Local journalism is in crisis across almost all of the Western world. It is in crisis in the United States, a country renowned for its independent and investigative journalism. A researcher and journalist, Penelope Muse Abernathy, has been addressing this issue for twenty years and has led Northwestern University to produce a detailed report on the current state of local journalism. The title of this thesis is: “Innovative Business Models for Local Journalism - The American Perspective.” The aim of this study is to list the business models, particularly in the United States, that are emerging to address this crisis in local journalism. It is undeniable that traditional business models are fading to make way for new forms of support for journalism in relation to their communities. In the first chapter, the causes connected to the local crisis, which may be symptomatic of a more general weakness of democracy dating back in time, will be reviewed. This is evident from the low social capital found in the USA. An erosion that, as sociologist Putnam explains, began in the mid-60s in the United States and also in Italy, allowed the northern part of the country to become more developed than the south. Other studies listed will explain how weak local journalism negatively affects the economic and social development of a territory, demonstrating that it remains an important pillar for stimulating the social capital of a community and thus for the entire democracy of a country. The second chapter will review traditional business models that characterized the landscape of local journalism in the USA throughout the twentieth century. The business models of local newspapers that achieved the most success will be examined. We will also try to understand why these models were successful. Finally, we arrive at the final part where innovative business models that are replacing traditional ones will be listed, with the aim of strengthening local journalism in the USA and pulling it out of the lethargy it finds itself in. We will then look at an Italian and an English case, which will be presented as examples of innovative business models in local journalism in those countries.

Il giornalismo locale è in crisi in quasi tutto l’Occidente. E’ in crisi negli Stati Uniti, paese per eccellenza di un giornalismo indipendente e d’inchiesta. Una ricercatrice e giornalista, Penelope Muse Abernathy, si sta occupando di questa problematica da vent’anni ed ha portato la NorthWestern University a stilare il rapporto approfondito sullo stato attuale del giornalismo locale. Il titolo di questa tesi è: “Modelli di business innovativi per il giornalismo locale - la prospettiva americana”. L’obiettivo di questo studio sarà infatti quello di elencare i modelli di business, che soprattutto negli Stati Uniti, stanno nascendo per far fronte a questa crisi del giornalismo locale. E’ indubbio che i modelli di business tradizionali stanno tramontando per fare spazio a nuove forme di sostegno al giornalismo in rapporto alla propria comunità. Nel primo capitolo si passeranno in rassegna le cause connesse alla crisi locale che potrebbero essere sintomo di una debolezza più generale della democrazia, lontane nel tempo. E questo lo possiamo vedere dal basso capitale sociale che troviamo negli Usa. Un’erosione che, come spiega il sociologo Putnam, è partita dalla metà degli anni 60’ negli Stati Uniti e che anche in Italia ha permesso che il nord del paese diventasse più sviluppato del sud. Altri studi che verranno elencati spiegheranno come un giornalismo locale debole influisca negativamente sullo sviluppo economico e sociale di un territorio, dimostrando che rimane un presidio importante di stimolo al capitale sociale di una comunità e dunque per l’intera democrazia di un paese. Si passeranno poi in rassegna, nel secondo capitolo, i modelli di business tradizionali che per tutto il Novecento hanno caratterizzato il panorama del giornalismo locale Usa. I modelli di business dei giornali locali che hanno ottenuto più successo. Cercheremo anche di capire come mai questi modelli hanno ottenuto successo. Infine approdiamo nella parte finale dove verranno elencati i modelli di business innovativi che si stanno sostituendo a quelli tradizionali con l’obiettivo di rafforzare il giornalismo locale in Usa e farlo uscire dal torpore in cui si trova. Vedremo poi una casistica italiana e una inglese, che porteremo ad esempio, come business model innovativi nel giornalismo locale in quei paesi

