The fourth industrial revolution, whose main paradigms are those of digitization and process optimization in a lean perspective inevitably entails a change also in the nature of work and in the demands on workers for whom the development of appropriate skills is desired. The paper therefore proposes an analysis of the transformations entailed in the organization of Industry 4.0 in terms of new ways of working and new training needs with the aim of arguing how experiential training is the most favorable to support the changes taking place.
La quarta rivoluzione industriale, i cui paradigmi principali sono quelli della digitalizzazione e dell'ottimizzazione dei processi in un'ottica lean inevitabilmente comporta una modificazione anche nella natura del lavoro e nelle richieste ai lavoratori per i quali si auspica lo sviluppo delle opportune competenze. L'elaborato propone quindi un'analisi delle trasformazioni comportate nell'organizzazione di industria 4.0 in termini di nuove modalità lavorative e di nuove esigenze formative con la finalità di sostenere come la formazione esperienziale sia quella maggiormente favorevole per supportare i cambiamenti in atto.
LAVORO, COMPETENZE E FORMAZIONE NELL'INDUSTRIA 4.0. Dalle transizioni lavorative alle implicazioni formative.
BONATO, SILVIA
2023/2024
Abstract
The fourth industrial revolution, whose main paradigms are those of digitization and process optimization in a lean perspective inevitably entails a change also in the nature of work and in the demands on workers for whom the development of appropriate skills is desired. The paper therefore proposes an analysis of the transformations entailed in the organization of Industry 4.0 in terms of new ways of working and new training needs with the aim of arguing how experiential training is the most favorable to support the changes taking place.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Bonato_Silvia.pdf
accesso aperto
Dimensione
1.2 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.2 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/66421