In the year 2021, at the general meeting of the International Air Transport Association - IATA - a resolution called “Fly Net Zero” was approved, which commits the companies themselves to achieving the goal of net zero carbon emissions from their operations by 2050. This presentation aims to shed light on the importance of new wing geometry designs and configurations in aircraft for achieving energy efficiency and therefore fuel savings in the aeronautical sector. Design optimization is a primary objective as it can bring immense benefits for environmentally sustainable aviation. The characteristics and possible impact of new cutting-edge projects are presented, namely “Transonic Truss-Braced Wing” by Boeing and “eXtra Performance Wing” by Airbus.

Nell’anno 2021, all’assemblea generale dell’Organizzazione Internazionale delle compagnie aeree - IATA - è stata approvata una risoluzione denominata “Fly Net Zero”, che impegna le stesse compagnie a raggiungere l’obiettivo di zero emissioni nette di carbonio dalle loro operazioni entro il 2050. Questa presentazione mira a far luce sull'importanza di nuovi design delle geometrie e configurazioni alari negli aeroplani, per il raggiungimento dell'efficienza energetica e quindi del risparmio di carburante nel settore aeronautico. L’ottimizzazione del design è un obiettivo primario in quanto può portare immensi vantaggi per un’aviazione ecosostenibile. Vengono presentate le caratteristiche e il possibile impatto di nuovi progetti all’avanguardia e precisamente “Transonic Truss-Braced Wing” di Boeing e “eXtra Performance Wing” di Airbus.

Recenti progressi nel design delle ali degli aerei per un'aviazione ecosostenibile

ZACCARIA, SEBASTIANO
2023/2024

Abstract

In the year 2021, at the general meeting of the International Air Transport Association - IATA - a resolution called “Fly Net Zero” was approved, which commits the companies themselves to achieving the goal of net zero carbon emissions from their operations by 2050. This presentation aims to shed light on the importance of new wing geometry designs and configurations in aircraft for achieving energy efficiency and therefore fuel savings in the aeronautical sector. Design optimization is a primary objective as it can bring immense benefits for environmentally sustainable aviation. The characteristics and possible impact of new cutting-edge projects are presented, namely “Transonic Truss-Braced Wing” by Boeing and “eXtra Performance Wing” by Airbus.
2023
Recent advances in aircraft wing design for environmentally sustainable aviation
Nell’anno 2021, all’assemblea generale dell’Organizzazione Internazionale delle compagnie aeree - IATA - è stata approvata una risoluzione denominata “Fly Net Zero”, che impegna le stesse compagnie a raggiungere l’obiettivo di zero emissioni nette di carbonio dalle loro operazioni entro il 2050. Questa presentazione mira a far luce sull'importanza di nuovi design delle geometrie e configurazioni alari negli aeroplani, per il raggiungimento dell'efficienza energetica e quindi del risparmio di carburante nel settore aeronautico. L’ottimizzazione del design è un obiettivo primario in quanto può portare immensi vantaggi per un’aviazione ecosostenibile. Vengono presentate le caratteristiche e il possibile impatto di nuovi progetti all’avanguardia e precisamente “Transonic Truss-Braced Wing” di Boeing e “eXtra Performance Wing” di Airbus.
efficienza
design alare
ecosostenibilità
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12608/67407