Graduating student: Paiola Linda Thesis title: Tra antenne e società: vita da formiche. Percorso didattico laboratoriale sulla mirmecologia experimented alla scuola primaria Course: Primary Education Sciences First speaker: Gianfranco Santovito This study proposes a workshop course developed at the primary school "G. Pascoli" of Fontanafredda, focusing on the world of ants. This theme was chosen to enhance an insect often overlooked and considered trivial by children, but that contains a real treasure of scientific knowledge. In the first chapter we will address from a theoretical and normative point of view the contents that will then be treated in class, in particular origin and morphology of ants, social organization and communication. The second chapter will examine the motivational aspects underlying the choice of theme and the research aim to be pursued. In the third chapter, greater attention will be paid to the description of the recipients, the design of the educational path and the evaluation aspect; there will be an in-depth study on the scientific and experimental method, the material and scientific instruments used during the journey. Finally, the fourth chapter will present the detailed narration of the interventions carried out, the analysis and discussion of the results with the comparison between the control group and the experimental group. The main purpose of this study is to verify the effectiveness of a workshop course, compared to a traditional frontal teaching or a standard teaching, in the learning of scientific topics, in particular related to ants. An experimental and laboratory approach was chosen, with the aim of making children active and allowing them to explore and become scientists themselves. The sources used for the design of the course were mainly books on biology and myrmecology, supplemented by some reliable web sources. The results obtained have confirmed the general hypothesis and the aim of the research, highlighting that the workshop course has favored a deeper and involving learning compared to traditional methodologies. The children showed greater interest and participation during the practical activities, demonstrating a better understanding of the concepts related to the themes of deepening the path. This approach has thus helped to promote active and meaningful learning by encouraging the development of scientific and critical skills in children.
Laureanda: Paiola Linda Titolo della tesi: Tra antenne e società: vita da formiche. Percorso didattico laboratoriale sulla mirmecologia sperimentato alla scuola primaria Corso: Scienze della Formazione Primaria Primo relatore: Gianfranco Santovito Il presente studio propone un percorso didattico laboratoriale sviluppato presso la scuola primaria “G. Pascoli” di Fontanafredda, avente come focus il mondo delle formiche. Questo tema è stato scelto per valorizzare un insetto spesso trascurato e ritenuto banale dai bambini, ma che racchiude un vero e proprio tesoro di conoscenze scientifiche. Nel primo capitolo si affronterà dal punto di vista teorico e normativo i contenuti che poi verranno trattati in classe, in particolare origine e morfologia delle formiche, organizzazione sociale e comunicazione. Il secondo capitolo si occuperà di vagliare gli aspetti motivazionali alla base della scelta del tema e lo scopo di ricerca che si vuole perseguire. Nel terzo capitolo si porrà maggiore attenzione alla descrizione dei destinatari, alla progettazione del percorso didattico e all’aspetto valutativo; sarà presente un approfondimento riguardante il metodo scientifico e sperimentale, il materiale e gli strumenti scientifici utilizzati durante il percorso. Infine, nel quarto capitolo si presenterà la narrazione dettagliata degli interventi svolti, l’analisi e discussione dei risultati con il confronto tra gruppo di controllo e gruppo sperimentale. La finalità principale di questo studio è verificare l'efficacia di un percorso didattico laboratoriale, rispetto a una didattica frontale tradizionale o una didattica standard, nell'apprendimento di argomenti scientifici, in particolare relativi alle formiche. È stato scelto un approccio sperimentale e laboratoriale, con l'obiettivo di rendere i bambini attivi e permetter loro di esplorare e diventare scienziati in prima persona. Le fonti utilizzate per la progettazione del percorso didattico sono state principalmente libri di biologia e mirmecologia, integrati da alcune fonti web affidabili. I risultati ottenuti hanno confermato l'ipotesi generale e la finalità della ricerca, evidenziando che il percorso didattico laboratoriale ha favorito un apprendimento più approfondito e coinvolgente rispetto alle metodologie tradizionali. I bambini hanno mostrato maggiore interesse e partecipazione durante le attività pratiche, dimostrando una migliore comprensione dei concetti legati ai temi di approfondimento del percorso. Questo approccio ha quindi contribuito a promuovere un apprendimento attivo e significativo, incoraggiando lo sviluppo di competenze scientifiche e critiche nei bambini.
Tra antenne e società: vita da formica. Un percorso didattico laboratoriale sulla mirmecologia sperimentato alla scuola primaria.
PAIOLA, LINDA
2023/2024
Abstract
Graduating student: Paiola Linda Thesis title: Tra antenne e società: vita da formiche. Percorso didattico laboratoriale sulla mirmecologia experimented alla scuola primaria Course: Primary Education Sciences First speaker: Gianfranco Santovito This study proposes a workshop course developed at the primary school "G. Pascoli" of Fontanafredda, focusing on the world of ants. This theme was chosen to enhance an insect often overlooked and considered trivial by children, but that contains a real treasure of scientific knowledge. In the first chapter we will address from a theoretical and normative point of view the contents that will then be treated in class, in particular origin and morphology of ants, social organization and communication. The second chapter will examine the motivational aspects underlying the choice of theme and the research aim to be pursued. In the third chapter, greater attention will be paid to the description of the recipients, the design of the educational path and the evaluation aspect; there will be an in-depth study on the scientific and experimental method, the material and scientific instruments used during the journey. Finally, the fourth chapter will present the detailed narration of the interventions carried out, the analysis and discussion of the results with the comparison between the control group and the experimental group. The main purpose of this study is to verify the effectiveness of a workshop course, compared to a traditional frontal teaching or a standard teaching, in the learning of scientific topics, in particular related to ants. An experimental and laboratory approach was chosen, with the aim of making children active and allowing them to explore and become scientists themselves. The sources used for the design of the course were mainly books on biology and myrmecology, supplemented by some reliable web sources. The results obtained have confirmed the general hypothesis and the aim of the research, highlighting that the workshop course has favored a deeper and involving learning compared to traditional methodologies. The children showed greater interest and participation during the practical activities, demonstrating a better understanding of the concepts related to the themes of deepening the path. This approach has thus helped to promote active and meaningful learning by encouraging the development of scientific and critical skills in children.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Paiola_Linda.pdf
accesso aperto
Dimensione
4.25 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.25 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/66894