This thesis aims to discuss the main aspects of magnetic levitation and its applications in the railway sector. Different configurations will be compared, through which it is possible to attain levitation, highlighting advantages and critical aspects for each of them. Furthermore, the role of High Temperature Superconductors (HTS) will be analyzed, evaluating their use in a hypothetical large-scale diffusion of this technology.
La tesi si propone di discutere alcuni aspetti principali della levitazione magnetica e delle sue applicazioni in ambito ferroviario. Saranno analizzate, commentate e confrontate diverse configurazioni attraverso le quali è possibile ottenere il fenomeno della levitazione, evidenziando per ognuna i rispettivi vantaggi e le criticità. Inoltre, si approfondirà l'impiego dei cosiddetti "superconduttori ad alta temperatura", analizzandone il funzionamento e l'efficacia, valutando in modo critico in un'ottica di ipotetica diffusione su larga scala della tecnologia.
Levitazione magnetica ferroviaria: sistemi a confronto
CARLI, LEO
2023/2024
Abstract
This thesis aims to discuss the main aspects of magnetic levitation and its applications in the railway sector. Different configurations will be compared, through which it is possible to attain levitation, highlighting advantages and critical aspects for each of them. Furthermore, the role of High Temperature Superconductors (HTS) will be analyzed, evaluating their use in a hypothetical large-scale diffusion of this technology.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/20.500.12608/67747