This present study concerns the interpretation of nominal ellipsis within discourse in preschool children, with a particular focus on the role played by grammatical gender. Ellipsis is a pragmatic-discourse phenomenon that involves the omission or non-pronunciation of the noun inside the noun phrase (DP) because it can still be reconstructed within the discourse. The omitted noun must be identical to the one previously mentioned, thus requiring a notion of identity.
Il presente elaborato riguarda l'interpretazione dell'ellissi nominale, all'interno del discorso, nei bambini di età prescolare, con un particolare focus sul ruolo che svolge il genere grammaticale. L'ellissi è un fenomeno pragmatico-discorsivo che concerne nella cancellazione o non pronunciazione del nome dentro al DP, perchè questo è comunque ricostruibile all'interno del discorso. Il nome che viene omesso deve essere uguale a quello pronunciato precedentemente, deve quindi esserci una nozione di identità.
L'interpretazione dell'ellissi nominale nei bambini di età prescolare: il ruolo del genere grammaticale
RUZZARIN, CHIARA
2023/2024
Abstract
This present study concerns the interpretation of nominal ellipsis within discourse in preschool children, with a particular focus on the role played by grammatical gender. Ellipsis is a pragmatic-discourse phenomenon that involves the omission or non-pronunciation of the noun inside the noun phrase (DP) because it can still be reconstructed within the discourse. The omitted noun must be identical to the one previously mentioned, thus requiring a notion of identity.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/65470