The aim of this paper is to invite people, in particular social professionals, to take the necessary space to reflect on the emotions, which are aroused by working in close contact with people who tell their experiences of vulnerability and suffering, analyzing them with the eye of those who want to understand them and use them to improve their professional approach, in order to become social workers aware of their inner world, reinforcing their skills and strengths as people who listen to and help other people. Emotions, as complex as they may seem to manage, bring us closer together and make us attentive to ourselves and others. The thesis is therefore developed in three chapters: the first illustrates emotions as opposed to rationality, in the decision-making process, also focusing on the emotional and cognitive traps of the mind. The second chapter deals with the implications of emotional repression and the method of metacognition, also focusing on the emotional and cognitive trappings of the mind. The third, finally, focuses on tools and reflexivity, towards emotional awareness.

Lo scopo di questo elaborato è di invitare le persone, in particolare i professionisti del sociale, a prendersi lo spazio necessario per riflettere sulle emozioni, che vengono suscitate dal lavoro a stretto contatto con persone che raccontano i propri vissuti di vulnerabilità e sofferenza, analizzandole con l'occhio di chi desidera comprenderle e impiegarle per migliorare il proprio approccio professionale, al fine di diventare assistenti sociali consapevoli del proprio mondo interiore, rafforzando le proprie capacità e punti di forza di persone che ascoltano e aiutano altre persone. Le emozioni, per quanto possano sembrare complesse da gestire, avvicinano e rendono attenti al sè e al prossimo. La tesi si delinea dunque su tre capitoli: il primo illustra le emozioni per come si sviluppano in contrapposizione alla razionalità, nel processo di decisione, focalizzandosi inoltre sulle trappole emotive e cognitive della mente. Il secondo capitolo affronta le implicazioni della repressione emotiva e sul metodo della metacognizione. Il terzo, infine, si concentra su strumenti e riflessività, verso la consapevolezza emotiva.

“ABBRACCIARE LE EMOZIONI”. COME LA FORMAZIONE ALLA CONSAPEVOLEZZA EMOTIVA PUÒ INFLUENZARE SIGNIFICATIVAMENTE LA VITA QUOTIDIANA, PROFESSIONALE E PRIVATA.

ORSATO, AUREA
2023/2024

Abstract

The aim of this paper is to invite people, in particular social professionals, to take the necessary space to reflect on the emotions, which are aroused by working in close contact with people who tell their experiences of vulnerability and suffering, analyzing them with the eye of those who want to understand them and use them to improve their professional approach, in order to become social workers aware of their inner world, reinforcing their skills and strengths as people who listen to and help other people. Emotions, as complex as they may seem to manage, bring us closer together and make us attentive to ourselves and others. The thesis is therefore developed in three chapters: the first illustrates emotions as opposed to rationality, in the decision-making process, also focusing on the emotional and cognitive traps of the mind. The second chapter deals with the implications of emotional repression and the method of metacognition, also focusing on the emotional and cognitive trappings of the mind. The third, finally, focuses on tools and reflexivity, towards emotional awareness.
2023
"EMBRACING EMOTIONS." HOW EMOTIONAL AWARENESS TRAINING CAN SIGNIFICANTLY INFLUENCE YOUR DAILY LIFE, PROFESSIONAL AND PRIVATE.
Lo scopo di questo elaborato è di invitare le persone, in particolare i professionisti del sociale, a prendersi lo spazio necessario per riflettere sulle emozioni, che vengono suscitate dal lavoro a stretto contatto con persone che raccontano i propri vissuti di vulnerabilità e sofferenza, analizzandole con l'occhio di chi desidera comprenderle e impiegarle per migliorare il proprio approccio professionale, al fine di diventare assistenti sociali consapevoli del proprio mondo interiore, rafforzando le proprie capacità e punti di forza di persone che ascoltano e aiutano altre persone. Le emozioni, per quanto possano sembrare complesse da gestire, avvicinano e rendono attenti al sè e al prossimo. La tesi si delinea dunque su tre capitoli: il primo illustra le emozioni per come si sviluppano in contrapposizione alla razionalità, nel processo di decisione, focalizzandosi inoltre sulle trappole emotive e cognitive della mente. Il secondo capitolo affronta le implicazioni della repressione emotiva e sul metodo della metacognizione. Il terzo, infine, si concentra su strumenti e riflessività, verso la consapevolezza emotiva.
emozioni
consapevolezza
formazione
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2013461 Orsato Aurea.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.04 MB
Formato Adobe PDF
1.04 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/63383