The internship is an educational experience that is now present in all degree courses as a recognised means of interconnecting the university, the world of work and the territory. There is a vast literature on the training potential of this experience in a wide variety of fields, but studies about internship in the field of migrants’ hospitality and assisting marginalised persons are absent. For this research, 20 semi-structured interviews were conducted to investigate training features of internship experience at a non-profit organisation in Padua that works with asylum seekers who frequently live in a marginalised condition. The analysis carried out conceptualised the experience as an educational process that starts with the insertion in the new context of the help desk, transits through liminal zones where education challenges are imposed that then lead the interns to transact in their new role. From this research it emerges that the intrinsic precariousness and limitations of the hospitality system constitute the primary element of rupture for the help desk interns, that the education they encountered has little adherence to the didactics in university, but turns out to be highly formative from a personal point of view, that the traineeship experience allows them to make an important advancement in the delineation of the professional role interpreted and in the clarification of their own future prospects.

Il tirocinio è un’esperienza formativa presente in ormai tutti i corsi di laurea in quanto riconosciuto mezzo d’interconnessione tra università, mondo del lavoro e territorio. È presente una vasta letteratura riguardo le potenzialità formative di quest’esperienza nei più svariati campi, ma sono assenti studi riguardo tirocini nel campo dell’accoglienza di persone migranti e nel campo dell’assistenza di persone marginalizzate. Per questa ricerca sono state condotte 20 interviste semi strutturate per indagare gli aspetti formativi dell’esperienza di tirocinio presso una Onlus padovana che lavora con persone richiedenti asilo che frequentemente vivono in una condizione di marginalità. L’analisi svolta ha concettualizzato l’esperienza come un processo formativo che ha avvio con l’inserimento nel nuovo contesto dello sportello, transita per degli spazi di liminalità dove sono imposte delle sfide formative che portano poi le tirocinanti a transagire nel nuovo ruolo. Da questa ricerca emerge che la precarietà intrinseca e i limiti del sistema di accoglienza costituiscono l’elemento di rottura primario per le tirocinanti dello sportello, che la formazione riscontrata da esse ha poca aderenza alla didattica elargita in università, ma si rivela essere altamente formativa dal punto di vista personale, che l’esperienza di tirocinio permette alle tirocinanti di compiere un importante avanzamento nella delineazione del ruolo professionale interpretato e nella chiarificazione delle proprie prospettive future.

L'esperienza di tirocinio come processo di transizione verso la professionalizzazione. Le criticità nella definizione del ruolo e le potenzialità per la crescita dell'individuo.

CRACCO, ALESSANDRO
2023/2024

Abstract

The internship is an educational experience that is now present in all degree courses as a recognised means of interconnecting the university, the world of work and the territory. There is a vast literature on the training potential of this experience in a wide variety of fields, but studies about internship in the field of migrants’ hospitality and assisting marginalised persons are absent. For this research, 20 semi-structured interviews were conducted to investigate training features of internship experience at a non-profit organisation in Padua that works with asylum seekers who frequently live in a marginalised condition. The analysis carried out conceptualised the experience as an educational process that starts with the insertion in the new context of the help desk, transits through liminal zones where education challenges are imposed that then lead the interns to transact in their new role. From this research it emerges that the intrinsic precariousness and limitations of the hospitality system constitute the primary element of rupture for the help desk interns, that the education they encountered has little adherence to the didactics in university, but turns out to be highly formative from a personal point of view, that the traineeship experience allows them to make an important advancement in the delineation of the professional role interpreted and in the clarification of their own future prospects.
2023
The internship as a transition process towards professionalisation. Critical issues in defining the role and the potential for the individual's growth.
Il tirocinio è un’esperienza formativa presente in ormai tutti i corsi di laurea in quanto riconosciuto mezzo d’interconnessione tra università, mondo del lavoro e territorio. È presente una vasta letteratura riguardo le potenzialità formative di quest’esperienza nei più svariati campi, ma sono assenti studi riguardo tirocini nel campo dell’accoglienza di persone migranti e nel campo dell’assistenza di persone marginalizzate. Per questa ricerca sono state condotte 20 interviste semi strutturate per indagare gli aspetti formativi dell’esperienza di tirocinio presso una Onlus padovana che lavora con persone richiedenti asilo che frequentemente vivono in una condizione di marginalità. L’analisi svolta ha concettualizzato l’esperienza come un processo formativo che ha avvio con l’inserimento nel nuovo contesto dello sportello, transita per degli spazi di liminalità dove sono imposte delle sfide formative che portano poi le tirocinanti a transagire nel nuovo ruolo. Da questa ricerca emerge che la precarietà intrinseca e i limiti del sistema di accoglienza costituiscono l’elemento di rottura primario per le tirocinanti dello sportello, che la formazione riscontrata da esse ha poca aderenza alla didattica elargita in università, ma si rivela essere altamente formativa dal punto di vista personale, che l’esperienza di tirocinio permette alle tirocinanti di compiere un importante avanzamento nella delineazione del ruolo professionale interpretato e nella chiarificazione delle proprie prospettive future.
Internship
Liminal zone
Experential learning
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Cracco_Alessandro.pdf

accesso aperto

Dimensione 1.96 MB
Formato Adobe PDF
1.96 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/64507