This thesis has as its object of analysis digital political communication and the radical changes introduced through Social Media, in the general context of a profound transformation of contemporary societies and the political universe. The first chapter will be in the first part devoted to the main models of political communication; we will try to provide a definition of it. More specifically, the distinctive features of different historical phases of electoral communication campaigns will be highlighted. It will then be analyzed how the media environment contributes to the process of mediatization and personalization of politics. The objective of the second chapter of this discussion will be to explore the different types of social networks as possible means available to politics. In recent years there has been an exponential growth of communication by political actors based on the Web, with consequent advantages and disadvantages. In the third chapter, on the other hand, we will focus on the figure of "spin doctors" and the latest web and social campaign of politician Matteo Salvini, analyzing how these professionals decide, organize and build winning election campaigns and communication strategies. This thesis seeks to highlight the impact that social media and the web have had over the past few years, giving rise to epochal transformations in the way politics is done, in communication and in the circulation of information. The choice of the topic was dictated by the desire to delve into such a complex and highly topical issue as the "mediatization" and digitalization of politics, a social reality in which, intentionally or unintentionally, consciously or not, we are all immersed as network users, citizens and voters.

La presente tesi ha come oggetto di analisi la comunicazione politica digitale ed i radicali cambiamenti introdotti attraverso i Social Media, nel generale contesto di una profonda trasformazione delle società contemporanee e dell’universo politico. Il primo capitolo verrà nella prima parte dedicato ai principali modelli di comunicazione politica; cercheremo di fornire una definizione di essa. Più specificatamente, si evidenzieranno i tratti distintivi delle diverse fasi storiche delle campagne di comunicazione elettorale. Sarà successivamente analizzato come l’ambiente mediale contribuisce al processo di mediatizzazione e personalizzazione della politica. Obiettivo del secondo capitolo di questa trattazione sarà quello di approfondire le diverse tipologie di social network quali possibili mezzi a disposizione della politica. Negli ultimi anni si è assistito ad una crescita esponenziale della comunicazione da parte di attori politici basata sulla rete web, con conseguenti vantaggi e svantaggi. Nel terzo capitolo invece ci concentreremo sulla figura degli “spin doctors” e sull’ultima campagna web e social del politico Matteo Salvini, analizzando come questi professionisti decidono, organizzano e costruiscono campagne elettorali e strategie comunicative vincenti. Questa tesi vuole mettere in luce l’impatto che i social media e il web hanno avuto nel corso degli ultimi anni, dando vita a trasformazioni epocali nel modo di fare politica, nella comunicazione e nella circolazione delle informazioni. La scelta del tema è stata dettata dalla volontà di approfondire una questione complessa e di estrema attualità come quella della “mediatizzazione” e digitalizzazione della politica, realtà sociale nella quale, volutamente o involontariamente, consapevolmente e non, siamo tutti immersi come utenti della rete, cittadini ed elettori.

La nuova comunicazione politica nell'era digitale: i social media come strumento elettorale

CRESCENTINI, MARCO
2023/2024

Abstract

This thesis has as its object of analysis digital political communication and the radical changes introduced through Social Media, in the general context of a profound transformation of contemporary societies and the political universe. The first chapter will be in the first part devoted to the main models of political communication; we will try to provide a definition of it. More specifically, the distinctive features of different historical phases of electoral communication campaigns will be highlighted. It will then be analyzed how the media environment contributes to the process of mediatization and personalization of politics. The objective of the second chapter of this discussion will be to explore the different types of social networks as possible means available to politics. In recent years there has been an exponential growth of communication by political actors based on the Web, with consequent advantages and disadvantages. In the third chapter, on the other hand, we will focus on the figure of "spin doctors" and the latest web and social campaign of politician Matteo Salvini, analyzing how these professionals decide, organize and build winning election campaigns and communication strategies. This thesis seeks to highlight the impact that social media and the web have had over the past few years, giving rise to epochal transformations in the way politics is done, in communication and in the circulation of information. The choice of the topic was dictated by the desire to delve into such a complex and highly topical issue as the "mediatization" and digitalization of politics, a social reality in which, intentionally or unintentionally, consciously or not, we are all immersed as network users, citizens and voters.
2023
The new political communication in the digital era: social media as an electoral tool
La presente tesi ha come oggetto di analisi la comunicazione politica digitale ed i radicali cambiamenti introdotti attraverso i Social Media, nel generale contesto di una profonda trasformazione delle società contemporanee e dell’universo politico. Il primo capitolo verrà nella prima parte dedicato ai principali modelli di comunicazione politica; cercheremo di fornire una definizione di essa. Più specificatamente, si evidenzieranno i tratti distintivi delle diverse fasi storiche delle campagne di comunicazione elettorale. Sarà successivamente analizzato come l’ambiente mediale contribuisce al processo di mediatizzazione e personalizzazione della politica. Obiettivo del secondo capitolo di questa trattazione sarà quello di approfondire le diverse tipologie di social network quali possibili mezzi a disposizione della politica. Negli ultimi anni si è assistito ad una crescita esponenziale della comunicazione da parte di attori politici basata sulla rete web, con conseguenti vantaggi e svantaggi. Nel terzo capitolo invece ci concentreremo sulla figura degli “spin doctors” e sull’ultima campagna web e social del politico Matteo Salvini, analizzando come questi professionisti decidono, organizzano e costruiscono campagne elettorali e strategie comunicative vincenti. Questa tesi vuole mettere in luce l’impatto che i social media e il web hanno avuto nel corso degli ultimi anni, dando vita a trasformazioni epocali nel modo di fare politica, nella comunicazione e nella circolazione delle informazioni. La scelta del tema è stata dettata dalla volontà di approfondire una questione complessa e di estrema attualità come quella della “mediatizzazione” e digitalizzazione della politica, realtà sociale nella quale, volutamente o involontariamente, consapevolmente e non, siamo tutti immersi come utenti della rete, cittadini ed elettori.
Comunicazione
Era digitale
Social media
Politica
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi triennale Marco Crescentini .pdf

accesso riservato

Dimensione 709.99 kB
Formato Adobe PDF
709.99 kB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/63392