This dissertation addresses the issue of Early School Leaving, aiming to provide a description of the phenomenon through a dual analytical framework: a comparative one, comparing the european and national levels, and a diachronic one, capturing the evolution of both contexts over the past twenty years. The goal is to present the phenomenon on a broad scale, then investigating its characterization at the national and regional levels. It begins with a theoretical debate on the concept of Early School Leaving, followed by a comparative analysis of data and policies at the european and national levels. Finally, the paper concludes by examining the regional context, particularly focusing on the Veneto region, and critically commenting on excerpts from interviews with stakeholders.
Il presente elaborato si occupa della dispersione scolastica, con l’obiettivo di consegnare una descrizione del fenomeno mediante un doppio registro di analisi: uno comparativo, mettendo a confronto la situazione a livello europeo con quella a livello nazionale, e uno diacronico, fotografando l’evoluzione dei due contesti negli ultimi vent’anni. L’intento è quindi quello di presentare il fenomeno a partire da una scala ampia, scendendo poi nel dettaglio di come si caratterizza nella realtà nazionale e regionale. Viene ricostruito inizialmente il dibattito teorico intorno al concetto di dispersione scolastica, seguito dall'analisi dii dati e politiche a livello europeo e nazionale. Infine l'elaborato si conclude presentando il dettaglio regionale, con un attenzione particolare alla regione Veneto, e commentando criticamente gli estratti delle interviste con gli stakeholders.
La dispersione scolastica negli ultimi vent'anni: un'analisi comparativa a livello europeo, nazionale e regionale attraverso dati, politiche e voci degli stakeholders
DI PRIMA, GIOVANNI
2023/2024
Abstract
This dissertation addresses the issue of Early School Leaving, aiming to provide a description of the phenomenon through a dual analytical framework: a comparative one, comparing the european and national levels, and a diachronic one, capturing the evolution of both contexts over the past twenty years. The goal is to present the phenomenon on a broad scale, then investigating its characterization at the national and regional levels. It begins with a theoretical debate on the concept of Early School Leaving, followed by a comparative analysis of data and policies at the european and national levels. Finally, the paper concludes by examining the regional context, particularly focusing on the Veneto region, and critically commenting on excerpts from interviews with stakeholders.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi_Di_Prima.pdf
accesso riservato
Dimensione
1.58 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.58 MB | Adobe PDF |
The text of this website © Università degli studi di Padova. Full Text are published under a non-exclusive license. Metadata are under a CC0 License
https://hdl.handle.net/20.500.12608/67119