Modelli di business innovativi per il giornalismo locale - prospettiva americana

BELLEGONI, ALESSANDRO
2023/2024

Abstract

Local journalism is in crisis across almost all of the Western world. It is in crisis in the United States, a country renowned for its independent and investigative journalism. A researcher and journalist, Penelope Muse Abernathy, has been addressing this issue for twenty years and has led Northwestern University to produce a detailed report on the current state of local journalism. The title of this thesis is: “Innovative Business Models for Local Journalism - The American Perspective.” The aim of this study is to list the business models, particularly in the United States, that are emerging to address this crisis in local journalism. It is undeniable that traditional business models are fading to make way for new forms of support for journalism in relation to their communities. In the first chapter, the causes connected to the local crisis, which may be symptomatic of a more general weakness of democracy dating back in time, will be reviewed. This is evident from the low social capital found in the USA. An erosion that, as sociologist Putnam explains, began in the mid-60s in the United States and also in Italy, allowed the northern part of the country to become more developed than the south. Other studies listed will explain how weak local journalism negatively affects the economic and social development of a territory, demonstrating that it remains an important pillar for stimulating the social capital of a community and thus for the entire democracy of a country. The second chapter will review traditional business models that characterized the landscape of local journalism in the USA throughout the twentieth century. The business models of local newspapers that achieved the most success will be examined. We will also try to understand why these models were successful. Finally, we arrive at the final part where innovative business models that are replacing traditional ones will be listed, with the aim of strengthening local journalism in the USA and pulling it out of the lethargy it finds itself in. We will then look at an Italian and an English case, which will be presented as examples of innovative business models in local journalism in those countries.
2023
Innovative business models for local journalism: an American perspective.
Il giornalismo locale è in crisi in quasi tutto l’Occidente. E’ in crisi negli Stati Uniti, paese per eccellenza di un giornalismo indipendente e d’inchiesta. Una ricercatrice e giornalista, Penelope Muse Abernathy, si sta occupando di questa problematica da vent’anni ed ha portato la NorthWestern University a stilare il rapporto approfondito sullo stato attuale del giornalismo locale. Il titolo di questa tesi è: “Modelli di business innovativi per il giornalismo locale - la prospettiva americana”. L’obiettivo di questo studio sarà infatti quello di elencare i modelli di business, che soprattutto negli Stati Uniti, stanno nascendo per far fronte a questa crisi del giornalismo locale. E’ indubbio che i modelli di business tradizionali stanno tramontando per fare spazio a nuove forme di sostegno al giornalismo in rapporto alla propria comunità. Nel primo capitolo si passeranno in rassegna le cause connesse alla crisi locale che potrebbero essere sintomo di una debolezza più generale della democrazia, lontane nel tempo. E questo lo possiamo vedere dal basso capitale sociale che troviamo negli Usa. Un’erosione che, come spiega il sociologo Putnam, è partita dalla metà degli anni 60’ negli Stati Uniti e che anche in Italia ha permesso che il nord del paese diventasse più sviluppato del sud. Altri studi che verranno elencati spiegheranno come un giornalismo locale debole influisca negativamente sullo sviluppo economico e sociale di un territorio, dimostrando che rimane un presidio importante di stimolo al capitale sociale di una comunità e dunque per l’intera democrazia di un paese. Si passeranno poi in rassegna, nel secondo capitolo, i modelli di business tradizionali che per tutto il Novecento hanno caratterizzato il panorama del giornalismo locale Usa. I modelli di business dei giornali locali che hanno ottenuto più successo. Cercheremo anche di capire come mai questi modelli hanno ottenuto successo. Infine approdiamo nella parte finale dove verranno elencati i modelli di business innovativi che si stanno sostituendo a quelli tradizionali con l’obiettivo di rafforzare il giornalismo locale in Usa e farlo uscire dal torpore in cui si trova. Vedremo poi una casistica italiana e una inglese, che porteremo ad esempio, come business model innovativi nel giornalismo locale in quei paesi
local journalism
business model
innovation
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Tesi magistrale-6-2-2.pdf

accesso aperto

Dimensione 712.77 kB
Formato Adobe PDF
712.77 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/65492