Ice accretion is one of the main safety-critical concerns about in-flight applications and it plays a crucial role in aircraft design and safety requirements since the earliest years. When an aircraft or rotorcraft flies in cold wet air, water collected from clouds may freeze on its external surfaces, leading to a degradation of aerodynamic performances which may severely compromise controllability and passengers safety. Ice protection systems improve safety standards, but their design requires a deep knowledge of the icing phenomenon and an accurate prediction of the related performance degradation and based upon these features we have the following composition.
L’accrescimento di ghiaccio è uno dei principali problemi, in campo aeronautico, critici per la sicurezza e riveste un ruolo fondamentale nella progettazione di velivoli sin dai primissimi anni di volo. Quando un velivolo vola in aria fredda e umida, l’acqua presente all’interno delle nubi può impattare sulla sua superficie esterna e congelare, causando un degrado delle prestazioni aerodinamiche che può compromettere la controllabilità del velivolo e la sicurezza dei passeggeri. I sistemi anti-icing e de-icing migliorano gli standard di sicurezza, ma una corretta progettazione richiede una profonda conoscenza del fenomeno dell’accumulo di ghiaccio e una previsione accurata del degrado delle prestazioni. Nel seguente elaborato vengono presentati metodi per l’individuazione ed il calcolo delle traiettorie delle goccioline d’acqua e metodi per la previsione dell’accumulo di ghiaccio e la degradazione delle performance aerodinamiche, oltre ad aver luogo una panoramica sulla modellazione dei sistemi di protezione e mitigazione dal rischio di ghiaccio.
Icing su superfici esterne di un aeroplano: un problema safety-critical
MISTRON, EDOARDO
2023/2024
Abstract
Ice accretion is one of the main safety-critical concerns about in-flight applications and it plays a crucial role in aircraft design and safety requirements since the earliest years. When an aircraft or rotorcraft flies in cold wet air, water collected from clouds may freeze on its external surfaces, leading to a degradation of aerodynamic performances which may severely compromise controllability and passengers safety. Ice protection systems improve safety standards, but their design requires a deep knowledge of the icing phenomenon and an accurate prediction of the related performance degradation and based upon these features we have the following composition.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/67398