Abstract Introduction: Pain is a symptom frequently present in cancer patients. Pain relief is “the painkiller.” Among the drugs that are often prescribed are opioids. For them, the opioid is a drug "too strong", which "is addictive and clouds the mind mind, change your pace.” The lack of knowledge of therapy management and the inability to recognize pain leads to worsening of health and deterioration of quality of life. Objective: to recognize educational interventions aimed at adherence and self-management of analgesic therapy with opioids. Materials and methods: a bibliographic search of the literature published from January 2013 to 2024 was carried out. The databases PubMed, JoVe Unlimited, MedlinePlus, Google Scholar, Galileo Discovery. Results: 11 articles were selected, which contain descriptions of studies appropriate to the research topic. The studies identified report the importance of therapeutic education and personal education interventions that increase adherence to therapy. From the research carried out, it appears that there are few studies describing nursing interventions in therapeutic education with opioid analgesic drugs. Conclusions: the studies highlight the importance of therapy education provided by nurses to patients. Multisensory personal education was highlighted. Key words: cancer, cancer pain, opioid medication, therapeutic education, nursing, self-management, professionals, adults.

Abstract Introduzione: il dolore è un sintomo frequentemente presente nei pazienti malati di cancro. Il sollievo dal dolore è “l’antidolorifico”. Tra i farmaci che vengono prescritti spesso sono gli oppioidi. L’oppioide per loro è un farmaco “di troppo”, che “da dipendenza, offusca la mente, cambia l’andatura”. La mancanza di conoscenze della gestione della terapia e l’incapacità di riconoscere il dolore, comporta un aggravamento della salute e il deterioramento della qualità di vita. Obiettivo: riconoscere gli interventi educativi finalizzati all’aderenza e all’autogestione della terapia analgesica con gli oppioidi. Materiali e metodi: è stata effettuata una ricerca bibliografica della letteratura pubblicata dal gennaio 2013 al 2024. Sono state consultate le banche dati PubMed, JoVe Unlimited, MedlinePlus, Google Scholar, Galileo Discovery. Risultati: sono stati selezionati 11 articoli, che contengono le descrizioni degli studi appropriati al tema di ricerca. Gli studi individuati riferiscono l’importanza dell’educazione terapeutica e gli interventi di educazione personale che aumentano l’aderenza alla terapia. Dalla ricerca effettuata risulta che sono pochi gli studi con la descrizione degli interventi infermieristici nell’educazione terapeutica con farmaci analgesici oppiacei. Conclusioni: gli studi evidenziano l’importanza dell’educazione alla terapia fornita dagli infermieri ai pazienti. E’ stata evidenziata l’educazione personale multisensoriale. Key words: cancer, cancer pain, opioid medication, therapeutic education, nursing, selfmanagement, professional, adults.

“Migliorare la qualità di vita dei pazienti oncologici e dei loro caregiver e familiari tramite l’educazione infermieristica alla terapia con oppioidi: una revisione di letteratura ”

TALPA, ECATERINA
2022/2023

Abstract

Abstract Introduction: Pain is a symptom frequently present in cancer patients. Pain relief is “the painkiller.” Among the drugs that are often prescribed are opioids. For them, the opioid is a drug "too strong", which "is addictive and clouds the mind mind, change your pace.” The lack of knowledge of therapy management and the inability to recognize pain leads to worsening of health and deterioration of quality of life. Objective: to recognize educational interventions aimed at adherence and self-management of analgesic therapy with opioids. Materials and methods: a bibliographic search of the literature published from January 2013 to 2024 was carried out. The databases PubMed, JoVe Unlimited, MedlinePlus, Google Scholar, Galileo Discovery. Results: 11 articles were selected, which contain descriptions of studies appropriate to the research topic. The studies identified report the importance of therapeutic education and personal education interventions that increase adherence to therapy. From the research carried out, it appears that there are few studies describing nursing interventions in therapeutic education with opioid analgesic drugs. Conclusions: the studies highlight the importance of therapy education provided by nurses to patients. Multisensory personal education was highlighted. Key words: cancer, cancer pain, opioid medication, therapeutic education, nursing, self-management, professionals, adults.
2022
"Improving the quality of life of cancer patients and their caregivers and family members through nursing education in opioid therapy: a literature review "
Abstract Introduzione: il dolore è un sintomo frequentemente presente nei pazienti malati di cancro. Il sollievo dal dolore è “l’antidolorifico”. Tra i farmaci che vengono prescritti spesso sono gli oppioidi. L’oppioide per loro è un farmaco “di troppo”, che “da dipendenza, offusca la mente, cambia l’andatura”. La mancanza di conoscenze della gestione della terapia e l’incapacità di riconoscere il dolore, comporta un aggravamento della salute e il deterioramento della qualità di vita. Obiettivo: riconoscere gli interventi educativi finalizzati all’aderenza e all’autogestione della terapia analgesica con gli oppioidi. Materiali e metodi: è stata effettuata una ricerca bibliografica della letteratura pubblicata dal gennaio 2013 al 2024. Sono state consultate le banche dati PubMed, JoVe Unlimited, MedlinePlus, Google Scholar, Galileo Discovery. Risultati: sono stati selezionati 11 articoli, che contengono le descrizioni degli studi appropriati al tema di ricerca. Gli studi individuati riferiscono l’importanza dell’educazione terapeutica e gli interventi di educazione personale che aumentano l’aderenza alla terapia. Dalla ricerca effettuata risulta che sono pochi gli studi con la descrizione degli interventi infermieristici nell’educazione terapeutica con farmaci analgesici oppiacei. Conclusioni: gli studi evidenziano l’importanza dell’educazione alla terapia fornita dagli infermieri ai pazienti. E’ stata evidenziata l’educazione personale multisensoriale. Key words: cancer, cancer pain, opioid medication, therapeutic education, nursing, selfmanagement, professional, adults.
Educazione
Terapeutica
oppioidi
Dolore
Cancro
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/64925