“Legal fakes” can be defined as a pathological phenomenon pertaining to the subject of trademarks, which in recent years has particularly affected Italy and other EU and non-EU countries. These can be regarded as a kind of new frontier of trademark counterfeiting. The critical aspect of legal fakes lies in the fact that they lead to a situation where multiple trademark rights on the same sign exist in different jurisdictions, referable to different entities. The purpose of this essay is to provide an analysis of this phenomenon by examining a number of topics necessary to the understanding of “legal fakes”: trademark infringement in the "Codice della proprietà industriale", unfair competition, the principle of territoriality, and the difference between a “first-to-file” and “first-to-use” system. Following this, the various legal institutions in the Italian legal system that can be used to counter the phenomenon will be examined. The essay concludes with an analysis of the best-known case of “legal fakes”, namely that of the “Supreme” trademark, which saw two companies facing off in different European and non-European countries over the ownership of that sign.

I "legal fake" sono definibili come un fenomeno patologico attinente alla materia dei marchi d'impresa, che negli ultimi anni ha interessato in particolar modo l'Italia e altri Paesi UE e extra UE. Questi sono considerabili come una sorta di nuova frontiera della contraffazione del marchio. L'aspetto critico dei "legal fake" risiede nel fatto che conducono ad una situazione tale per cui sussistono più diritti di marchio sul medesimo segno in diversi ordinamenti, riferibili a soggetti differenti. Il presente elaborato ha come scopo quello di fornire un'analisi del fenomeno in oggetto, esaminando una serie di tematiche necessarie per comprendere i "legal fake": contraffazione nel Codice della proprietà industriale, concorrenza sleale confusoria, principio di territorialità, differenza tra un sistema "first-to-file" e "first-to-use". Di seguito, verranno esaminati i diversi istituti giuridici dell'ordinamento italiano impiegabili per contrastare il fenomeno. L'elaborato si conclude con l'analisi della vicenda più conosciuta di "legal fake", ossia quello del marchio "Supreme", che ha visto due società fronteggiarsi in diversi Paesi europei e non per la titolarità di tale segno.

IL FENOMENO DEI "LEGAL FAKE" NEL PRISMA DELLA CONTRAFFAZIONE DEL MARCHIO D’IMPRESA

BIZZOTTO, LEONARDO
2023/2024

Abstract

“Legal fakes” can be defined as a pathological phenomenon pertaining to the subject of trademarks, which in recent years has particularly affected Italy and other EU and non-EU countries. These can be regarded as a kind of new frontier of trademark counterfeiting. The critical aspect of legal fakes lies in the fact that they lead to a situation where multiple trademark rights on the same sign exist in different jurisdictions, referable to different entities. The purpose of this essay is to provide an analysis of this phenomenon by examining a number of topics necessary to the understanding of “legal fakes”: trademark infringement in the "Codice della proprietà industriale", unfair competition, the principle of territoriality, and the difference between a “first-to-file” and “first-to-use” system. Following this, the various legal institutions in the Italian legal system that can be used to counter the phenomenon will be examined. The essay concludes with an analysis of the best-known case of “legal fakes”, namely that of the “Supreme” trademark, which saw two companies facing off in different European and non-European countries over the ownership of that sign.
2023
THE PHENOMENON OF LEGAL FAKES IN THE PRISM OF TRADEMARK COUNTERFEITING
I "legal fake" sono definibili come un fenomeno patologico attinente alla materia dei marchi d'impresa, che negli ultimi anni ha interessato in particolar modo l'Italia e altri Paesi UE e extra UE. Questi sono considerabili come una sorta di nuova frontiera della contraffazione del marchio. L'aspetto critico dei "legal fake" risiede nel fatto che conducono ad una situazione tale per cui sussistono più diritti di marchio sul medesimo segno in diversi ordinamenti, riferibili a soggetti differenti. Il presente elaborato ha come scopo quello di fornire un'analisi del fenomeno in oggetto, esaminando una serie di tematiche necessarie per comprendere i "legal fake": contraffazione nel Codice della proprietà industriale, concorrenza sleale confusoria, principio di territorialità, differenza tra un sistema "first-to-file" e "first-to-use". Di seguito, verranno esaminati i diversi istituti giuridici dell'ordinamento italiano impiegabili per contrastare il fenomeno. L'elaborato si conclude con l'analisi della vicenda più conosciuta di "legal fake", ossia quello del marchio "Supreme", che ha visto due società fronteggiarsi in diversi Paesi europei e non per la titolarità di tale segno.
legal fake
contraffazione
territorialità
trademark squatting
Supreme
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
BIZZOTTO_LEONARDO.pdf

accesso riservato

Dimensione 3.23 MB
Formato Adobe PDF
3.23 MB Adobe PDF

The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/66711