà l'azienda quotanda e vengono presentati i principali soggetti con cui l'azienda interagisce per essere rappresentata come un'IPO affidabile agli occhi degli investitori. Nel secondo capitolo viene presentato il fenomeno e il metodo per quantificarne il livello di intensità. Inoltre vengono esposte le più importanti teorie che spiegano il fenomeno come causa delle asimmetrie informative. Il capitolo si conclude con un modello che analizza il fenomeno come risultato degli interessi dei sottoscrittori in grado di appropriarsi attraverso il fenomeno di risorse "perse" dall'azienda. Nel terzo capitolo viene studiato il caso di un'azienda leader del settore second hand attraverso un'analisi di bilancio evidenziando il verificarsi del fenomeno esposto nei capitoli precedenti. Nel quarto ed ultimo capito si traggono alcune conclusioni, vengono trattate alcune questioni irrisolte e si evidenzia l'attualità del fenomeno nonostante continui aggiornamenti legislativi volti a ridurne la diffusione.

Unpricing e analisi del fenomeno nel settore Second-hand

RIGATO, JACOPO
2023/2024

Abstract

In this thesis, we will discuss a phenomenon called Underpricing, which occurs during the first day of trading of an IPO. According to the models I propose, the phenomenon mainly occurs due to informational asymmetries and the underwriter's interests. The first chapter explains the dynamics of the listing, the process the company undergoing IPO will face, and introduces the main parties with whom the company interacts to present itself as a reliable IPO to investors. The second chapter presents the phenomenon and the method to quantify its level of intensity. Additionally, it discusses the most important theories that explain the phenomenon as a result of informational asymmetries. The chapter concludes with a model that analyzes the phenomenon as a result of underwriters' interests capable of appropriating resources "lost" by the company through the phenomenon. The third chapter studies the case of a leading company in the second-hand sector through a financial analysis highlighting the occurrence of the phenomenon discussed in the previous chapters. In the fourth and final chapter, some conclusions are drawn, unresolved issues are addressed, and the relevance of the phenomenon is highlighted despite ongoing legislative updates aimed at reducing its occurrence.
2023
Unpricing and analysis of the phenomenon in the second-hand sector
In questa tesi parleremo di un fenomeno chiamato Underpricing, il quale si verifica durante il primo giorno di quotazione di un IPO. Secondo i modelli che propongo il fenomeno si verifica principalmente a causa di asimmetrie informative e per causa di interessi del sottoscrittore. Nel primo capitolo viene spiegata la dinamica della quotazione, il processo che affronterà l'azienda quotanda e vengono presentati i principali soggetti con cui l'azienda interagisce per essere rappresentata come un'IPO affidabile agli occhi degli investitori. Nel secondo capitolo viene presentato il fenomeno e il metodo per quantificarne il livello di intensità. Inoltre vengono esposte le più importanti teorie che spiegano il fenomeno come causa delle asimmetrie informative. Il capitolo si conclude con un modello che analizza il fenomeno come risultato degli interessi dei sottoscrittori in grado di appropriarsi attraverso il fenomeno di risorse "perse" dall'azienda. Nel terzo capitolo viene studiato il caso di un'azienda leader del settore second hand attraverso un'analisi di bilancio evidenziando il verificarsi del fenomeno esposto nei capitoli precedenti. Nel quarto ed ultimo capito si traggono alcune conclusioni, vengono trattate alcune questioni irrisolte e si evidenzia l'attualità del fenomeno nonostante continui aggiornamenti legislativi volti a ridurne la diffusione.
Unpricing
Overpricing
Ops
ThredUp
Rent the runaway
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/63332