This paper deals with second language acquisition in bilingual children and analyzes the phenomenon of nominal ellipsis in spontaneous child productions. The first chapter will cover the theoretical foundations of language acquisition and discuss the differentiation of the grammatical system between monolingual and bilingual children, for which the Single and Dual System Hypothesis are proposed. Universal Grammar, the innate biological faculty predisposed to language acquisition, will also be presented, and the neurolinguistic correlates will be addressed through the analysis of a study on the change in the structural plasticity of a bilingual brain during second language learning. The second chapter will focus on ellipsis and, specifically, the concordance between this phenomenon and code-switching through the analysis of a study conducted by Merchant (2015b). Next, the phenomenon will deepen by discussing the acquisition of nominal ellipsis, reporting the results of a study on spontaneous productions by bilingual children (Petra Sleeman and Aafke Hulk's - ACLC, University of Amsterdam). The third, and final, chapter is entirely devoted to analyzing data collected from the CHILDES database, thereby answering which elliptical structures children produce and which properties of the remnants are present in children’s early productions.

Questa tesi ha come oggetto principale l’acquisizione della seconda lingua nei bambini bilingue e, in particolare, analizza il fenomeno dell’ellissi nominale nelle produzioni spontanee infantili. Il primo capitolo tratterà le basi teoriche dell’acquisizione del linguaggio e discuterà la differenziazione del sistema grammaticale tra bambini monolingue e bilingue, per cui saranno proposte le Ipotesi del Sistema Singolo o Duale. Verrà anche presentata la Grammatica Universale, la facoltà biologica innata predisposta all’acquisizione del linguaggio, e si affronterà la materia legata alla neurolinguistica tramite l’analisi di uno studio sul cambiamento della plasticità strutturale di un cervello bilingue durante l’apprendimento di una seconda lingua. Il secondo capitolo si focalizzerà sull’ellissi e, nello specifico, sulla concordanza tra questo fenomeno e il code-switching tramite l’analisi di uno studio condotto da Merchant (2015b). Successivamente, si approfondirà il fenomeno discutendo l’acquisizione dell’ellissi nominale, riportando i risultati di uno studio sulle produzioni spontanee da parte di bambini bilingue (Petra Sleeman and Aafke Hulk's - ACLC, University of Amsterdam). Il terzo, e ultimo, capitolo è interamente dedicato all'analisi dei dati raccolti dal database CHILDES, rispondendo così a quali strutture ellittiche producono i bambini e quali proprietà del "residuo dell'operazione di ellissi" sono presenti nelle prime produzioni dei bambini.

Acquisizione della seconda lingua nei bambini bilingue - analisi dell'ellissi nominale in discorsi spontanei infantili

STOCCO, ALESSIA
2023/2024

Abstract

This paper deals with second language acquisition in bilingual children and analyzes the phenomenon of nominal ellipsis in spontaneous child productions. The first chapter will cover the theoretical foundations of language acquisition and discuss the differentiation of the grammatical system between monolingual and bilingual children, for which the Single and Dual System Hypothesis are proposed. Universal Grammar, the innate biological faculty predisposed to language acquisition, will also be presented, and the neurolinguistic correlates will be addressed through the analysis of a study on the change in the structural plasticity of a bilingual brain during second language learning. The second chapter will focus on ellipsis and, specifically, the concordance between this phenomenon and code-switching through the analysis of a study conducted by Merchant (2015b). Next, the phenomenon will deepen by discussing the acquisition of nominal ellipsis, reporting the results of a study on spontaneous productions by bilingual children (Petra Sleeman and Aafke Hulk's - ACLC, University of Amsterdam). The third, and final, chapter is entirely devoted to analyzing data collected from the CHILDES database, thereby answering which elliptical structures children produce and which properties of the remnants are present in children’s early productions.
2023
Second language acquisition in bilingual children - An analysis on nominal ellipsis in child spontaneous speech
Questa tesi ha come oggetto principale l’acquisizione della seconda lingua nei bambini bilingue e, in particolare, analizza il fenomeno dell’ellissi nominale nelle produzioni spontanee infantili. Il primo capitolo tratterà le basi teoriche dell’acquisizione del linguaggio e discuterà la differenziazione del sistema grammaticale tra bambini monolingue e bilingue, per cui saranno proposte le Ipotesi del Sistema Singolo o Duale. Verrà anche presentata la Grammatica Universale, la facoltà biologica innata predisposta all’acquisizione del linguaggio, e si affronterà la materia legata alla neurolinguistica tramite l’analisi di uno studio sul cambiamento della plasticità strutturale di un cervello bilingue durante l’apprendimento di una seconda lingua. Il secondo capitolo si focalizzerà sull’ellissi e, nello specifico, sulla concordanza tra questo fenomeno e il code-switching tramite l’analisi di uno studio condotto da Merchant (2015b). Successivamente, si approfondirà il fenomeno discutendo l’acquisizione dell’ellissi nominale, riportando i risultati di uno studio sulle produzioni spontanee da parte di bambini bilingue (Petra Sleeman and Aafke Hulk's - ACLC, University of Amsterdam). Il terzo, e ultimo, capitolo è interamente dedicato all'analisi dei dati raccolti dal database CHILDES, rispondendo così a quali strutture ellittiche producono i bambini e quali proprietà del "residuo dell'operazione di ellissi" sono presenti nelle prime produzioni dei bambini.
bilingualism
children
ellipsis
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