In this paper we will explain what art therapy is and demonstrate why it can be a valid tool if included in an educational-rehabilitative intervention. Specifically, we will focus on interventions aimed at adolescents who have developed psychiatric psychopathology and on the importance of working with art and rediscovering creativity in this phase of life in which the need to communicate reaches its peak. We will give the example of a laboratory carried out during the internship period, in which Tina Festa's Caviardage Method was proposed for the creation of poetic texts.
In questo elaborato si andrà a spiegare cos'è l'arteterapia e a dimostrare perchè può essere un valido strumento se inserita in un intervento educativo-riabilitativo. Nello specifico ci si concentrerà sugli interventi rivolti agli adolescenti che hanno sviluppato una psicopatologia psichiatrica e sull'importanza di lavorare con l'arte e riscoprire la creatività in questa fase della vita in cui il bisogno di comunicare raggiunge il suo apice. Si porterà l'esempio di un laboratorio svolto durante il periodo di tirocinio, in cui si è proposto il Metodo Caviardage di Tina Festa per la creazione di testi poetici.
Arte che cura: l'importanza di mantenere e sviluppare la creatività attraverso l'intervento educativo-riabilitativo
MARAN, VALENTINA
2022/2023
Abstract
In this paper we will explain what art therapy is and demonstrate why it can be a valid tool if included in an educational-rehabilitative intervention. Specifically, we will focus on interventions aimed at adolescents who have developed psychiatric psychopathology and on the importance of working with art and rediscovering creativity in this phase of life in which the need to communicate reaches its peak. We will give the example of a laboratory carried out during the internship period, in which Tina Festa's Caviardage Method was proposed for the creation of poetic texts. File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Maran Valentina.pdf
accesso riservato
Dimensione
1.09 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.09 MB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/65185