Starting from the concreteness of the experience of teaching philosophy in Italy, is it possible, sensible and appropriate to teach it through the history of philosophy or independently of it? What if we only taught by arguing? This work intends to analyze some of the methods of teaching philosophy, in particular the historical and argumentative ones, to propose a new historical-conceptual method capable of uniting theory and practice.
Partendo dalla concretezza dell'esperienza dell'insegnamento della filosofia in Italia, è possibile, sensato e opportuno insegnarla attraverso la storia della filosofia o indipendentemente da essa? E se insegnassimo solo argomentando? Questo lavoro intende analizzare alcuni dei metodi d'insegnamento della filosofia, in particolare quello storico e quello argomentativo, per proporre un nuovo metodo storico-concettuale in grado di unire teoria e prassi.
L'insegnamento della filosofia tra storia e argomentazione
RUBINI, JADA
2023/2024
Abstract
Starting from the concreteness of the experience of teaching philosophy in Italy, is it possible, sensible and appropriate to teach it through the history of philosophy or independently of it? What if we only taught by arguing? This work intends to analyze some of the methods of teaching philosophy, in particular the historical and argumentative ones, to propose a new historical-conceptual method capable of uniting theory and practice.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Rubini_Jada.pdf
accesso riservato
Dimensione
1.36 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.36 MB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/65367